دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

قضا در سیما

 سهم قضا در سیما به نسبت سایر موضوعات بسیار کم و نا متناسب است . بینندگان سیما بجز خبر جلسات قوه قضاییه که آنهم به شکلی تکراری و یکنواخت ارایه میشود و گاهی برنامه ای تولیدی کم بیننده ، طی هفته اطلاع و آگاهی بیشتری از مسایل ، مشکلات ، فعالیت ها ،ضعف ها و اقدامات این بخش از حاکمیت نمی یابند . گزارش هفتگی سخنگوی قوه قضاییه و پخش موردی چند دادگاه که بیشتر جنبه سیاسی داشته است طی سالیان گذشته حداکثر حضور مسایل قضایی در سیما بوده است .این روند طی سالهای گذشته بوده است و همچنان ادامه دارد . 

گاهی به نظر میرسد اعلام خبر مرتبط به جلسه مسولان قوه قضاییه شکلی است که بار خبری و ارزش خبری چندانی نداشته است و صرفا برای رعایت سهم حداقلی این قوه مهم به آن پرداخته می شود در صورتیکه موضوع قضا ، مسایل قضایی بین مردم ، روند رسیدگی به شکایات و مشکلات روز مره مردم امری بسیار مهم است همچنین اطلاع یافتن مردم از چگونگی فعالیت های قوه قضاییه ، برخورد با تخلفات درونی این مجموعه ، روند رسیدگی به شکایات ، مراحل کار و نتایج حاصله بسیار مورد نیاز مردم است . برخلاف انتظار تا کنون مردم ما کمتر شاهد حضور دوربین تلویزیون در دادگاه ها و انعکاس چگونگی رسیدگی به دعواها ، شکایت ها و حل و فصل اختلافات بوده اند . مشکل و کمبود مطرح شده مختص زمان حال و شرایط امروز نیست بلکه همواره با بهانه های مختلف از حضور خبرنگاران و دوربین تلویزیون جلوگیری میشود و با کمال تاسف از جانب تلویزیون نیز تلاش جدی برای رفع این خلا صورت نمیگیرد . به راستی تا کنون چند مستند از مراحل کار یک پرونده و چگونگی اعلام و اجرای حکم در قوه قضاییه به نمایش درآمده است ؟. 

سالها پیش گزارشی مستند با نام طلاق به سبک ایرانی توسط یک ایرانی برنامه ساز در خارج از کشور که ظاهرا با هماهنگی مسولان وقت قوه قضاییه تهیه شده بود در شبکه های دیگر کشورها به نمایش درآمد که البته حاوی نکات مختلفی اعم از مثبت و منفی بود اما در داخل شاهد برنامه هایی از این دست نبوده ایم ، اینکه دلیل این خلا و کمبود به موانع سنگین جلوی پای تهیه کنندگان و تولیدکنندگان مربوط است یا مقررات سخت و یا کم توجهی مسولان ذیربط در قوه قضاییه ،هرچه که هست مردم ما نسبت به روند امور قضایی کشور ، اقدامات ، اصلاحات درونی ، برخورد با تخلفات درون دستگاه قضایی و چگونگی رسیدگی ها کم اطلاع و در بسیاری از موارد بی اطلاع هستند و جای تعجب است که برای برون رفت از این وضعیت تلاشی صورت نمیگیرد .

بالاتر از بیست ( ۶ ) دیدار با مقام معظم رهبری



دیدار مدیران و مجریان خبر صدا و سیما با رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۷۲

نشسته از راست به چپ محمد علی پیرمرادیان ، سعیدفانیان ،مسعودی ،اردشیر زابلی زاده ،حجت الله عباسی ،علی ابوالفتحی ،(مرحوم ) حسین نادری ،جعفرپور ، وفسیان ،محمود مقیمی ،حسن سلطانی

 مجموعه بالاتر از بیست مربوط است به عکس هایی از حوزه فرهنگ و رسانه با قدمت بیش از بیست سال که به نوعی با آنها در ارتباط بوده ام .

رسانه ملی ، عمومی ،سراسری

 با وجود جنبه های مشترک سه واژه معانی آنها عینا مطابق نیست ولی مجموعا طبق مقررات و چهارچوب های موجود می توان از صدا و سیما انتظار داشت که طبق معنای این سه واژه فعالیت ،تولید و پوشش داشته باشد .

 در سالهای اخیر صدا و سیما پوشش جغرافیایی و تنوع موضوعی خوبی پیدا کرده است ،شبکه ها پر تعداد شده اند ، پوشش ایام مناسبتی گسترده شده است تقریبا هرسال بر تعدادشهرهایی که در لیست پوشش تصویری عزاداری محرم قرار میگیرند و حتی بصورت زنده عزاداری های مردم آن مناطق مخابره میشود افزوده میشود به همین دلیل در چند سال اخیر نمایندگان مردم شهرستان های ذیربط از مدیریت صدا وسیما تشکر کرده اند. این روند آنچنانکه نشان داده میشود روبه گسترش است . علاوه بر این شبکه هایی چون شما و به تازگی نسیم حضور مردم را در مناطق مختلف کشور با لهجه و فضای مختلف به تصویر میکشند .

 با همه آنچه گفته شد باز هم از صدا و سیما انتظار میرود که پوشش بیشتر، متنوع تر و حضوری پر رنگ تر در گوشه و کنار کشور داشته باشد. شاید اگر رادیو تلویزیون یک مجموعه انحصاری ، و با یک مدیریت متمرکز نبود چنین انتظاری هم مطرح نمیشد و گفته میشد که وجود رقابت بین شبکه ها موجب پوشش بهتر و بیشتر خواهد شد . اما با شرایط موجود درخواست ها متوجه مدیریت متمرکز میشود . امیدواریم با تعدد و تکثر شبکه ها پوشش گسترده تر و متنوع تری از موضوعات ،شهرها و اقوام مختلف کشور را در صدا و سیما شاهد باشیم . بعنوان یک مخاطب همیشه منتظر حضور تصویری مردم و دیدنی های شهرها و مناطقی چون شهر ماکو در آذربایجان غربی، فارسان ( چهار محال و بختیاری ) ، سپیدان ( اردکان فارس ) ،برازجان در استان بوشهر، فریمان (خراسان رضوی ) شهر جاسک ( هرمزگان ) بوده ام  چون این مناطق را از نزدیک ندیده و گزارشی از آنها تماشا نکرده ام .حتما شما هم جاهای دیگری مد نظر دارید که هیچوقت ندیده اید و خیلی کم مطرح شده اند . البته پوششی بیش ازخبر زلزله یا برخی حوادث و سوانح  منظور است .مناطق مورد مثال و مناطق متعددی امثال آنها شاید در مواردی مطرح شده اند ولی  هیچ وقت خوب دیده نشده اند. امیدوارم این مناطق و نظیر آنها در گوشه گوشه کشورمان بیشتر در رسانه ملی ،عمومی و سراسری مطرح شوند .