دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

فرصت های کوتاه رییس جمهور

آقای دکتر پزشکیان در اول راه یک دوران چهارساله ریاست قرار دارد ولی همانگونه که خود ایشان و وزیران و معاونان و مشاورانش میدانند معمولا زمان سریعتر از آن میگذرد گه درک جاری همه ماست . به قول مردم چشم به هم میزنیم ایام و اقات میگذرد .

 معمولا ریس جمهور یا هر مقام مسولی که با آرا و همراهی عده ای قابل توجه به ریاست و مسولیت می رسند تا چند ماهی از مصونیت اخلاقی و رودربایستی جمعی برخوردارند . بعضی می گویند  ایشان تازه اداره امور را پذیرفته نباید زیاد توقع داشت ، بعضی میگویند حالا برای شکوه و گلایه و اعتراض به نابسامانی ها زود است و خلاصه به لحاظ افکار عمومی همه این ملاحظات در نظر گرفته میشود. اما چند ماهی یا حدود شش ماه که از آغاز مسولیت میگذرد ، دیگر سخن ها و گلایه ها و درخواست ها رنگ و زنگ دیگری میگیرد ، صداها بلندتر و نقدها تندتر می شود ، از آن گذشته هنوز هواداران و رای دهندگان اعم از مردم یا نمایندگانی که وزیران را انتخاب کرده اند بر اساس قول و قرارها و وعده ، وعیدها انگیزهای جدی تری در حمایت برای رسیدن به شعارهای انتخاباتی دارند .

 الغرض به قول سعدی  عمر برف است و آفتاب تموز . . . البته زود است که مصرع دوم شعر گفته شود که  اندکی مانده و خواجه غره هنوز

 امیدواریم  آقای رییس جمهور که به صداقت و وفای به عهد معروف هستند . توسط دستگاه های مسول اوضاع و شرایط کشور در ابعاد مختلف را آنچنان که بوده و هست ، شاخص های ، کمیت ها و کیفیت ها را مراجع ذیربط و به مردم اعلام کنند  و بطور منظم  از روند کارها به جامعه گزارش دهند ، اوضاع و شرایط را توضیح دهند ، پیشرفت ها را برشمرند ، موانع را مشخص کنند و  موانع ،مخالفین  و مخالفت ها را در هرسطح و مقامی به مردم  معرفی  کنند تا جایی که امکان رفع مشکل و راه حل آن وجود دارد ولی افرادی ، سازمان هایی ، قدرتمندانی  مانع راه گره گشایی و توسعه کشورند به مردم معرفی کنند ، تا هم مردم با تلاش های رییس جمهور و همراهان پشت گرم و پشتیبان شوند ، هم برای رفع مشکلات کمک کنند و نیز افراد ، مجموعه ها و جریانات غیر مردمی و غیر همراه با جامعه را بشناسند و در آینده  تاریخ قضاوت درستی  در مورد آنچه گذشت و سهم  و جایگاه هریک داشته باشد .

رسانه حرفه ای ،نیاز مبرم دولت چهاردهم

 آقای پزشکیان رییس جمهور دولت چهاردهم ، همانطور که خود بارها گفته است ، سخنور و سخنران نیست ولی در گفتار خود صادق است و گاهی حتی برخلاف غالب رییسان جمهور قبل از خود در گفتن و شرح دادن مسایل رعایت بعضی پروتکل ها و تشریفات مرسوم نمی کند ، برای بیشتر مردم جامعه  نکته ای که گفته شد مطلوب و مثبت است ، اما از دیدگاه حرفه ای این کافی نیست . اولین مصاحبه آقای پزشکیان با صدا و سیما در مجموع خوب و بدون قول و وعده های بدون پشتوانه بود .

کارنامه صدا و سیما در مقابل رییسان جمهور غیر همسو  کارنامه موفق و معتدلی نیست ، در این زمان هم تا قبل از تشکیل کابینه و کمی بیش از ۳۰ روز ، هر روز شاهد حضور مقامات دولت سیزدهم و ارایه گزارش کارشان بودیم . پس از آن هم در همین روزها مشی صدا و سیما تفاوتی نکرده است ، نمایندگان و کارشناسانی که برای گفتگو انتخاب میشوند ، کمابیش همان افراد با همان دیدگاه های مطلوب صدا و سیما بوده است .

 این نکات نشان میدهد که دولت علاوه بر شورای اطلاع رسانی و سخنگو  نیاز به سازمان و ساز و کاری  دارد که بتواند به سرعت برای جامعه اطلاع رسانی کند ، اطلاعات مورد نظر دولت را به اطلاع مردم برساند و در کوتاه ترین زمان ممکن نسبت به وقایع و اتفاقات ، موضع خود را اعلام کند .

 امیدواریم که این مهم هرچه سریعتر جامه عمل بپوشد . طی سالهای اخیر به اندازه کافی بین مردم و دولت فاصله افتاده و  ترمیم این معضل نیاز به طرح نو با کارشناسانی  فعال و به لحظه دارد تا از جامعه و رسانه های رقیب یا مخالف عقب نیافتد .