دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

کارشناسی صدا و سیما برای انتخابات

صدا و سیما برای اجرای برنامه های مناظره نامزدهای ریاست جمهوری چهاردهم ، با توجه به تجربیات دوره های گذشته تلاش کرده است تا به تناسب موضوعات مختلف سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی از کارشناسان شناخته شده و با تجربه کمک بگیرد ، امری که حرکتی  پسندیده است . با این وجود در برنامه های مختلف دیده شد که برخی کارشناسان با زمینه و عقبه فکری جناحی برخلاف خواست صدا و سیما که هدایت برنامه ها به دور از تنش وبرخورد تند کاندیداهاست با تاکید برنظرات خود با به چالش کشیدن نامزدغیر هم فکری خود ، برنامه را به سمت چالش جدی بردند ،البته داغ شدن فضای گفتگو و چالشی شدن بحث ها از دید مخاطبان و بیننندگان  ،برنامه ها را دیدنی تر میکند ، اما آیا یک کارشناس می تواند صرفا در جهت دیدگاه شخصی و جناحی خود نامزد ریاست جمهوری را به چالش بکشد ؟ قطعا اگر چنین قراری مطلوب است ، می بایست در مورد همه کاندیداها توسط همه کارشناسان همین رویه دنبال می شد، امری که چنین فراگیری در آن، نمود پیدا نکرد .

صدا و سیمادر این سری برنامه های مناظره  کارشناسی همچنین ملحقات و حاشیه های جدیدی نیز به برنامه افزوده بود،. ادای احترام به شهدای گمنام مدفون در مقابل مسجد بلال صدا و سیما ، می توانست به صورت گزارشی مستقل و سوای برنامه زنده انتخاباتی صورت بگیرد .

در ابتدای برنامه زنده و زمان حاضر شدن کاندیداها ، رییس صدا و سیما نکات و ملاحظاتی را طی سخنرانی کوتاه در جمع حاضران بیان کرد که لزومی نداشت .اصولا  فردی را  که در سطح ریاست جمهوری ارزیابی و پذیرفته شده است ، لازم نیست بنشانند و چهارچوب ها را به او تفهیم کرد . دو سه نکته مورد نظر را مجری برنامه در ابتدا می گفت و تمام ، انصافا سخنرانی و تشریفات اضافی روی آنتن زنده زاید بود .

کلیپی در مورد رییس جمهور مرحوم تهیه شده بود که در همان ابتدای برنامه پخش شد ، یادبود رییس جمهور شهید امری لازم و پسندیده بود ولی تاکید بر خط مشی گذشته به عنوان یک ضرورت به نوعی تحمیل تفکر سیاسی به رییس جمهور جدید که احتمال دارد تفکر دیگری داشته باشد تلقی میشود و گنجاندن آن در بسته مناظره و تضارب آرای کاندیداها ضرورتی نداشت ، ولی صدا و سیما به آن پرداخت . در هر حال امیدواریم که حاصل و نتیجه انتخابات برای مردم و کشورمان مبارک باشد .

ایستگاه انتخاب

از مرحله پرشور ثبت نام ، رسیدم به اعلام نتیجه بررسی های شورای نگهبان و معرفی کاندیداهای تایید صلاحیت شده ، گرچه در فضای رسمی و غیر رسمی رسانه ای، حدس و گمان ها و پیش بینی های کارشناسان  تعداد تایید شدگان را غالبا ۸ نفر پیش بینی میکردند و جریان های خارج از اصولگرایان در قالب اصلاح طلبان و مستقلین انتظار تایید نفراتی بیش از یک نامزد از طیف خود داشتند ، با این وجود حضور یک کاندیدای اصلاح طلب در بین لیست شش نفره نهایی ، امید به حضور بیشتر در انتخابات را افزایش داده است . نا گفته نماند که حضور پنج کاندیدا از طیف اصولگرایان ، آنچنان که از شواهد پیداست منجر به رقابت جدی بین طیف های مختلف به ویژه دو طیف اصلی این دیدگاه در جریان انتخابات جاری شده است . طبعا با گذشت چند روز مهلت تبلیغات انتخاباتی و رسیدن به روز انتخابات ، اختلاف نظرها در بین طیف های یاد شده بیشتر خواهد شد . از شگفتی های  بررسی صلاحیت های این دوره ، تایید نشدن مجدد ریاست پیشین مجلس شورای اسلامی ، آقای دکتر علی لاریجانی و عدم احراز صلاحیت  مجدد رییس جمهور اسبق آقای دکتر احمدی نژاد است که هر دو در حال حاضر عضو حقیقی مجمع  تشخیص مصلحت نظام  نیز هستند .

 با وجود اعلام کناره گیری و قهر اعتراضی بخشی از واجدین رای دادن در سالها و ماه های اخیر ، اکثر کارشناسان پیش بینی میکنند که میزان حضور و مشارکت قشرهای مختلف مردم در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو  ، نسبت به آخرین انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ بطور محسوسی بیشتر خواهد بود .

کاندیداتوری برای خدمت

حضور پر شور نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در وزارت کشور و ثبت نام برای دست یافتن به کرسی ریاست جمهوری و طبق آنچه که  همه داوطلبان میگویند با انگیزه خدمت ، فارغ از مثبت یا منفی بودن این حرکت ،رخداد جالبی است. این که با اجرای قانون جدید انتخابات به شکلی جلوی حضور بی رویه و بعضا طنز آمیز و گاه توهین آمیز تعدادی به اصطلاح کاندیدا از اقصی نقاط کشور که بعضا در میان آن ها افرادی بیسواد و بی اطلاع محض نیز گرفته شد و دیگر شاهد تعداد بیش از ۵۰۰ تن و گاه بیش از ۱۰۰۰ نفر کاندیدای بی ربط و باربط نیستیم ، اقدامی مناسب و مرحله ای سازنده بود ، با این همه ثبت نام  قطعی تعداد ۸۰ نفر حایز شرایط اولیه برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری به ویژه  توجه به ترکیب و تناسب سوابق  و نیز توانایی آنان در اداره کشوربه فرض کسب آرا اکثریت مردم و  پیروزی ، نشان میدهد که بسیاری از افراد جمع مذکور نیز درک و دریافت درستی از موقعیت ، جایگاه ، توانایی ها و ضرورت های مقام ریاست جمهوری ندارند . حدود نیمی از جمع ثبت نام کننده نمایندگان اداور مختلف مجلس بوده اند ، تعداد زیادی از همین افراد با آرای بسیار اندک راهی مجلس شده بوده اند ، تعدادی نیز در نوبت های بعدی قادر به کسب آرای لازم برای ورود به مجلس نشده اند ، با این  حال کسانی که حتی در محدوده حوزه انتخابیه خود نتوانسته اند رضایت مردم را کسب کنند ، هیچ حرکت و اقدام مهم و سازنده ای نداشته اند ، حالا چگونه انتظار دارند در جایگاه مهم ریاست جمهور و در پهنه کشور به وسعت ایران با پیشینه ای چند هزار ساله و مردمانی فهیم و کوشابه فرض تایید شورای نگهبان، اقدام موثری انجام دهند ،البته تعداد دیگری از جمع ثبت نام کننده  نیز کمابیش وضعی مشابه دارند . چون با کمال تاسف همچنان احزاب در کشور جایگاه موثری نیافته اند، قبل از اینکه بررسی ها و صلاحیت سنجی ها انجام شود ، اشخاص داوطلب می بایست یک بازشناسی از خود یا نظر سنجی از نگاه دیگران داشته باشند .

 امیدوارم انتخابات پیش رو با حضور کاندیداهایی با تنوع فکری  لازم و مقبولیت و  نمایندگی از اکثریت مردم رقابت کنند و درآخر با انتخاباتی درخور، فردی شایسته و توانمند با ظرفیت های لازم سیاسی ، فرهنگی و سعه صدر کافی انتخاب شود و در مسیر توسعه و تعادل اقتصادی و بهسازی شرایط نه چندان مطلوب فرهنگی و اجتماعی موجود در کشور حرکت کند .