دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

یادی از سرکار خانم بی نیاز

 چند روزی از درگذشت خانم  جمیله بی نیاز میگذرد و انچنان که باید و شاید در رسانه ها و البته صدا و سیما از این بانوی هنرمند و گوینده سالهای دهه شصت و هفتاد یاد نشد ، به همین دلیل و با توجه به چند سال همکاری که با ایشان داشته ام  لازم دیدم  به قدر اطلاع یادی از ایشان داشته باشم .

  در سالهایی که مدیریت های مختلف واحدمرکزی خبر و سپس ریاست واحدمرکزی خبر( 1367 ) را بر عهده داشتم  سرکار خانم بی نیاز بعنوان مترجم عربی در بخش مونیتورینگ  صدای واحد مرکزی خبر فعالیت داشت . در همان سالها و در جریان جنگ تحمیلی  یکی از فعالیت های او  و همکاران اش کنترل رادیوی عراق و استخراج نام اسرای ایرانی در بند نظامیان بعثی از لابلای بخث ها . گفتگوها و گزارش های رادیوی مذکور بود . در آنزمان لیست اسامی و متن پیاده شده برنامه ها علاوه بر بهره برداری خبری در اختیار مراجع ذیربط از جمله سازمان هلال احمر گذاشته می شد .از جمله فعالیت های به یادماندنی خانم بی نیاز گویندگی برنامه معروف "بررسی رادیوهای بیگانه" بود . خانم بی نیاز حدود سه سال اجرای این برنامه پرطرفدار ان زمان را بر عهده داشت . برنامه ای که به افشای نیرنگ های تبلیغاتی دشمنان کشور و افشاگری برنامه های آنها می پرداخت و علاوه بر مخاطبان عادی ،عده زیادی از مسولان سیاسی نیز هرهفته موضوعات و مطالب برنامه را دنبال میکردند .

 خانم بی نیاز علاوه بر این  برنامه های متعددی از شعرخوانی و دکلمه را بعنوان قطعات شعر و موسیقی  برای تلویزیون اجرا کرده است  که برخی از انها به دفعات ازشبکه های مختلف سیما پخش شده است ، تسلط خانم بی نیاز به زبان عربی و فهم درست لغات فارسی همراه با صدای آرام و لحن صمیمی  وی سبب شکل گیری برنامه های خوبی از این دست شده است .

برای خانم بی نیاز رحمت و مغفرت اللهی  و برای خانواده محترم ایشان صبر و اجر مسلت میکنم      .                              

سیستم زور و زر بین المللی

بعد از سالهای سال رفتار ازروی تبختر و گردنکشی  آمریکا در برابر بسیاری از تحولات ، اقدامات و تصمیم گیریهای بین المللی و دفاع تمام قد این کشور در قبال تمامی  اقدامات غیر انسانی رژیم اشغالگر اسراییل از طریق استفاده  ازحق غیر عادلانه وتو  یا تهدید به وتو یا تحریم و تهدید مخالفان این رژیم اشغالگر، چشم جهانیان به جمال باج گیری دولت عربستان سعودی بعنوان یکی از رژیم های نزدیک و دنباله روی امریکا روشن شد . وقتی که بانکی مون دبیرکل سازمان ملل چندی پیش  کشورهای مهاجم و سرکوبگر جمهوری یمن به سرکردگی عربستان را  بعنوان کشورهای کودک کش و ناقض حقوق مردمان یمنی  در لیست سیاه قرار داد، کشورهایی که به گفته سازمان ملل با بمباران های مداوم بیش از ۱۱۰۰۰ هزار و صد کودگ را کشته و مجروح کرده اند، امیدواری زیادی در محافل مستقل مردمی و بین المللی  بوجود آمد که گویا بلاخره  دم و دستگاه و ساختار موجود بین المللی علیرغم سابقه بد و عملکرد یکسویه خود این بار با تاخیر چند ساله گویا تصمیم به دفاع هرچند زبانی از مردمان محروم و کودکان مظلوم و بی دفاع یمن دارد. اما این امیدواری تنها دو روز بطول انجامید و با فشارها ، تهدیدها و طبعا تطمیع های عربستان دبیرکل سازمان ملل از گفته خود عقب نشینی کرد و عربستان و کشورهای هم پیمانش در تهاجم و سرکوب مردمان خاصه کودکان  را طبق  گفته خود موقتا از لیست سیاه خارج کرد .

 این اقدام بیش از پیش جهانیان را نسبت به دبیر کل،سازمان ملل و ساز و کار و کارکردهای آن نا امید کرد. توضیحات بعدی دبیرکل و سخنگویان سازمان ملل مبنی برنگرانی قطع کمک های سعودی به سازمان ، موقت بودن تصمیم یا در پیش بودن مذاکرات با حوثی ها ، هیچکدام نتوانست پاسخی به منتقدان و معترضان به شمار رود ، اما رفتار عربستان بعنوان عضو  ثروتمند سازمان و نیز متحد نزدیک امریکا توانست ساختار معیوب سلزمان ملل ، مهجور بودن عدالت در رفتارهای بین المللی و رفتار ظالمانه قدرتهای بزرک یا وابستکان انها در صحنه بین المللی را به نمایش بگذارد .

سیصدمین یادداشت

پنجسال از اغاز فعالیت این وب نوشت گذشت.بطور طبیعی آغاز کار با شور و حرارت  ،مشارکت و اظهار نظرهای بیشتری از دوستان همراه بود .با توسعه فعالیت های گروه های اجتماعی در گونه های مختلف توجه به وبلاگ ها قدری کمتر شده است با این همه چون وب نوشت با توجه به فرصت بیشتری که می طلبد و وسعت بیشتری که برای نگاشتن و انعکاس مطالب دارد  ظرفیت بهتری برای پرداختن به موضوعات تخصصی دارد .بر اساس همین واقعیت تلاش شد تا وقفه ای در روال جاری وب نوشت رخ ندهد و چون گذشته بطور میانگین حداقل هفته ای یک مطلب تخصصی جدید منشر شد .

صدمین یادداشت در تاریخ 21/10 /1391 و دویستمین یادداشت در تاریخ 26/2/13913 منتشر شد .

طی فعالیت این وبلاگ تعداد زیادی از مطالب بازدیدی بیش از 1000 بار داشته اند و تا امروز یادداشت " پیشکسوتان خبر سیما با بیش از 3800 بار بازدید پر بازدیدترین مطلب وب نوشت حاضر بوده است . همچنین یادداشت " گوینده ، " خرمشهر شهر خون آزاد شد . " مطلب پر بازدید دیگر است که 1600 بار مورد بازدید قرار گرفته است .مطلب " حسین نادری گوینده خبر " نیز تا این زمان بازدیدی بیش از 1350 بار داشته است .

طی فاصله زمانی نگاشتن دویستمین یادداشت تا سیصدمین یادداشت دوستان زیادی دیدگاه های سازنده خود را در بخش نظرات یا بصورت پیام خصوصی اعلام وابراز داشته اند که از همه این عزیزان تشکر و قدر دانی میکنم . لازم است از جناب آقای حامد بایرام زاده که همواره بانظرات سازنده خود حمایتگر تداوم این مجموعه بوده اند تشکر ویژه داشته باشم همچنین از جناب آقای مهدی معماریان صمیمانه تشکر میکنم که مطالب و مقالات تخصصی متعددی را برای انعکاس در این وبلاگ عرضه داشتند و تا کنون چند مورد از این مطالب منتشر و منعکس شده است .

 امیدوارم این مجموعه همچنان مورد عنایت عزیزان فرهیخته و مجرب بویژه در حوزه فرهنگ و رسانه داشته باشد و از همراهی و راهنمایی عزیزان بهره بیشتری ببریم.