دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

تهاجم به اسلام با ظاهر آزادی بیان

  جریان تهاجم به دفتر نشریه شارلی ابدو در پاریس که منجر به کشته شدن چند تن، گروگانگیری و نگرانی های امنیتی شد پیامدهای معنی دار پیامدهایی به ظاهر آزادیخواهانه و باطنی ستیزه گرانه بویژه اسلام هراسی و مقابله عمومی با مسلمانان و اسلام در اروپا بهمراه داشت . 

ترور ، آدم کشی و ایجاد نا امنی در هر کشور و بنام هر جریان و مسلکی که باشد محکوم و منفور است لذا برخورد ، سرکوب و پیگیری برای برقراری امنیت و جلوگیری از تکرار پیشآمدهای مشابه حق بلکه وظیفه حکومت هاست و در قوانین بین المللی چهارچوب های پذیرفته شده ای هستند . اما نکات و ملاحظاتی وجود دارد که خارج از چهارچوب پیش گفته است از جمله اینکه :

1- نمایش همبستگی سران کشورها در پاریس برای محکومیت اتفاقات پیش آمده و پشتیبانی با مردم فرانسه حرکت جالب و قابل درکی برای جهانیان بود اما حضور آقای ناتینیاهوی اسراییلی که هنوز چندماهی از کشتارهای وحشیانه کودکان ،زنان و پیرمردان بی دفاع به حکم وی و توسط نیروهای تحت امرش در منطقه غزه نمیگذرد امری بسیار عجیب بود و حکایت از برنامه ریزی رژیم صهیونیستی برای عادی سازی چهره خود نزد افکار عمومی جهانیان و سود جویی از این واقعه داشت . البته این نکته مورد نقد برخی از نشریات و محافل مستقل غربی نیز قرار گرفت .

 2 - اقدام به چاپ مجدد کاریکاتور توهین آمیز نسبت به ساحت مقدس پیامبر اکرم ( ص ) حرکتی فتنه انگیز و توهین به همه مسلمانان در همه ادوار تاریخ بود. اینکه این نشریه تا کنون مطلبی در نقد یهودی ها ننوشته یا نسبت به درج کاریکاتوری از پسر رییس جمهور پیشین فرانسه عذر خواهی کرده است اما این رویه را در قبال کاریکاتور توهین آمیز به مسلمانان طی نکرده بلکه برمشی تفرقه افکنانه و اسلام ستیزانه خود اصرار ورزیده است جای تامل دارد . 

۳ - اینکه برخی از سران کشورها  بدون عذرخواهی ،از لزوم خویشتن داری مسلمانان سخن گفته اند یعنی به عبارتی توهین آمیز بودن کار را درک کرده ولی بجای عذرخواهی یا جلوگیری از اقدام  وهن آمیز مجله شارلی ابدو از مسلمانان میخواهند واکنش اعتراضی نشان ندهند در نوع خود عجیب است .

 ۴- اینکه با گذشت چند روز از این اقدام توهین آمیز نسبت به اسلام و مسلمانان بسیاری از سران کشورهای اسلامی و سازمانهای اسلامی هنوز اعلام اعتراض و انزجار نکرده اند با کمال تاسف نشاندهنده رخوت و بی عملی سران و فاجعه ای است که جهان اسلام از آن رنج می برد .

نطق مطهری در مجلس و فضای رسانه ای کشور

 دکتر علی مطهری نماینده اصولگرای مردم تهران در مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه 21 دیماه سخنانی را بعنوان نطق پیش از دستور در جلسه علنی مجلس و در پیشگاه نمایندگان و مردم ایراد کرد نطق وی طبق قانون بصورت مستقیم پخش می شد ( رادیو فرهنگ ) لذا همه کسانی که مشتاق بودند می شنویدند . اینک با توجه به امکانات گسترده رسانه ای و فضای مجازی دسترسی به فایل صوتی و متن صحبت ها کاری سهل است . اینکه محورهای سخنرانی آقای علی مطهری از نگاه دیدگاه ها و جناح های مختلف سیاسی به چه میزان قابل نقد یا پذیرش است یک طرف قضیه است و اینکه این صحبت ها با چه واکنشی در مجلس روبرو شد و چه انعکاسی در رسانه ها داشت طرف دیگر قضیه است . تلاش تعدادی نماینده در مجلس برای جلوگیری از نطق و بیان دیدگاه های نماینده دیگر در نوع خود کم نظیر و غیر قابل هضم بود و هیچ تناسبی با آزادی بیان  مصرح در قانون یا آزادی نماینده در ارایه نظراتش نداشت .

 نکته و مشکل دیگری که جای تاسف دارد و اهمیتش کمتر از مورد قبل نیست تحریف آشکار سخنان این نماینده توسط چند خبرگزاری و سایت خبری بود . نقد سخنان رقیب طبعا کاری حرفه ای و تخصصی است اما تحریف برای کوبیدن یعتی با هر وسیله هدف را توجیه کردن و اینکه هرکس ابزاری در دست دارد هرگونه میخواهد حرفش را به کرسی بنشاند ، در اینصورت  تکلیف  صداقت کاری ، تعهد حرفه ای ،راستگویی و امثال آن چه می شود.

نا امنی در فرانسه

 روز های اخیر خبرهای متعدد و متنوعی از ترور ، گروگانگیری، درگیری و کشتار در پاریس در رسانه های جهان به چشم میخورد . سال ها قبل یک کارشناس رسانه ای برای نشان دادن اهمیت خبر و رتبه بندی و الویت خبر مطلبی به این مضمون گفته بود که برای آنها درگیری یا کشته شدن یک سگ در میدانی در پاریس مهمتر است از کشته شدن افرادی در کشوری دیگر ، موضوع امنیت برای همه کشورها و همه جوامع مهم است ولی این امنیت وقتی که بستر ساز توجه گردشگران جهان به فرانسه میشود .فرانسه ای که اماکن تاریخی و دیدنی آن در صدر مکان های توریستی جهان است ، البته بسیار بسیار مهم میشود . امنیت برای مردم عراق و لبنان و افغانستان هم مهم است  و کیست که بدون امنیت بتواند آرامش داشته باشد. با این همه امنیت همه چیز غرب است هم درآمد هم پرستیژ هم شهرت و هم مانور قدرت تحت همین نظم و امنیت است که امکان پذبر میشود .

بسیاری از حاکمان جهان بویژه رهبران انگلیس ، آمریکا ،آلمان و دبیرکل سازمان ملل بلافاصله حادثه تروریستی را محکوم کردند . شبکه های غربی شبانه روزی و آنلاین حمایت های جهانی ، واکنش های مردمی را به نمایش گذاشتند . انصاف هم همین است که قتل و ترور و گرونگانگیری در هرکجا و به هرترتیب باید محکوم شود . نباید افراد اغتشاشگر خودسر و ویرانگر در جایی از محیط انسانی و جامعه بشری زندگی ، آرامش و امنیت دیگران را به خطر اندازند .

 ای کاش این استدلالات در همه موارد و برای همه بکار رود کاش توهین ها هم محکوم شود و ای کاش همین حساسیت ها  ، فضاسازی های رسانه ای و پیگیری های خبری در مورد امثال مردم غزه ، کودکان کشته و مجروح شده، آوارگان فلسطینی ، مردم عراق و افغانستان و غیر آنها هم اعمال شود و فرض همه حاکمان و رسانه ها حرمت جان انسان ها ، خون انسان ها و کرامت انسانی همه باشد.