دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

زلزله و رفتارهای انسانی

 زلزله  از بلایای طبیعی است که از ابتدای زندگی انسان همراه او بوده و تا انتها همواره احتمال تکرارش میرود ، تا کنون بشر نتوانسته است زمان و لحظه وقوع آنرا پیش بینی کند ولی در کشورهایی مثل ژاپن که اتفاقا در منطقه زلزله خیز قرار گرفته است، توانسته اند با مقاوم سازی بناها و برنامه ریزی صحیح آثار منفی این رفتار طبیعت را به حداقل ممکن برسانند.

 در دوسه روزی که از وقوع زلزله در استان کرمانشاه گذشته است با سیلی از نقدها ، نظرها ، اطلاعیه ها و اطلاع رسانی ها روبرو بوده ایم و گاه در همان ساعات اولیه قبل از هر نوع دلداری ، غمخواری و همدردی با تحلیل های سیاسی ، تسویه های جناحی ، پیش بینی ها و مقایسه ها  . . . که نه زمان بیانش مناسب بود و نه چیزی از آلام مردم مصیبت دیده و زجر کشیده منطقه زلزله دیده را کم میکرد ، البته این اولین زلزله ای است که با حضور وسیع کاربران در فضای مجازی منعکس میشود و هرکس به فراخور حال ، احساسات انسانی و دسترسی  اش به شرایط موجود در منطقه برای پیام رسانی تلاش میکند .

 با وجود هزاران مشکل ، نقد و آشفتگی ، انسان ناظر عکس ها ، خبرها و ثبت لحظات ناب انسانی میشود که عشق ، احساس ، انسانیت و عاطفه را به بهترین وجه ممکن به نمایش میگذارند . نباید از این صحنه ها که جلوه های نابی از رفتارهای والای انسانی را به نمایش میگذارد به سادگی گذشت . اینها سرمایه های حقیقی ما انسان هاست .

  مادری که فرزند خردسالش را به سینه فشرده ، خود راسپر قرار داده ، جانش را تسلیم کرده اما نوزاد خود را در آغوش مهر مادرانه زنده نگه داشته است . زن و شوهری که به اغوش هم پناه برده و در زیر خرواره خاک همراه با هم این دنیای فانی را وداع گفته اند . دختر خردسال و کم سن و سال مادر از دست داده ای که مادرانه خواهرنوزاد خود را در ان معرکه به آغوش کشیده و پناه آرامش او گشته است . چهرهای گریان امداد رسانانی که باعزمی راسخ اما دلی نازک و روحیه ای لطیف خدمت رسانی میکنند

 از خداوند بزرگ میخواهیم که همه انسانهای خدوم را در پناه عظمت خود عزت دهد و بر انسانیت ما بیافزاید و سلامت و کرامت هرچه بیشتر به ملت بزرگ ایران عطا فرماید . انشاالله


گفته هایی که وهن اسلام است

این روزها مطالبی به نقل از برخی از روحانیون کمتر شناخته شده در فضای مجازی منتشر شده است که با هیچ معیار دینی یا چهارچوب عقلی قابل تطبیق نیست ، اظهاراتی مثل ولایت مدار بودن بادنجان ، تشخیص موانع بارداری از روی ادرار ( روزنامه جوان 22 آبان 96 )و امثال آن ، واقعیت این است که در گذشته نیز در محافل کم تعدادی در مناطق دور افتاده کشور امثال این بیانات از معدود افراد درس نخوانده اما ملبس به لباس روحانی شنیده می شد ، اما با توجه به معدود بودن مستمعین و نیز شناختی که جمع از  موقعیت فرد گوینده بعنوان فردی بی سواد و بی ادعا داشت ، افراد به راحتی این گفته ها را نادیده گرفته از کنار ان ها میگذشتند. اما اینک با گستره امکانات فضای مجازی و در اختیار قرار گرفتن این کلیپ ها ،دیده شدن چهره ها( ظاهر لباس آنها ) منتسب به روحانیت و شناخته نبودن گوینده یا گویندگان ، خواه ناخواه این گفته ها ضربه های مهلکی بر پیکر روحانیت  و اعتماد فرهیختگان جامعه به این قشر وارد میکند .

 انچه که قدری نگرانی ها را بیشتر میکند نشان ندادن واکنش یا دیر واکنش نشان دادن روحانیت اصیل و خوشفکر به اینگونه نظرات است .در حالی که که انتظار میرود مسولان عالی روحانی سریعتر و صریح تر با اینگونه حرف و سخن های وهن انگیز مقابله و حساب اینگونه  گویندگان  را از سایرین جدا کنند .

نمایشگاه مطبوعات ، فرصتی برای باز اندیشی رسانه ها

 برگزاری نمایشگاه مطبوعات ، خوشبختانه به یک عادت خوب فرهنگی و سنت حسنه تبدیل شده است . گردهمایی اصحاب رسانه در زمان و مکان مشخص فرصت مناسبی برای ارتباط رودر رو  و تفاهم بیشتر با بخشی از مخاطبان است ، همچنین تماس نزدیک و گعده ها و نشست های تخصصی برای هر حرفه ای بویژه حرفه روزنامه نگاری ، غنیمتی ارزشمند است ، رسانه ها کمابیش از مشکلات مشابهی رنج میبرند که  اتفاقاتی مانند برگزاری نمایشگاه میتواند فرصتی برای اشنایی بیشتر و هماهنگی بهتر جهت طرح و پیگیری انها باشد ، برای مثال توسعه و نشر روزنامه های دیجیتالی و در مقابل رو به پایان رفتن عصر مطبوعات و رسانه های کاغذی و سنتی ، موضوع مهمی است که مطبوعات برای چگونگی این دگردیسی باید شرایط لازم را فراهم آورند. 

 در کنار فواید زیاد این گردهمایی صنفی که باید بعبارتی به ان بهار مطبوعات و رسانه ها گفت از نکاتی چند نباید غافل شد ، نکات هشدار دهنده ای که رفع برخی از مشکلات و تنگناها در جامعه به اصلاح همین مجموعه وابسته و مرتبط است :

  --- واقعیت این است که در عمل و طی سال ،برخی از همین رسانه ها با برخورداری از رانت و حمایت های حزبی و سیاسی  مطالبی را راجع به دیگران مینویسند و مدعی میشوند، اما هیچگاه حاضر به درج پاسخ شخص یا نهاد مورد نقد نیستند ،این یعنی زیر پا گذاردن اصول اولیه کار رسانه ، بحث اخلاق و تعهد و انسانیت در جای خود محفوظ  ُ بنابراین برای بهسازی و توسعه باید از خودمان شروع کنیم:

--شعار کمتر که در کنار جامعه آگاه تر و توسعه بیشتر بعنوان شعار امسال نمایشگاه آمده است ، توصیه خوبی است که قبل از همه باید  مطبوعات و رسانه ها خود را مخاطب آنها قرار دهند ، طرح کننده و دامن زننده به برخی شعارهای سیاسیون و جریانات  اجتماعی  جامعه ، فارغ از خوب یا بد بودن انها بیش از همه ُ همین مطبوعات هستند که باید با تامل و درایتی بیش از پیش از این توانایی و امکان  بهره بگیرند .

  ---    فعالین جامعه یا شخصیت های سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی همه از امکان رسانه تخصصی وانحصاری برخوردار نیستند ، رسانه های منصف باید برای توضیح ، پاسخ یا طرح نظر احاد صاحبنظران و تفکرات جاری جامعه فرصتی فراهم کنند . 

--بخشی از شایعه زدگی یا عوامفریبی میتواند معلول نوع عملکرد برخی رسانه ها باشد ، رسانه ها  می توانند برای جلوگیری از بوجود امدن جو و شرایطی  غیر واقعی تلاش موثری داشته باشند .

 ---با همه محدویت ها و مشکلاتی که رسانه ها دارند ، امکان نقد دیگران ُ فرصت و دارایی بزرگی برای رسانه هاست . باید از این امکان برای نقد خود نیز استفاده کنند و نقدی منصفانه و عادلانه برای پیشبرد جامعه و حاکمیت اخلاق  جریان یابد، اما چنین موقعیت هایی بسیار کم به وجود می آیند در مواردی نیز صرفا برای از میدان به در کردن و کوباندن رقیب استفاده میشوند ، میتوان برای توسعه روح نقد پذیری از خود شروع کرد .

 در زمان برگزاری نمایشگاه ، موارد زیادی دیده شده که مطبوعات ، نشریات و دیگر رسانه  ها به بازدید ، مثلا یک هنرپیشه تازه مطرح شده ( ضمن احترام به هنرمندان واقعی و محترم ) بیشتر توجه  و عکس و گزارش تهیه و منعکس کرده اند تا یک اندیشمند ، یک نوآور  ویک محقق ،این   شیوه رفتار یعنی نوعی جو زدگی ، عوام زدگی و  توجه به حاشیه  و تلاش فقط برای فروش بیشتر و جلب نظر گسترده تر به هر طریق ممکن که معمولا حاشیه را بجای متن می نشناد و مجموعه را از مسیر عمق بخشی باز میدارد،طبعا مطبوعات برای تعادل در ارایه مطالب و جذب مخاطب نیاز به نرم خبر (     softnews   ) و مطالب متنوع و گاه حاشیه های  جالب دارند ُ اما در هرحال همیشه اندازه نگه داشتن بخشی از مرام و سنت درست مردمان ما بوده است ، از رسانه ها نیز انتظار راهبری ، میدان داری و اثرگذاری سازنده میرود.

 برای ارباب جراید ، صاحبان قلم و دست اندر کاران رسانه ها و همه افرادی که در آگاه سازی ، رشد و ترسعه و تعمیق  آگاهی مردم نقش ایقا میکنند توفیقات بیشتر و روزهای بهتر آرزو میکنیم .

       منتشر شده در روزنامه ثروت و تاریخ چهارشنبه ۱بانماه ۱۳۹۶