دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دست و دلبازی در تیتراژها

ماه رمضان سال 91 نیز تلویزیون سعی کرد با تهیه ،تولید وپخش چند سریال مناسبتی از سنت دو دهه اخیر ماه رمضان سیما پاسداری کند و برای این امر از ماه ها قبل برنامه ریزی و تلاش کرد تا رضایت نسبی تماشاگران را بدست آورد اما بخوبی مشخص است که  سریال های امسال هیچکدام نتوانستند در تراز سریال هایی چون صاحبدلان،متهم گریخت ، خانه بدوش و روز حسرت ظاهر شوند. نقد و بررسی و مقایسه سریال ها را می گذاریم به قضاوت مردم که همواره بهترین ارزیابی ها را داشته اند .اما نکته ای که هر از گاه جلب نظر میکند و امسال نیز شاید جدی تر بود بی فواره و غیر معمول بودن بعضی از تیتراژها بود. شاید خیلی از بیننده ها اهمیتی به تیتراژ فیلم ها و سریال ها ندهند و بجز توجه به موسیقی و خوانندگی آن اصولا  اسامی نوشته و درج شده عوامل را مرور نکنند ولی این اسم ها  علاوه بر نشان دادن هویت سازندگان ،برای تهیه کننده و کارگردان و افرادی که نامی از آنها برده میشود بویژه افراد تازه کار معمولا با اهمیت اند و گاهی برخی از آن ها بعنوان سابقه کار و تجربه بهره می برند . از چند سال پیش در سیما چهارچوبی برای تیتراژ سریال ها اعلام شد و قرار بود  که از مدیران ذیربط  و مرتبط به حوزه کاری برنامه سازی تشکر نشود ، عنوان های غیر واقعی برای افراد بکار نرود از شرکت ها ،سازمان ها و مجموعه های خصوصی به دلیل بعد تجاری و تبلیغی آنها نام برده نشود مگراینکه هزینه تبلیغات دریافت شود و . . . اما بنظر میآید تغییر مدیریت ها یا تسامح باعث بی توجهی به خیلی از ضوابط شده است چنانچه خیلی از چهارچوب ها رعایت نمیشود ،در خیلی از موارد دقت و کنترل لازم بر این اسامی نمی شود یا اینگونه برداشت میشود که تیتراژ شلوغ تر الزاما برای بیننده تداعی کاری سنگین تر و پرهزینه تر میکند.

  برای مثال در نگاهی اجمالی برخی  از عنوان های و اسامی نوشته شده در  تیتراژ  یکی از سریال  ها را مرور میکنیم.

  اسامی بازیگران اصلی و سایر بازیگران  بیش از 50 نفر - گروه کارگردانی حدود 10 نفر - گروه تصویر برداری نزدیک به 20 نفر - خواننده و گروه کر حدود 30 نفر -با تشکر از خانواده های  . . بیش از 60 نفر  - وتشکر از بیش از 20 سازمان ،موسسه و شعبه فروشگاه عمدتا خصوصی

در این فهرست حد اقل نام 10 مکان خصوصی از جمله رستوران ،کافی شاپ و مجموعه بازی برای بچه ها وجود دارد .البته شاید هزینه تبلیغات این فروشگاه ها توسط حوزه بازرگانی صداو سیما محاسبه و دریافت شده باشد اگر نشده هر اسم در تیتراژ حدود 7 ثانیه نمایش داده میشود و تمام طول ماه رمضان روزی دوبار(پخش اول و بازپخش)از شبکه داخلی و دوبار از شبکه جام جم و بعد در آی فیلم ،نمایش و . . پخش میشود و بر اساس نرخ تبلیغات در بهترین زمان پخش اگر محاسبه شود بخش قابل توجهی از هزینه ساخت را تامین کند این ها را احتمالا حوزه های مسئول در صدا و سیما مد نظر دارند اما نکته اصلی در این است که چرا اسامی  درج شده در تیتراژیک سریال   بسیار بیشتر از  سریال های  همتراز خود است . جالب است که در خود صدا وسیما رانندگانی وجود داشته و دارند که با نزدیک به سی سال خدمت حتی یکبار نامشان در جایی درج نشده ولی در اینجا علاوه بر رانندگان نام تامین کنندگان خودرو نیز آمده است . طبعا بایدهمه کسانی که زحمت می کشند مورد احترام باشند ولی چون رسانه سیما عمومی و همگانی است انتظار می رود همه از فرصت های کمابیش نزدیک و مشابه در آن استفاده کنند و حد اقل در آنچه که بارها در معرض دید و قضاوت همگان قرار میگیرد با وسواس و جدیت بیشتری برخورد شود .

 

روز خبرنگار

 روزخبرنگار فرصتی است برای یاد کردن از زحمات خبرنگاران و تکریم کار خبرنگاری به امید اینکه روز بروز حرفه خبرنگاری در کشورمان موثرتر ، پایدارتر و کارآمد تر شود و به جایگاهی که از آن انتظار میرود دست یازد. نامگذاری روزها برای توجه و تذکر و بزرگداشت امر میمونی است ولی گویا در برابر فواید و نتایج مثبتی که دارد یادبود ها و یادآوری ها را  متمرکز ،معطوف و محدود  به خود می سازد  .انتظار این است که طی سال و در فرصت های مختلف به مقوله امر خبر رسانی ، جایگاه آن و انتظارات از خبرنگاران و نیازهای خبرنگاران پرداخته شود بویژه که قلم در دست و میدان در اختیار اصحاب خبر و خبرنگاران است و لا اقل  در یک نگاه مقایسه ای از همه فعالین و اصناف جامعه امکان طرح مسائل خود را بهتر و بیشتر دارند. البته خبرنگاران نیز در اوضاع و احوال جاری محدودیت های زیاد و ممنوعیت های فراوانی دارند که در بسیاری از موارد شایسته و منطقی نیست و با اندکی صبر و حوصله و سعه صدر مسئولین بسیاری از تنگناهای موجود حوزه خبرنگاری مرتفع می شود . همه خبرنگاران کمابیش با مشکلاتی روبرو هستند  در میان خبر نگاران همانگونه که مشخص است خبرنگاران مکتوب با مشکلات بیشتری مواجه اند یا در مقایسه با خبرنگاران صدا و سیما از پشتیبانی و حمایت کمتری برخوردارند اما در این میان خبرنگاران نشریات در شهرستان ها با محدودیت و محرومیت بیشتری روبرو هستند و امکان حمایت کمتری در مواجهه با مشکلات دارند.

 شایسته است در این روزها ضمن عرض خسته نیاشید به همه فعالین حوزه خبر بویژه خبرنگاران محترم یاد تعدادی از دوستان و همراهان حوزه خبر که  سالها از نزدیک با هم همکاری داشتیم  ، در این عرصه تلاش کردند و اکنون در میان ما نیستند گرامی بدارم و یادی داشته باشم از :

مرحوم عبدالحسین فرهودی که سالها در بخش های مختلف خبری از خبر مرکز صدا و سیمای تبریز تا تحریریه خبر صدا ، مدیریت پخش اخبار صدا و پخش اخبار سیما  در تهران تلاش کرد  ،از مجتبی جبل عاملی که بخش های مختلف خبری صدا و سیما را تجربه کرد و در حوزهای خبری و روابط عمومی در سطوح عالی فعالیت داشت و تلاش کرد ،از حمید رضا خیرخواه که  با جدیت و انگیزه بالادر حوزه اجرا و خبرنگاری تلاش کرد و در این مسیر   جان خود را به حضرت حق تسلیم کرد از غلامرضا رهبر خبرنگار شهید دوران دفاع مقدس و از همه تلاشگران و عزیزانی که در این عرصه موثر نقش آفرینی کردند . یادشان گرامی باد.

امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای

  انتشار کتاب امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای هم به لحاظ موضوع و محتوای کتاب و هم به لحاظ زمان و مقطع مورد بر رسی و نیز مقطع انتشار در نوع خود طی سالهای اخیر کم نظیر بوده است .طبعا این کتاب  بنابر ملاحظات و مباحث مطروحه اگر از سوی نویسنده ای دیگر و بنابر روال موجود نوشته می شد و در نوبت دریافت مجوز چاپ و انتشار قرار میگرفت یا بکلی اجازه انتشار نمی یافت یا زمان قابل توجهی را برای رسیدن به بازار نشر از سر می گذراند اما اینکه کتابی چاپ شود که موضوع آن از موضوعات مهم روز باشد و در صحنه کشور تداوم  داشته باشد  و هم تعدادی از شخصیت های مطرح آن همچنان بازیگران صحنه سیاست باشند تازگی دارد و اینها همه سبب  اقبال بیشتر مخاطب  شده و می شود .

 بدون تردید آقای دکتر روحانی از معدود افرادی است که در سطح ملی برای سالهای متوالی مسئول و  دست اندر کار امنیت ملی و تاثیر گذار در سیاست خارجی بوده است و بصورت ملموس در این حوزه کار کرده است . آقای روحانی طی سالها مدیریت خود توجه کافی به تبلیغ مواضع و توضیح و تبین مسائل مرتبط داشت ونشست ها و جلسات  متعدد و متنوعی را با قشرهای مختلف فرهنگی ، سیاسی و رسانه ای برگزار کرد که به تناسب کار و مسئولیت رسانه ای طی سالهای گذشته چند نوبت شاهد گفتگو و تبیین دیدگاه های کارشناسی از سوی و ی بوده ام .میتوان گفت تالیف این کتاب نیز ادامه همان مشی روشنگری و توضیح و تبین سیاست ها و عملکردهاست با این تفاوت که این بار بدلیل انتقادات و هجمه تبلیغاتی به تیم هسته ای با مسئولیت و مدیریت آقای روحانی ،انگیزه نویسنده بیشتر پاسخگویی ، رفع اتهام و شبه زدایی است بر همین اساس نیز نحوه پرداختن به موضوعات ، پاسخ به سوالات و تاکید بر شفافیت عملکردهای گذشته همچنین شراکت همه مسئولین عالیرتبه کشور دراتخاذ سیاست های راهبردی و دیپلماسی هسته ای است .البته با وجود اینکه نقش آقای روحانی در اقدامات ، مذاکرات و راهبرد هسته ای کشور نقشی کلیدی بوده است این نقد بر نوشته ها و روایات هسته ای ایشان وارد است که موقع بیان دستآوردها سهم شخص خود را بسیار بر جسته میکند و ازسهم دیگران  جز در مواردی نادر سخنی به میان نمی آورد ولی در مقام پاسخگویی به انتقادات و شبهات سهم همه بخوبی برشمرده می شود و یا موضوع موکول به تصمیمات جمعی وسیاست های کلی نظام در آن مقطع میشود با این وجود تالیف کتاب امنیت ملی و سیاست هسته ای گامی مثبت و اقدامی موثر در بیان سیاست های جاری در سطح ملی و آشنا کردن مردم با تصمیم سازی ها و سیاست ها ی اجرایی کشور است  .

براساس آنچه که گفته شد در خصوص کتاب امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای تالیف دکتر حسن روحانی نکات و ملاحظاتی را  قابل ذکر  می دانم :

 1- تالیف کتاب  امنیت ملی از جوانب مختلف در نوع خود کاری نو و ابتکاری تاثیر گذار است.

 2 -تاکنون در کشور ما خاطرات سیاسی با زمان و فاصله ای حداقل بیست ساله نگاشته می شدند و این اولین باری است که با فاصله زمانی حدود شش ساله خاطرات سیاسی امنیتی در سطح ملی انعکاس  میابد .

 3 -کتاب بخوبی فضای سیاسی داخلی  و خارجی مرتبط  با ایران را بویژه در نیمه اول دهه هشتاد منعکس می کند .

  4- شرح چگونگی تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها  در کتاب بخوبی نحوه تصمیم گیری و جایگاه نهادهای تصمیم گیر اعم از رهبری ، ریاست جمهوری ،مجلس و شورای عالی امنیت ملی را در جمهوری اسلامی ایران را مشخص می سازد

 5- کتاب طبعا می تواند یکی از منابع مهم مطالعاتی پیرامون امنیت ملی و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران باشد .