دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

نویسندگان و شاعرانی که در جوانی درخشیدند

 در روزهایی که فرصتی برایم فراهم شدتا مروری داشته باشم بر آثار تعدادی از نویسندگان معاصر داخلی و خارجی ، بویژه نویسندگان رمان و صاحب کتاب ها و داستان های بسیار معروف ، در این ملاحظه و بازبینی متوجه شدم در کنار تعدادی از نویسندگان معروف   و خوش قریحه در امر نویسندگی که طی عمر بلند خود زمانی طولانی صرف ممارست در این حوزه کرده اند و به مرورآثار قوی تر و پخته تری را به مخاطب عرضه داشته اند  ، تعداد قابل توجهی از نویسندگان هم هستند که در جوانی یا سالهای ابتدایی ورود به میانسالی، عمرشان به پایان رسیده است و البته به دلیل ذوق و توانایی شخصی به  اندازه  دسته اول نزد مخاطبان معتبر و معروف شده اند.

از نویسنده های داخلی  می توان از جلال آل احمد نام برد .آل احمد در سال ۱۳۰۳ متولد و در سال ۱۳۴۸ با ۴۵سال سن درگذشت ، جلال در زمان فوت نویسنده ای معروف بود.   صادق هدایت در سال ۱۲۸۱ متولد و سال ۱۳۳۰ در ۴۸ سالگی فوت ( خودکشی ) کرد.او نیزدر زمانی که در گذشت، نویسنده معروفی بود و تالیفات متعددی ارایه کرده بودو بعداز فوت با انتشار همه آثارش معروفتر شد ،

یکی از شخصیت های معروف ادبیات روسی  میخاییل یوریویچ لرمانتف (  ۱۸۴۱ -۱۸۱۴ م ) است . لرمانتف بعد از الکساندر پوشکین معروفترین  شاعر ، نویسنده و رمان نویس  روسی عصر خود است  ، رمان های قهرمان عصرما، فاتالیست و دیوان شعر  از آثار مهم اوست . لرمانتف   در زمان فوت (  در اثر جراحت ناشی از دویل  ) تنها ۲۷ سال داشت . برخی آثار میخاییل لرمانتف به فارسی ترجمه شده است .

آنتوان چخوف نویسنده  معروف روسی در ۴۴ سالگی و بر اثر خونریزی مغزی درگذشت ( ۱۸۶۰ تا ۱۹۰۴)، از او در زمان حیاتش داستان های متعددی منتشر شده بود. ترجمه بیش از ده جلد ازآثار چخوف  مانند تمشک ، موزیک ها ، دو حکایت و . . .در بازار کتاب قابل دسترسی است ،

الکساندر پوشکین ، شاعر و نویسنده معروف روسی( ۱۷۹۹ -۱۸۳۷م ) زمان فوت تنها ۳۸ سال داشت .آثار او همه از جمله آثار ارزشمند ادبیات روسیه است .دختر سروان ،سوارکار مفرغی ،منظومه فواره باغچه سرای ، رمان کولی ها ، تاریخ شورش بوکاچف و بی بی پیک از آثار معروف هستند .

رضا امیرخانی از نویسندگان جوان و مطرح پس از انقلاب اسلامی ( متولد ۱۳۵۲) در سن۲۲ سالگی (۱۳۷۴) اولین کتاب خود را با نام آرمیا به رشته تحریر درآورد و چهارسال بعد کتاب ؛ من او ؛ یکی از معروفترین رمان های خود را منتشر کرد،  شاعره های مشهور معاصرکشورمان خانم  فروغ فرخزاد زمانی که درگذشت (۱۳۴۵ )۳۲ ساله و خانم پروین اعتصامی (۱۳۲۰ ) ۳۵ ساله بودند

دکتر علی شریعتی با اینکه در تقسیم بندی مشابه نویسندگان مذکور قرار نمیگیرد ولی به لحاظ نویسنده و محقق بودن و عمر کوتاهش ،  به نویسندگان یاد شده  شباهت دارد ، البته بیشتر کتابهای دکتر شریعتی ، کتاب هایی هستند که بعد از درگذشتش ( بنابر یک روایت شهادت ناشی از مسمومیت توسط ساواک ) از پیاده کردن نوارها و محتوای سخنرانی های او تنظیم و ارایه شد ، دکتر شریعتی زمان  فوت ۴۴ سال داشت .(۱۳۱۲ --۱۳۵۶ )

اقدامات فرهنگی و ابتکارات ملی در جهان رسانه

قرار دادن برخی رویه ها و تبدیل شدن آن ها به یک رسم اجتماعی در برخی  جوامع توانسته است که اثر بخشی مفید اجتماعی داشته باشد .  در بسیاری از کشورها از طریق رسانه ها برای  چنین آفرینش هایی یا پرورش برخی سوژه های جالب تلاش میشود .کشور بریتانیا یکی از کشورهایی است که طی سالیان دراز بر این رویه ها سرمایه گذاری کرده است .  در مواردی نیز با حفظ سنتها و آداب گذشتگان بنوعی پیام ثبات ، تلاش برای حفظ ارزش های فرهنگی و اجتماعی و حفظ هویت ملی خود را در انظار جهانیان  به نمایش گذارده است .استفاده از ابزارهای رسانه ای جدید و در سالهای اخیر بهره گیری از فضای مجازی  توانسته است  علاوه برشهروندان انگلیسی توجه مردمان سایر کشورها را نیز به خود جذب کند .

در زمان تشییع جنازه و خاکسپاری شاهدخت ( پرنسس )دایانا همسر چارلز و عروس ملکه الیزابت دوم در شهر لندن، علاوه بر همه رسانه های داخلی بریتانیا  صد ها شبکه تلویزیونی خارجی این مراسم را بطور زنده پوشش تصویری و رادیویی دادند و به این ترتیب در زمان خود ( سال ۱۹۹۷ م )  رکوردی برای تماشگری  یک مراسم بطور زنده رقم خورد ، در اینجا به زندگی و شخصیت پرنسس دایانا نمی پردازیم چه او در زمان حیات خود نیز شخصیتی مورد توجه رسانه ها بود . اما بین المللی کردن یک چهره علاوه بر نیاز به برخی زمینه های شخصی ، احتیاج به پردازش خوب تبلیغی و رسانه ای نیز دارد .، در انزمان یکی از مدیران تابعه وزارت نفت کشورمان از دریافت چند هزار پوند بابت اجازه استقرار دوربین های یک شبکه تلویزیونی بر روی پشت بام ساختمان معروف به ساختمان کالا سخن میگفت موقعیت این ساختمان بنحوی بود که دوربین مستقر امکان تصویربرداری از بخش انهایی یا بعبارتی اصلی مراسم در فضای منتهی به کلیسای معروف وست منیستر ، محل استقرار مقامات و برگزاری مراسم را داشت .

البته قضایایی که باعث معروفیت دایانا شده بود ، اختلافات درون دربار سلطنتی ، چهره و فعالیت های شخص دایانا و صد البته تبلیغات سنگین رسانه های انگلیسی باعث آفرینش چهره ای رسانه ای ، مردمی شد که هزاران اثر مکتوب ، کتاب ، عکس ، فیلم و داستان بعد از مرگ او تولید و نشر و توزیع شد ، در به ثمر رساندن این قبیل طراحی های فرهنگی تبلیغی  انگلیسی ها تبحر بالایی دارند.

یکی از اقدامات نه چندان پیچیده و با هزینه اما موثر در کشور بریتا نیا ،فرستادن پیام تبریک ملکه برای صدمین سال تولد کسانی است که به این سن میرسند . این رویه ای است که ده ها سال است دنبال میشود . بر اساس اعلام اداره آمار  مشخصات فردی که وارد  صدمین سالروز تولد خود میشود به دفتر ملکه اعلام میشود و دفتر ملکه تلگرامی مبنی بر شادباش و تبریک شخص ملکه را به آن شهروند اعلام میکند ، طبعا در سالروز تولد آن فرد سالمند که جمعی از فرزندان و نواده های او حضور دارند بخش مهم مراسم دیدن و خواندن تلگرام واصله از ملکه برای ایشان است . قابل تصور است که این حرکت چه شوق و ذوقی برای فرد سالمند و اطرافیانش دارد و بر محبوبیت ملکه نیز میافزاید .

در روزهای قرنطینه ناشی از کرونا ، پیرمردی بنام تام مور ی ا کهنه سربازان انگلیسی دوران جنگ جهانی دوم که در آستانه صدمین سال تولدش بود ، یک هفته مانده به سالروز تولد با فامیل خود قرار گذاشت که تا روز تولدش (باکمک  واکر چرخدار ) در حیاط منزل خود صد دور پیاده طی کند و از این طریق خویشاوندان و اطرافیان مبلغ هزار پوند جمع آوری و برای مداوای بیماران به بخش بهداشت کشورش اهدا کند  ، اطرافیانش  صحنه های پیاده روی اورا بصورت زنده از طریق فضای جازی به اشتراک گذاشتند ، تام  موری  هر روز با لباس نظامی مزین به مدال های آویخته از افتخارات دوران جنگ و تشویقی های سالهای بعد از آن قدم زد ، عده بسیار زیادی از مردم همزمان ان لحظات را دیدند ،با استقبال فراوان ، شبکه های تلویزیونی و دیگر رسانه ها نیز این موضوع جالب و پرطرفدار را مورد توجه قرار دادند ، به مرور تا روز تولدش ۳۰ آوریل ،بیش از سی ۳۰ میلیون کمک های مردمی از مردم  اهدا و جمع آوری شد بیش از ۱۲۵ هزار کارت تبریک برایش فرستادند ، یکی از خوانندگان برایش ترانه ای خواند که جمله اول شعر آنرا سرهنگ تام دکلمه کرده بود ،در روز تولدش ارتش یک درجه هم به او داد و شد کلنل یا سرهنگ افتخاری ، نیروی هوایی انگلیس دو فروند جنگنده قدیمی بر فراز خانه اش به پرواز درآوردو سرهنگ با دیدن جنگنده ها گفت یک زمانی این ها را میدیدم که بمب میانداختند ولی حالا برای صلح پرواز میکنند.   رسانه های انگلیسی هرکدام به اقدام او پرداختند . شبکه خبری یورونیوز اروپا  چند خبر از او در اروپا و جهان منتشر کرد و در خبری نوشت :  تنها کهنه سربازی که در یکصدمین سالگرد تولدش سرهنگ شد .۰( اول ماه می سال ۲۰۲۰ میلادی )

 وبه این ترتیب در یک حرکت تبلیغی ، فرهنگی ، رسانه ای یک چهره ملی ، سمبل مقاومت ، رزم و خیرخواه انگلیسی آفریده شد ، چهره ای که برای بسیاری از افرادسه نسل حاضر از هموطنانش تاثیر گذار  و برای کسانی که  مخاطب داستان او بودند جالب و دیدنی بود . .

سرمایه های هنری دوران کرونایی

 بارها دیده و خوانده ایم که در سال های اخیر بسیاری از کارگردانان و کارشناسان سینما و تلویزیون از کم و نادر بودن قصه های بکر و ناب برای تولید فیلم ها و سریال های مهیج ، موثر و متنوع سخن گفته اند ، در صحنه عمل و در اکران و نمایش فیلم یا  سریال های تلویزیونی هم دیده میشود که تعداد قصه های مناسب و فیلم های اقتباس نشده یا کپی برداری نشده بسیار اندک هستند . با این مقدمه و با مرور بر وقایعی که طی اسفند ماه سال ۱۳۹۸ و فروردین ماه سال ۱۳۹۹ بر مردم ما ، اوضاع و احوال جامعه وکادر پزشکی ، بهداشتی کشور بویژه پرستاران گذشت شاهد یا شنونده صدها 'گزارش مستند و داستان واقعی ،به روز و حاوی لحظات ناب ایثارگری ، گذشت ، عشق و انسانی در سراسرکشور بوده ایم.

سرگذشت و قصه زندگی پزشکان و پرستارانی که خود در خانه بیمار نیازمند به پرستاری و درمان داشته اند ولی اولویت را به سایر هموطنان داده اند . پرستاری که ۳۵ روز فرزند خردسالش را ندیده ، پزشکی که طی ۴۵ روز فقط دو ساعت به منزل و خانواده خود سرکشی کرده است . داوطلبی که بدون چشمداشت لباس پرستاری پوشیده و در خدمت بیمارستان و بیماران قرار گرفته است . خانواده کم بضاعتی که بخشی از درآمد اندک خود را در راه کمک به همنوعان درگیر بیماری انفاق کرده اند ، بانوانی که همچون دوران دفاع مقدس در منازل ، مساجد و کارگاه ها به دوخت ودوز ماسک ،تهیه دستکش و لباس های مورد نیاز  پرداخته اند ، جوانانی و نهادهایی کهدر حد امکان و توان خود به ضدعفونی کردن محله ها و ساختمان ها و وسایل مورد استفاده عموم مردم پرداختند .زوج هایی که پس ازمدتی  منتظر رفتن به خانه بخت بودند و هرکدام درگیر خدمت وتلاش برای جامعه هستندو ضرورت جامعه را بر خواست خود ترجیح دادند .

بعد از این تجربیات گران سنگ و ذیقیمت انتظار مردم ما این است که نویسندگان ،سناریو نویسان ، کارگردانان و همه عوامل تهیه و نگارش کتاب  ، تولید فیلم و نمایش از ذخایر فرهنگی و آفرینش های ارزشی  و رفتارهای انسانی مردمان این مرز و بوم  بهره بگیرند و آثار ی ماندگار به یادگار بگذارند ، تا هم آیندگان به کرامت انسانی ، اخلاق مداری و هم نوع دوستی گذشتگان خود افتخار کنند و هم از این ذخیره پر محتوی همراه با داستان های واقعی و پرکشش مملو از عشق ، محبت ، دلشوره ، ترس ، نگرانی ، امید ، حتی تلاش های فوق العاده علمی ، رفتارهای ایثارگرانه و حماسی ، همه و همه  برای آفرینش های ممتاز هنری از قبیل فیلم ، تاتر ، سریال ، بهره بگیرند ، داستان هایی که نظیر آن ها را تنها میتوانیم در مقطع سالهای جنگ تحمیلی  جستجو کنیم.