دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

بحرانهای جاری جهان اسلام و نفع اسراییل

 د ر چند سال اخیر بیشترین خبرهای رسانه ها اعم از رسانه های رسمی  و دولتی یا مجموعه های فعال در فضای مجازی را اقدامات و فعالیت های غیر اسلامی و غیر انسانی گروه ها و جریاناتی چون داعش ، بوکوحرام ، القاعده و . . تشکیل میداد و در این میان اسراییل که طی قریب به هفتاد سال اخیر بزرگترین مظهر تروریسم دولتی با رفتارهای سخت گیرانه و ضد بشری در حق فلسطینیان ساکن در مناطق اشغالی و کشورهای منطقه  به شمار میرفت در نگاه رسانه ای و تبلیغات سیاسی جهان کم رنگ و از مرکز توجه عمومی خارج شد. این یعنی بزرگترین خدمت به اسراییل و سردمداران رژیم صهیونیستی ، در عوض مدعیان اسلام در قالب گروه های تروریستی و ویرانگر تا توانستند به نام اسلام چهره جهانی اسلام را مخدوش کردند این یعنی بالاترین خدمت به بزرگترین دشمن مسلمانان و بزرگترین دشمنی و خیانت به مسلمانان در کشورهای مورد تهاجم در سرتاسر جهان ُ گرچه  نمیتوان مدعی شد که هر فعل و انفعال و  اقدامی  در صحنه بین المللی  نتیجه برنامه های  از پیش طراحی شده است  ولی میشود باور کرد که برخوردها ُ کشتارها و تبلیغات جاری در پهنه جهان هرجه که هست  هیچکدام  به نفع کشورها و مردم مسلمان نیست و از سویی هیچکدام به ضرر رژیم اسراییل نیست . لطمات و صدمات فرآوانی به پیکره کشورهای اسلامی و مردم مسلمان وارد شده است و ُ بسیاری از مفاهیم اسلامی تحریف و ضد ارزش تبلیغ شده  است ، از حاصل آنچه که به دست آمده و روندی که طی میشود بخوبی میتوان معادلات موجود  و انتفاع کشورهای قدرتمند و مزدوری گروه های درگیر در جنگ و آشوبگر را دریافت .

مسلمانان مظلوم اروپا

  همواره در فضای رسانه ای کشورها و مجامع اسلامی  از مظلومیت و محرومیت مسلمانان کشورهای مختلف تحت فشار و تهاجمات گروه های افراطی صحبت میشود ُ مثلا در کشورآسیایی میانمار (برمه ) مسلمانان زیادی توسط بودایی های افراطی به قتل رسیدند یا در آفریقا و در کشوری مانند نیجریه بسیاری از مسلمانان توسط مسیحیان افراطی همچنین گروه افراطی بوکوحرام مورد تهاجم و تجاوز قرار گرفتند .در  کشوری مانند  فغانستان هر روز تعداد زیادی از مردم کشته ُ آواره و بی سرو سامان میشوند اخبار کشتارهای سوریه و عراق نیز هر روز  نقل محافل خبری است . در این میان هرچند وقت یکبار هواپیماهای آمریکا در افغانستان ُ سوریه ُ عراق و پاکستان به اشتباه بیمارستان ُ مرکز امداد سازمان ملل یا محل تجمع و عروسی مردمان مسلمان بومی را مورد حمله قرار میدهند. ؟؟ 

 تلقی بسیاری بر این است که مسلمانان درکشورهای اروپایی به دلیل برخورداری این کشورها از امکانات مناسب در شرایط خوب و بی دغدغه ای به سر میبرند .تمامی تحولات چند سال اخیر در سطح خاورمیانه همجنین برخی حرکات تروریستی در کشورهایی غربی بویژه در فرانسه و تحرکات و پیامدهای انتقام جویانه سوریه و عراق در کشورهای اروپایی و آمریکا از جمله بررسی ها از منازل مسلمانان در فرانسه، بلژیک ، دانمارک و تعداد دیگری از کشورهای اروپایی و نیز فضای مخرب رسانه ای و تبلیغاتی فشار روانی و فضای سنگین تبلیغاتی علیه مسلمانان این مناطق بوجود آورده است . شرایط این مسلمانان به حدی است که در برابر تبلیغات و تهاجمات رسانه ای و گاه ابراز نظرهای تند مسئولان امکان دفاع و زمینه برای پیگیری حقوقی در خود نمی بینند. در روزهای اخیر یکی از نامزدهای جمهوریخواهان آمریکا برای ریاست جمهوری ( دونالد ترامپ ) خواستار جلوگیری از ورودمسلمانان به آمریکا شد .

 طبعا مهاجرانی که از سوریه به دلایل شرایط ناامنی و برای حفظ جان خود در شرایط بسیار سخت و آزار دهنده راهی کشورهای اروپایی میشوند از همه نظر اضطراری تر است اما حال آنهایی که در سرزمین های امن اروپایی ( البته تا قبل از حوادث تروریستی ) به سر می برند نیز چندان مساعد نیست .

هیچ قدرتی درجهان بلا منازع نیست

 حوادث جاری در جهان نشان میدهد که عصر تسلط قدرتهای بلامنازع  به پایان رسیده است .قبل از تحولات اخیر و در کتابی که خانم هیلاری کلینتون از خاطرات خود نگاشته است نقش محوری آمریکا را در شکل دهی  و سازمان بخشیدن به داعش برای منازعه با بشار اسد یادآور شده بود .داعش علاوه بر خسارتهایی که به مردم منطقه وارد کرده است حالا بلای جان غربی ها در کشورهای خودشان شده است .

 رخدادهای پاریس و اتفاقاتی که باعث  کشته شدن تعداد زیادی از شهروندان فرانسوی شد علاوه بر خسارتهای جانی و تبعات مالی که برای فرانسه بدنبال داشت . لطمه و صدمه سنگینی به سیستم و ساختار امنیتی  کشور فرانسه وارد کرد . اینکه در فاصله  چند ماه دو حمله بسیار سنگین با تبغات  سیاسی  ُ امنیتی و اقتصادی  فراوان به فرانسه وارد شده است .شکست بزرگی برای این کشور محسوب میشود . خسارتها ُ نگرانیها و زیانهایی که در نوع خود کم سابقه اند . شاید این درست باشد که آمریکا بعنوان شکل دهنده و حامی اصلی در این جریان کمتر خسارت دیده است ولی نباید فراموش کنیم که آمریکا بساط خودرا در منطقه به گونه ای پهن کرده است که گویی قصد دارد به کمک متحدان و وابستگان منطقه ای خود حالا حالاها بماند و هر حرکتی که محیط را نا امن کند در میان مدت نمیتواند به سود این کشور باشد . از این گذشته درست است که خسارتهای مورد  اشاره بیشتر به متحدان اروپایی و منطقه ای آمریکایی ها وارد شده است اما باز این واقعیت هم به هیچوجه باعث تقویت جبهه  و ترمیم چهره آمریکا نمیشود . علاوه بر همه اینها حادثه پاریس و حوادثی از این دست نشان میدهد که دیگر یک قدرت  نمیتواند همه کاره و بلا منازع باشد . گاهی هم باید تبعات سیاسی و امنیتی طرح های کلان خود را در حوزه نفوذ و قلمروی سیاسی خود و متحدین خود شاهد باشد .