تکاپوی مردم در روزهای پایان سال برای خانه تکانی ، خرید برای سال نو ، به طور معمول جوش و خروش و رفت و آمد و لاجرم هزینه کردن های فوق العاده ، نیاز جدی به پس انداز یا درآمد مکفی و اعصاب قوی و برنامه ریزی و نظم کافی در زندگی دارد ، کاملا روشن است که خیلی از مردم بخشی یا همه این لوازم و آمادگی ها را برای تنظیم زندگی ندارند .
متاسفانه در سال های اخیر گرانی ها ، تورم فوق العاده و دریافت ها و درآمدهای ناکافی ، نامتعادل و نامتناسب ، دغدغه های زیادی را برای اکثریت جامعه به ویژه خانواده ها فراهم کرده است. کودکان معمولا در روزهای عیدلبریز احساس و عاطفه و منتظر نونوار شدن هستند ، نصیحت و سخنرانی و توصیه و تذکر را پذیرا نیستند.
ناگفته نماند که در این اوضاع اقتصای ، عده ای ثروتمند ، لحظه ای بر ثروتشان افزوده میشود ، ناتراضی دخل و خرج بسیاری از مردم و افزایش فاصله بین فقیر و غنی ، وضع و حال این روزهای غالب مردم است . امیدوارم که برنامه ریزان و مسولان حوزه های مختلف مرتبط با معیشت مردم ، با وجود همه تنگناهایی که مطرح و ملموس هستند بتوانند براساس قول و قرارهای انتخاباتی و بنابر وظایف خود ، به مردم کمک کنند و حال جامعه بهتر از این شود و سال نو را با شور و حال بهتر و امیدواری بیشتر آغاز کنند . پیشاپیش برای دلسوزان و زحمتکشان و تلاشگران جامعه و نیز همه مردم صمیمی و بزرگوار کشور آرزوی سالی سرشار از شادی همراه با سلامتی و امنیت دارم.
انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در تاریخ ۱۱یازده اسفند ماه سالجاری ( ۱۴۰۲ ) با همه حرف و حدیث های قبل از برگزاری ، تبلیغات ، شعارها، شرکت کنندگان ، مشارکت نکردن ها، صف بندی ها و انتظارات و تحلیل ها برگزار شد و طبق اعلام رسمی وزارت کشور در این انتخابات اندکی بیش از ۴۳ درصد از واجدین شرایط رای ، در انتخابات شرکت کردند و آرائ خود را به صندوق های رای انداختند . در جریان ثبت نام کاندیداهای نمایندگی ، آمارهایی از ثبت نام کنندگان داده شد و اعلام شد که به لحاظ تعداد ثبت نام حد نصاب تازه ای شکل گرفته است ، همچنین در مرحله نظارت و بررسی صلاحیت ها، اعلام شد که بیشترین درصد تایید صلاحیت ها در این دوره اتفاق افتاده است ، البته از ابتدا بسیاری از احزاب و شخصیت ها با سکوت، غیر فعال بودن یا اعلام عدم مشارکت با انتخابات مواجه شدند یا برخی از افراد شاخص و به اصطلاح رای جمع کن تایید صلاحیت نشدند .
با همه مواردی که گفته شد میزان مشارکت در همان حدودی شد که دولت انتظار داشت ، چون با سوابق و تجربیات قبلی آشنا بود . نکته قابل ذکر و یادآوری این است که طبق اعلام رسمی دولت اندکی کمتر از نیمی از مردم در انتخابات شرکت کرده اند و قدری بیشتر از نیمی از مردم در انتخابات شرکت نکرده اند ، درصد قابل توجهی هم از آرای شرکت کنندگان طبق نتایج اعلام شده درشمارش ، آرای باطله بوده است که به هر دلیل تعدادی رای دهندگان به زعم خود هیچکدام از نامزدهای نمایندگی را صاحب صلاحیت یا مطلوب خود ندانسته اند، با این همه، فرد منتخب شرکت کنندگان از این پس قرار است به عنوان نماینده مجلس در قانونگزاری برای همه مردم اعم از موافق یا مخالف ،شرکت کننده یا شرکت نکرده ، مشارکت داشته باشد و نتیجه رای و نظر او و سایر نمایندگان برای همه مردم و سرتاسر کشور لازم الاجرا باشد .
نکته اصلی و یادآوری مهم این است که نمایندگان ، دولت و سایر دست اندرکاران ضمن توجه به موافقین و شرکت یافته ها ، چون قرار است ملی بیاندیشند و منافع ملی را در نظر بکیرند و کشوری و ملی تصمیم گیری کنند، باید توجه کافی داشته باشند که به نظرات ، خواست ها و نیازهای سایرین که اینجا اکثریت مردم هستند نیز توجه لازم داشته باشند تا علاوه بر پیشبردامور کشور ، منافع ملی حفظ شود و توسعه یابد ، انسجام ملی نیز بیش از پیش صورت گیرد و تحققق یابد .امیدواریم اینچنین شود.
آنچه که در رسانه های رسمی به خصوص در سال های ابتدایی ورود اینترنت و شروع فعالیت شهروندان مختلف در گروه های اجتماعی مطرح و دامن زده شد ، بطور عمده وجه منفی و مخرب این شیوه های ارتباطی و فعالیت های مجازی بود ، نکات و ملاحظات غیر سازنده و مخربی که واقعی بودند ولی در برابر حجم و میزان کارآمدی ، کارآفرینی و سازندگی این فعالیت ها میزان بسیار کمتری را شامل می شدند ، آن هم در شرایطی که مسولان و متولیان موانع و عوامل بازدارنده متعددی را در برابر حرکت وسیع شهروندان قرار می دادند و طبعا در این فضا کمکی به پیشبرد اهداف سازنده شیوه های جدید ارتباطی نمی شد ، به قول کارشناسان ، در موارد متعددی جامعه ما شاهد نوعی بازدارندگی از طرف برنامه ریزان و مدیران مسول در برابر پدیده های جدید با هدف به اصطلاح بازدارندگی جوانب منفی کاربردهای اینترنت در شکل ها و با کاربردهای مختلف بود ، ولی این نوع برخورد ،با انرژی و هزینه هایی که تا کنون صرف این روش های عمدتا بازدارنده شده است اگر برای سازندگی ، تقویت امکانات سخت افزاری و نرم افزاری ، ترغیب کاربران عمدتا جوان این عرصه می شد قطعا می توانست دستاوردها و فواید سازنده و پیشبرنده بیشتری به همراه داشته باشد ، علاوه بر این ها بعد فکری ، محتوایی و جنبه های روانی آزار دهنده ای که به دلیل ضعف اینترنت یا فیلترینگ و انواع و اقسام شیوه های به اصطلاح بازدارنده همواره بر کاربران و فعالان عرصه به عنوان مانع سخت ، سنگینی کرده است، بسیاری از انرژی ها ، ایده ها و اراده ها را سست کرده یا اصولا از مسیر خارج ساخته است .
بعد از گذشت سالهای متمادی مشخص است که راه های سد و ممنوعیت و بازدارندگی های اعمال شده مسیر درستی برای پویایی نبوده است و بهتر است که این همه توان ، انگیزه و برنامه ریزی و پشتیبانی با همراه ساختن جامعه و همراه کردن افراد با انگیزه به ویژه قشر جوان صرف سازندگی ، تولید محتوا و امید بخشی شود ، تجربه در همه کشورهای توسعه یافته ثابت کرده است که ساخت ربات های آدم نما ، شکل دادن به فضای مجازی ، گروه های اجتماعی ،هوش مصنوعی . . . . همه بر اساس تربیت انسان متفکر برنامه ریز در محیط آزاد از دغدغه های روز مره و با پشتیبانی دولت ها و صاحبان سرمایه شکل گرفته و به بالندگی رسیده است .