دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

رسانه ها و طرح چهره ها

 رسانه ها نقش اصلی را در زمینه سازی و فراهم کردن طرح چهره های جدید دارند بحث الگو سازی که آن نیز می تواند حاصل فرایند های مختلف از جمله کار کرد رسانه ها باشد امری است درازمدت و پایدارتر اما طرح چهره های مختلف از هر سن و صنفی از کارکردهای معمول و جاری رسانه هاست . در گذشته نه چندان دور این توانایی منحصر به سینما ، تلویزیون و تا حدی نشریات بود، امروزه کارکرد سایت های  اینترنتی نیز بر این مجموعه افزوده شده است .
توانمندی بالفعل سایت های اینترنتی و فضای مجازی که به نوعی چند رسانه و مولتی مدیا محسوب میشوند از یکسو و ارزانی این رسانه ها همچنین دسترسی اشخاص به آنها باعث گسترش این امکان شده است ضمن اینکه در بسیاری از موارد سایت های خبری و فرهنگی ،هنری سوژه های ناب و افراد جدیدی را برای رسانه های دیداری و شنیداری مطرح میکنند بنحوی که امروزه منبع اصلی رادیو و تلویزیون ها از جمله صدا و سیما در ایران برای دریافت سوژه ها و شرکت دادن و مطرح کردن افراد جدید در برنامه های مختلف همین سایت ها هستند ، طبعا این اتفاق جالبی است چون از یک سو دسترسی و مالکیت این رسانه ها سهل تر است از یکسو تاثیرگذاری آنها بر صدا وسیما و سایر رسانه های انحصاری یا بامدیریت متمرکز زیاد است لذا به کمک این رسانه ها می توان طیف های وسیع تری از افراد موفق و قابل طرح جامعه را مطرح کرد بنظر می رسد همواره و در همه رسانه های موجود کشور شانس و سهم هنرمندان البته آنهم در حوزه های نماشی بیش از سایرین بوده و می باشد و به نسبت کمتر افراد موفق ،صاحب فکر و تجربه در حوزه های دیگر فرصت حضور و طرح می یابند گرچه در اینجا قصد نقد ندارم و این نقد را لازم است در مطلبی مستقل در آینده انجام دهیم اما به روشنی میتوان در شبانه روز میهمانان و کارشناسان بازیگر شرکت کننده دربرنامه های صدا وسیما را با مثلا معلمان ، اندیشمندان ، فرهیختگان و. .مقایسه کرد  ضمن تاکید بر لزوم توجه بیش از پیش صدا و سیما و نشریات به طرح افراد موفق و توانمند از قشرهای مختلف  برای فراهم کردن زمینه های الگو سازی در سطحی وسیع تر می توان در این زمینه به کارکرد سایت های محتوایی و فضای مجازی بیش از پیش امیدوار بود و از ایده ها و همکاریهای مردمی سود برد جلب توجه هزاران بلکه میلیون ها بازدید کننده در جهان به برخی سوژه های جالب با محوریت افراد مختلف درسایت های خبری و محتوایی و دنباله روی و برنامه سازی تلویزیون ها این واقعیت روبه رشد را تایید میکند .

یادی از آیت الله عمید زنجانی

 هشتم آبانماه 1391، اولین سالگرد درگذشت آیت الله عمید زنجانی بود .بنظرم رسید آنچنانکه شایسته شخصیت این استاد و محقق تلاشگر بود از ایشان یاد نشد و تجلیل لازم صورت نگرفت لذا به اعتبار این که سالها پیش در دانشگاه  تربیت مدرس با ایشان چند درس داشتم ، استاد مشاور رساله دانشگاهی من نیز بودند  همچنین شناخت نسبی که از ایشان دارم  لازم دیدم یادی از این استاد و محقق تلاشگر داشته باشم .

 آیت الله عباسعلی عمید زنجانی از زمره معدود روحانیانی بود که از ابتدای انقلاب با وجود مقبولیتی که به دلیل سوابق علمی و مبارزاتی  نزد رهبران کشور داشت از کارها و مدیریت های اجرایی سنگین و مدوام فاصله گرفت و هم  و غم خود را به تحقیق ، تالیف و تدریس در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی معطوف ساخت ، وی سالها در  دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران بعنوان عضو هیات علمی تدریس درس های مربوط به حقوق اساسی و بررسی های مربوط به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را برعهده داشت و همزمان در دانشگاه تربیت مدرس نیز در تدریس درس هایی چون فقه سیاسی  و مبانی فقهی  قانون اساسی فعال بود. وی تالیف های متعددی در حوزه حقوق اسلامی ،فقه و قانون اساسی را عرضه کرد.  استاد عمید زنجانی به دلیل مطالعات حوزوی ،حضور در دو دوره مجلس شورای اسلامی و شرکت در  بررسی و بازبینی قانون اساسی بدون تردید از صاحبنظران کم نظیر در این حوزه بود .

   استاد عمید زنجانی  همزمان بعنوان یک روحانی مبارز و انقلابی درجامعه روحانیت مبارز تهران عضو و فعال بود ،مرکز فعالیت های مذهبی آیت الله عمید زنجانی  نیز از قبل از انقلاب مسجد لر زاده در حوالی میدان خراسان بود ، با این همه شخصیت علمی و دانشگاهی استاد بر سایر فعالیت های ایشان غلبه داشت. استاد زنجانی روحیه ای آرام داشت و در مناسبت ها و فعالیت های سیاسی پس از انقلاب معمولا بی حاشیه بود ، شاید بتوان گفت پر حاشیه ترین  اقدام  عمید زنجانی قبولی مسولیت ریاست دانشگاه تهران بود. وی پس از چند سال ریاست دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران ،ریاست دانشگاه تهران را طی سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ پذیرا شد .متاسفانه دوران ریاست  استادزنجانی در حالیکه در آن سالها از بیماری نارسایی کلیه  نیزرنج می برد  با توجه به فضای دانشگاه  دوران پر تنشی بود همچنین در زمان برکناری نیز رعایت حرمت ،شان و شخصیت علمی ،انقلابی و مذهبی آیت الله عمید زنجانی  از جانب مدیران ذیربط  در وزارت علوم نشد . مقالات متعدد علمی و بیش از چهل کتاب  بجای مانده استاد همچنین سلوک و تجربیات علمی و اخلاقی و رفتاری  استاد یادگار ارزشمندی برای دانشجویان ،محققین و پزوهشگران بویزه در حوزه حقوق و علوم سیاسی است .

روحش شاد و یادش گرامی  


مستند محبوبترین ژانر تولید تلویزیون


 طبق دیدگاه کارشناسان معدل بیننده برنامه های مستند در تمامی سنین و بین مردان و زنان در مناطق مختلف جهان بیشتر از سایر ژانرهای تلویزیونی است . طبع کودکان و نوجوانان یا جوانان طبعی پور شور و با حرارت و با جسارت است و متناسب با شرایط سنی  در درجه اول از برنامه های سرگرم کننده و هیجانی استقبال می کنند با این همه در سنین میانسالی و کهنسالی مخاطب واقع گرا تر میشود ،بیشتر واقعیات جهان آفرینش را دنبال میکند و از کشف نظام مندی و قوانین هستی لذت می برند با این وجود درک و دریافت شرایط زندگی و شناخت محیط اطراف و پاسخگویی به سوالات و ابهامات  و اقناع حس جستجوگری ویژگی  همه انسان ها در همه رده های سنی است ، از اینرو برای همه افراد جستجوگری و رسیدن به پاسخی هرچند کوچک از ابهامات محیطی و آشنایی و رفع مجهولات و کشف منظومات گوارا و همراه با لذت است و این یکی از دلایل اصلی توجه همه افراد از هر سن و سابقه و درک و دانش و مطالعه به جنس تولیدات مستند است.
 پیگیری و برنامه ریزی برای تولیدات مستند تا قبل از شروع بکار شبکه مستند با وجود همه تلاش هایی که صورت گرفته بود جایگاه شایسته ای نیافته بود علاوه بر سازندگان و تولید کنندگان سخت کوش و مستقل و پرانگیزه معدود مراکزی که به این امر اختصاص یافته بود توان کافی برای پیگیری و توجه در خور به این امر مهم نداشتند حتی تشکیل مرکز تولید مستند سیما  با اختصاص امکانات و ترسیم اهداف بلند خود به دلیل نداشتن سهم پخش و اختیار نمایش سراسری تولیدات  نتوانست سهمی جدی در ارتقائ جایگاه مستند در کشور بیابد .
  بدون تردید شروع بکار شبکه مستند سیما با توجه به امکانات مناسب و اهداف ترسیم شده آن شرایط لازم را برای توجه به این سبک و ژانر از تولیدات در کشور فراهم آورده است و اینک می توان امیدوار بود که  با تخصیص بودجه کافی و حمایت مناسب از شبکه مستند وضعیت تولید مستند همچنین جایگاه مستند سازان کشور که قبل از این نیز افتخارات متعددی را کسب کرده اند بیش از پیش ارتقائ یابد . ضرورتی به تاکید ندارد که مستندسازی از سخت ترین شیوه های تولیدی   است که رونق آن نیاز به سرمای گذاری ،برنامه ریزی ، تعامل با مستند سازان و پشتیبانی کافی  از آنان دارددارد .