دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

رژیم نامشروع و بازیگر نُنُر

  انعکاس برخی انتقادات از مواضع و نحوه اعلام سیاست خارخی در دوره دولت های نهم و دهم  یا گلایه تعدادی از روشنفکران و دانشگاهیان ایرانی از مواضع دولت در باره موضوع هولوکاست در دوران آقای احمدی نژاد ظاهرا امر را بر رژیم صهیونیستی اسراییل مشتبه کرده بود که گویا برای این رژیم در ذهن و فکر تعدادی از ایرانیان دارد اتفاقاتی می افتد و شاید برای روزی روزشماری میکردند که مردم ایران را به اصطلاح در کنار خود تبلیغ کنند غافل از اینکه بروز برخی از گلایه های داخلی یا اختلاف سلیقه ها در مورد اولویت سیاست خارجی یا نحوه اعلام مواضع جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین المللی  هیچگاه نباید دشمن را امیدوار کند .

بطور قطع هیچگاه رژیم صهیونیستی حتی تعدادی انگشت شمار از منتقدین را در کنار خود نخواهد دید چون همگان بخوبی تاریخ تاسیس و ساختگی بودن این رژیم و جنایاتی را که بر ضد بشریت و خاصه مردم مظلوم فلسطین انجام داده و می دهد می دانند و هر روز شاهد تداوم آن هستند . اعلام لحظه ای مواضع رژیم صهیونیستی علیه مواضع جمهوری اسلامی ایران و منافع و مصالح مردم کشورمان در مذاکرات هسته ای ، دخالت های نابجا و گفتگوهای پی در پی سران متکبر این رژیم با تعدادی از دولتمردان اروپایی و آمریکایی خوشباورترین و ساده انگارترین نظاره گران جهانی را نیز به این باور رسانده است که این رژیم نه توان نه جایگاه و نه حق چنین رفتارها و اظهار نظرهایی دارد آنچه که باعث شده است تا این رزیم جسارت چنین برخوردهایی را به خود بدهد حضور مزدورانی دو آتشه در صف سران کشورهای اسلامی است که نوکری و دریوزگی این رژیم نا مشروع را به رفاقت با ایران مقتدر ترجیح میدهند و دیگر نقشی است که غرب به این رژیم داده است تا از طریق نُنُر بازی ها و بازیگری های آن بر جمهوری اسلامی ایران و مواضع آن سخت بگیرند و امتیاز کمتری بدهند ، هرچه هست اسراییلی ها نمیتوانند در این میان اصالتی بیش از همین بازیگری ها برای خود قایل شوند .

آرمان های بلند و انسان ساز حضرت امام حسین ( ع ) و رسالت رسانه

 مراسم عظیم ، با شکوه و تجدید یاد و خاطره و گرامیداشت شهادت و مبارزات حق طلبانه و آزادمنشانه حضرت اما حسین (ع )  و یاران ایشان در میان شیعیان و محبان اهل بیت علیهم السلام  هر ساله فرصت مغتنمی است تا در کنار عزاداری ها و ذکر مصیبت ها ، اهداف و آرمان های بزرگ ایشان و رویداد عظیم عاشورا مرور شود . از اهداف بزرگ امام که همواره برآن تاکید میشود امر به معرف و نهی از منکر بوده است . همچنین نجات دین نبوی از تحریف و انحراف ، از بزرگترین انحرافاتی که همواره دین و آیین رسول مکرم ( ص ) را تهدید میکرده است ریا ،تظاهر ،بهتان و دروغ بوده و می باشد . مسلما این تهدیدات محدود به زمان حال نبوده ، قبل از این بوده و بعد از این نیز خواهد بود اما آنجه که در روزگار ما بر حجم و شدت این موارد افزوده است استفاده از ابزار نوین ارتباطی و رسانه های دور برد با کارایی بالاست . امکاناتی که تا قبل از این در اختیار اهل علم و دانش ، مبلیغین ، محصلین و سایر اقشار فرهنگی و فعال جامعه نبوده است .

متاسفانه امروز در فضای رسانه ای گاهی موضاعات، گفتگو ها و مصاحبه هایی به دروغ منتشر میشود یا نسبت هایی به برخی افراد داده میشود  و با وجود رد و تکذیب ، این روند و رویه اصلاح یا محدود نمیشود انگار نه انگار اتفاقی به بزرگی تهمت ، دروغ و افترا رخداده است .حال اینگونه نویسندگان با ادعای مسلمان بودن ، شیعه بودن ،نوکر ،عزادار و رهرو حسین ( ع ) چگونه بخود اجازه اینچنین کارهایی را میدهند معلوم نیست ، طبعا مسئولیت یک رسانه  یا یک فعال رسانه ای بسیار بیشتر از یک فرد عادی در جامعه است .انتقاد ، تحلیل ، نقد ، حتی مخالفت با افکار و عقاید دیگرا ن همراه با دلیل و برهان باعث شکوفایی استعداد ها و بالا رفتن ظرفیت های سیاسی ، فرهنگی و رسانه ای جامعه میشود مشروط بر اینکه با درس آموزی از سرور شهیدان و آزادگان جهان از کرامت انسانی و حرمت دیگران در هر شرایطی محافظت و مراقبت کنیم ، محرم و عاشورا بویژه برای ما و اهالی فرهنگ و رسانه فرصت مغتنمی است تا در کنار عزاداری و گرامیداشت یاد شهیدان کربلا به اهداف و آرمان های بلند حسین ( ع ) و یاران با وفایش بیاندیشیم و باورکنیم .

صدا و سیما و نقد منصفانه

  طی نزدیک به سه ماهی که از روی کارآمدن دولت یازدهم میگذرد صدا و سیما رویکرد جدیدی را به لحاظ برخورد و مواجهه با دولت تجربه میکند . برخورد خبری نسبت به عملکرد دولت همراه بارویکردی نقادانه در بررسی ها ، تحلیل ها و گفتگوها که حداقل در هشت سال قبل از این و دوران حاکمیت دولت های نهم و دهم چنین نگاهی با چنین حجم نقد و آنهم در ابتدای کار دولت و در حالی که برخی از وزیران کمتر از دو ماه از شروع کارشان میگذرد به لحاظ عملکرد این سازمان در گذشته بی سابقه است .

 البته باید یادآورد شد که در دوسال آخر دولت دهم که در سطح جامعه و دیگر رسانه ها قدری فضای نقد نسبت به عملکرد دولت ،گرانی ها و برخی اقدامات دولت باز شده بود صدا و سیما هم با پخش گزارش های متعادل ضمن رعایت حقوق دولت برخی از مشکلات روزمره مردم را بیان میکرد ..طبعا رویکرد جدید صدا و سیما یعنی برخورد خبری و نه الزاما حمایت از کارهای دولت همراه با حضور منتقدین ، مخالفین فکری سرشناس دولت در ابتدای کار ، رویکردی جدید است .  حضور مخالفین و رقبای انتخاباتی دولت در ماه های ابتدایی حاکمیت دولت جدید لا اقل در هشت ساله قبلی هیچگاه اتفاق نیافتاده است ،که اگر همواره و در دوره حاکمیت جناح های مختلف کشور در قوه مجریه این رویه استمرار یابد بعنوان برخوردی رسانه ای و کاری حرفه ای قابل قبول بلکه قابل تقدیر است . طبعا اگر در هشت سال دوران مسولیت دولت های نهم و دهم نیز چنین اتفاقی می افتاد آمار و ارقام ها واکاوی میشد ، سیاست های اجرایی نقد میشد ، روابط خارجی و هزینه فایده برخی سیاست ها ،گفتارها و اقدامات بررسی و نقد کارشناسی میشد بدون تردید دستآوردهای کشور ، وضع معیشتی مردم و نیز جایگاه کشور در سیاست بین الملل و روابط خارجی بسیار بهتر از این بود.