دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

قلم های دشمن شاد کن

در هیاهوی مجادلات و منازعات بین جمهوری اسلامی ایران و رژیم اسراییل و پس از پاسخ نظامی حساب شده  ایران به جنایت اسراییل در حمله نظامی به کنسولگری ایران و به شهادت رساندن تعدادی از مستشاران و وابستگان نظامی ایران در سوریه ،بسیاری از سیاسیون و  کارشناسان و فعالان رسانه در محافل مختلف سیاسی و رسانه ای اعلام نظر کردند ، شبکه های فارسی زبان و غیر فارسی به مهمترین موضوع حال حاضر خاورمیانه پرداختند .

اکثریت قریب به تمامی منتقدین سیاست های اقتصادی و فرهنگی حکومت و دولت نیز پاسخ حساب شده و به موقع به جنایات اسراییل را تایید کردند . نکته جالب دیگر تایید و قبول حرکت یادشده توسط تعداد قابل توجهی از مخالفان نظام بود که در نظرات کارشناسی خوداین اقدام را در جهت انسجام ملی و حفظ و دفاع از منافع ملی دانستند .

موضوی مایه تاسف و تاثر است ، نقدهای غیر منصفانه و گاه شوخی ها و طنزهای مخالف اقتدار ملی و از همه تاسف بارتر ، حمایت ،پذیرش یا نادیده گرفتن جنایات بی حد و حصر اسراییل در منطقه خاورمیانه و نسل کشی مداوم آن در سرزمین های اشغالی و محصور شده در چنگال نظامیان خونخوار این رژیم است که با هیچ منطق انسانی و اخلاقی سازگار نیست . امیدواریم که این افراد نیز که غالبا به عنوان دهن کجی و لجاجت با نظام سیاسی ایران به چنین دیدگاه های می پردازند، با مرور بر سابقه تاریخی اقدامات اسراییل از زمان تشکیل حکومت جعلی و غاصبانه آن در این مسیر تجدید نظر کنند .

دفاع مشروع و مقتدرانه ایران

پاسخ جمهوری اسلامی ایران به شرارت های اسراییل  با حمله مستقیم موشکی و پهبادی از کشورمان به حاکمیت اسراییل در فلسطین اشغالی ، به لحاظ اقتدار ملی و حفظ ابهت بین المللی کشور بزرگمان یک اقدام کاملا لازم ، حساب شده و موثر بود . 

صرف نظر از پیامدهای احتمالی این اقدام ، اینکه برخلاف تصور بسیاری از کارشناسان به ویژه غربی ها ، جمهوری اسلامی ایران جسارت پاسخگویی به عنصر نا آرام و همواره مهاجم اسراییل و تحت الحمایه غرب به ویژه آمریکا در منطقه را از خود نشان داده است ، باعث تقویت غرور ملی است . قبل از این در جنگ ۳۳ روزه حزب الله لبنان با ارتش اسراییل و نیز مقاومت جانانه و سرسختانه رزمندگان حماس در غزه ،درون سرزمین های اشغالی و تحت بدترین و سخت ترین وضعیت انسانی  در برابر سفاک ترین رژیم حال حاضر جهان ، هیمنه این رژیم با حمایت جمهوری اسلامی ایران شکسته شده بود  و اینک در برابر چشم میلیاردها انسان در کشورهای مختلف جهان و میلیون ها نفر ساکن سرزمین های مختلف اسلامی در خاورمیانه همواره نا آرام و نگران از شرارت های اسراییل ، ایران در گام اول درس سخت اما لازمی به این رژیم و حامیانش داد .

 متاسفانه ساختار قدرت در جهان معاصر علیرغم شعارهای حقوق بشری ، توصیه های سازمان ملل و تاکیدات حقوق بین الملل ، همچنان بر زور و نادیده گرفتن سهم بازیگران کمتر برخوردار است . بنابراین قد راست داشتن و دفاع مشروع از حق و سهم و اقتدار خود بهترین گزینه برای یک کشور است ، گرچه این راه و روش ، مسیری آسان و کم مخاطره  نیست .

شهرپر مشکل ، شهرداری ناموزون

شهردار تهران یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم و همراهان و همفکران رییس جمهور است . شعارها ، گوشه کنایه ها و نقدهای  آقای زاکانی در نشست های انتخاباتی و مناظره های نامزدهای ریاست جمهوری را بسیاری به یاد دارند . خوشبختانه به مدد تکنولوژی و  حضور فضای مجازی ، نوع نگاه و انتقادهای تند او از دولت های یازدهم و دوازدهم ، بابت کندی امور کشور ، گرانی ها ، تورم و بسیاری از مسایل دیگر کشور در نوع خود قابل توجه بود ، لحن آقای زاکانی در مقام یک پرسشگر ، بیش از بقیه تند و مطالبه گرا بود .

 اینکه بیش از دو سال است  زاکانی بر کرسی ریاست کلان شهر تهران تکیه زده است . کارهای روزمره و جاری شهر تهران همانند گذشته در جریان است ، پاکبانان زحمتکش چون گذشته زحمت می کشند ، سازمانی همانند آتش نشانی ، تلاش شبانه روزی دارد و . . .  اما اتفاق فوق العاده و چشم گیری در پهنه شهرکه بتوان از آن به عنوان حرکت و اقدامی شاخص یاد کردبه چشم نمی خورد .لا اقل میتوان گفت با همه شعارها و قرارها و وعدها ، در هیچکدام از حوزه هایی زیر بنایی یا جاری شهر مانند تسهیل در ساخت و سازهای مردمی ،کم شدن آلودگی ها با برنامه ریزی ها و اقدامات تخصصی ، کم و روان شدن ترافیک سنگین در خیابان های شهر ، افزایش سرویس های عمومی برای رفت و آمد ها و مسافرت های شهری مردم کار فوق العاده ای که بتوان به عنوان فعالیت جدید و تاثیر گذار یا حلال مشکلات از آن ها یاد کرد، در هیچکدام از حوزه های یادش اتفاق ملموسی نیافتاده است .

عجیب است که شهرداری و شورای شهر برخلاف تبلیغات و ادعاهایشان در زمان انتخابات نسبت به مسایل متعدد شهر پاسخگو نیستند . خبری از شفافیت نیست . تکلیف  مواردی ازحقوق های درشت و عجیب در شهرداری بعد از ماه ها هنوز روشن نشده ، روند قطع درختان در گوشه و کنار شهر به هیچ وجه متوقف نشده است . فروش تراکم و در واقع بسته شدن راه تنفس ساکنان شهر همچنان ادامه دارد . دامن زدن به موضوعات فرعی مثل مسجد ساختن در یک پارک در حالی که صدها مسجد خالی و بی رونق در شهر وجود دارد و . . . بسیاری اقدامات دست دوم و غیر اصولی جای انجام وظایف ضروری و اقدامات زیربنایی گرفته است .