دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

ناقص گویی ،روال همیشه اخبارما

  پدیده قدیمی ناقص گفتن ، یکسویه نتیجه گرفتن ، بخش های از واقعیت را ندیدن و امثال آن ها ،یک عادت قدیمی است که در کشور ما بوده ، هست و ظاهرا قرار است که حالا حالاها ادامه یابد .روزنامه ای که مخالف برجام و مذاکرات  وین است ، همواره از بد قولی آمریکا و طرف غربی میگوید  که البته حرف درست و قابل درکی است ، ولی معلوم نیست که چرا هیچگاه همزمان  از رنج و مشقت مردم و آثار شدید تورمی و همه پیامدهای تحریم ها نمیگوید و نمینویسد .؟

  اخبار و برنامه های سیاسی و خبری سیما طی دوره استقرار دولت دوازدهم منتقد مذاکرات بود ، همچنان هم هست ، از پیامدهای منفی مذاکرات و بعضی از نقاط ضعف تیم قبلی میگفت و میگوید ولی از دستاوردهای آنان نگفته و نمیگوید ، از ضعف های تیم مذاکره فعلی نگفته و نمی گوید ، از آثار مثبت توافقات احتمالی چیزی نیز نمیگویند ، حتی از پیامدهای منفی و  حیثیتی   تحریم ها برای ایران و ایرانیان نمیگویند ، از هواپیماهایی که پی در پی به دلیل کهنگی زمین گیرمیشوند ، ایرلاین هایی که خطوط سالیان درازو پر اعتبارشان به همین دلایل متوقف میشوند و نام واعتبار قدیمی ایران در آن محدوده برای همیشه محو میشود و نام چند خط هوایی پرآوازه از کشورهای کم سابقه و نوپا جایگزین میشوند.

امیدوارم در این هیاهو ، غوغا و جدال بین کشورها برای حفظ و توسعه منافع ملی  ، مدیران مسول و موظف کشور با تدبیر عمل کنند و رسانه ها به ویژه آن دسته ای که از بودجه عمومی ارتزاق میگنند فقط و فقط برای مردم و منافع ملی کشور حرکت کنند و در هرحال اولویت اولشان حال و روز و  رفاه و آرامش مردم همراه سرافرازی کشور باشد .

مرداد متفاوت امسال

 هر روز ما متفاوت از دیروز است ، ما هم اگر متفاوت نشده باشیم ، دور و اطراف و زمان و زمانه متفاوت میشوند ، اما گاهی در مقام مقایسه بعضی مقاطع نسبت به زمان مشابه خیلی متفاوت تر  بنظر میرسند ، مثل بارش های سنگین و سیل در مرداد ماه که  استثنا هستند .

۱-- این روزها دقیقا یکسال از استقرار دولت سیزدهم میگذرد و به قول رسانه ای ها ماه عسل دولت جدید تمام شده و نوبت نقد و بررسی  کارکردها و سیاست هاست .گرچه به دلیل شرایط موجود زودتر شروع شده است .

۲- -در  مرداد ماه سال قبل با توجه به روزهای پایانی دولت دوازدهم و مصوبه مجلس عملا پیگیری های تیم قبلی مذاکره پیرامون برجام متوقف شد .

۳ --طی یکسال گذشته در عمل اتفاق جدیدی بابت مذاکره نیافتاده و آنقدر به قول مردم کوچه و بازار ، شل کن ، سفت کن پیشامد که برجامی که روزی توافقش به نظر مردم و کارشناسان  امید بخش بود ، دیگر رنگ و بوی قبلی را ندارد ، حتی در صورت توافق طرفین مذاکره ، برای اینکه در عمل چیزدستاورد عمده ای نصیب مردم نخواهد شد، بعضی این وضعیت را مطلوب تیم جدید و دولت جاری تعبیر کرده اند ، چون مسولان فعلی در دولت قبل منتقدین و مخالفین برجام و تیم مذاکره بودند ، برخی نیز این وضعیت را ناشی از سیاست های فریبکارانه دولت های غربی و رضایت باطنی چین و روسیه میدانند ، چون در این وضعیت منافعی نصیب همه آنها میشود .

۴-- بارش های سنگین و جاری شدن سیل در استان های مختلف  با مجموعا حدود ۱۰۰ نفر جان باخته و چند هزار میلیارد تومان خسارت از عجایب و استثناهای مرداد ماه  در بعضی مناطق کشور طی ۵۰ سال اخیربود .

۵-- بارش های سنگین و جاری شدن سیل یکبار دیگر ضعف زیر ساخت های کشور در بخش های مختلف از جمله کشاورزی ،  مهار و هدایت روان آب ها و نیز ضعف امکانات بررسی و پیش بینی های سازمان هواشناسی کشور  را بیش از پیش آشکار ساخت . در خبرهای مربوط به سیل های پی در پی مناطق مختلف خلا های زیادی هویدا شد ، مثلا در بررسی شرایط منطقه اصطهبانات که سیل مهیبی آمد و تلفات سنگین انسانی و مادی در پی داشت معلوم شد که به اندازه کافی ایستگاه های سنجش شرایط آب و هوایی در منطقه نبوده است ، گرچه گفته شد که با وجود اعلام هشدار کلی قبل از وقوع حادثه ، امکان نقطه یابی دقیق بارش ها هیچگاه وجود نداشته است .

۶ -- تحلیل های  کارشناسی قوی تر  و همه جانبه ای  ، برای توضیح پدیده بارندگی شدید و سیل اخیر در مناطق مختلف کشور مورد نیاز است . به نظر میرسد آنچه که طی ، یکی دو هفته اخیر گفته شده ، اقناع کافی در جامعه به وجود نیاورده است ، برای مثال بارندگی های استان یزد که به نظر کارشناسان در ۷۰ سال گذشته بی نظیر بوده است هیچگاه توضیح داده نشد که چگونه یک گوشه شهر میزان بارندگی اش حدود ۸۳ میلیمتر شده ( محدوده راه آهن ) که ۲۰ میلیمتر از میزان میانگین بارش سالانه یزد بالاتر بوده است ، در عین حال طی این بارش ها ( ۳ تا ۱۰ مرداد ماه ) مناطقی هم وجود دارند که جمع بارندگی در آن ها به ۵ میلیمتر هم نرسیده است .

۷ -- مردادماه  امسال مرادف بود با محرم و برگزاری مراسم عمومی و سراسری  تاسوعا و عاشورای حسینی ، مردم همانند همه سالهای گذشته با همان شور و اشتیاق به عزاداری و برگزاری مراسم پرداختند ، اما گرانی های فوق العاده گوشت و مواد غذایی در سال جاری بطور محسوسی بر میزان نذورات ، قربانی ها و پذیرایی از  مردم تاثیر گذاشته بود ، برخی از صنوف بازار کساد گوشت و محصولات غذایی را اعلام کردند و گفتند که بازار مثل سالهای قبل انتظار گرم شدن فصل فروش و توزیع را داشت ،اما اینگونه نشد .

۸ -- مرداد ماه امسال همچنین با درگذشت شاعر غزلسرا ، مردمی و محبوب ، هوشنگ ابتهاج ( سایه )  همراه شد ،مرحوم ابتهاج در سن ۹۵ سالگی و در خارج از کشور  درگذشت ، زندگی او با فراز و فرودهای بسیاری همراه بود ، با همه گلایه هایی که آقای ابتهاج داشت ، او طی دو دهه اخیر حضور با برکتی در مجالس و محافل ادبی و فرهنگی ایران داشت ، در چند روز گذشته نیز در رسانه های رسمی ، همچنین فضای مجازی تجلیل و بزرگداشت های خوبی از او به عمل آمد . اشعار ابتهاج طی سال های اخیر حضور خوبی در فرهنگ و ادب جاری کشور داشته است ، در ترانه ها ، مقالات و محافل و مجالس مختلف از کلام و بیان او استفاده شده است .

مرثیه ایرج میرزا برای حضرت علی اکبر


رسمست هرکه داغ جوان دید ، دوستان  رافت برند حالت آن داغ دیده را

 یک دوست زیر بازوی او گیرد از وفا ،وان یک زچهره پاک کند اشک دیده را

آن دیگری بر او بفشاند گلاب و شهد ، تا تقویت کند دل محنت کشیده را

 یک جمع دعوتش به گل بوستان کنند تا برکنندش از دل خار خلیده را

جمع دگر برای تسلای او دهند، شرح سیاه کاری جرخ خمیده را

 القصه هرکسی به طریقی ز روی مهر ،تسکین دهد مصیبت بر وی رسیده را

 آیا که داد تسلیت خاطر حسین ؟ چون دید نعش اکبر در خون تپیده را

آیا که غمگساری و انده  بری نمود ، لیلای داغ دیده زحمت کشیده را

 بعد از پسر دل پدر آماج تیر شد ،آتش زدند لانه مرغ پریده را