دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

پیروزی بزرگ دیپلماتیک برای ایران

 روز 23 تیرماه 1394 جهان شاهد به نتیجه رسیدن یک ماراتن نفس گیر سیاسی و دیپلماتیک ، پایان یک مرحله پر تنش بین ایران و کشورهای غربی برسر مسائل هسته ای و قرائت بیانیه مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و شش کشور مهم و بزرگ موسوم به کشورهای پنج باضافه یک بود . فارغ از مفاد و موارد مطروحه در بیش از صد صفحه توافقنامه برای مشخص شدن فصول و چهارچوبهای توافق شده که در جای خود بسیار مهم هستند اتفاقات رخداده تا کنون و توافقات کلی صورت گرفته بدون تردید در تاریخ دیپلماسی جهان کم نظیر و ماندگار است . طی این توافق موقعیت و جایگاه سیاسی ایران جلوه بسیار مهمی یافت و باعث شد تا  اعتراف سیاستمداران بزرگ جهان به اهمیت ایران و اهمیت توافق را در پی داشته باشد .آقای بان کی مون دبیر کل سازمان ملل توافق هسته ای ایران را" تاریخی و بسیار مهم" دانست همینطو اولاند رییس جمهور فرانسه این توافق را تاریخی خواند . اوباما در نطق تلویزیونی خود که بلافاصله پس از اعلام توافق ایراد کرد مذاکرات با ایران را با گفتگوهای مهم و تعیین کننده تاریخی با شوروی مشابه دانست .

مذاکرات به لحاظ بازه زمانی ، تعداد جلسات وطول  زمان مذاکره نیز متفاوت و بعنوان طولانی ترین و سنگین ترین مذاکرات تاریخ معاصر جهان ارزیابی شده است . وزیر خارجه آلمان با اشاره به 22 ماه مذاکره مستمر( مرحله پایانی ) به مذاکرات سنگین ساعات پایانی اشاره کرده است و روز 30 ژوئن ( 9 تیر ماه پایان زمان اولیه توافق شده ) را روزی توصیف کرد که 348 ساعت به طول انجامید .

 آقای دکتر ظریف وزیر خارجه و سرپرست تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی با اشاره به اهمیت پیروزی و دستاورد بزرگ دیپلماتیک جمهوری اسلامی  ایران گفت : هفته دیگر شورای امنیت در قطعنامه ای برای اولین بار در تاریخ خود برنامه غنی سازی یک کشور در حال توسعه را به رسمیت می شناسد .

  مشارکت فعال و کم نظیر وزیران خارجه شش قدرت بزرگ جهان در نشست های مکرر و مستمر با ایران ، حضور طولانی بیش از هفتصد خبرنگار از رسانه های مختلف جهان در جریان مذاکرات ، پخش و انعکاس مستقیم بیانیه پایانی مذاکرات ، سخنان اوباما رییس جمهور ایالات متحده آمریکا و سخنرانی دکتر روحانی ریاست جمهور اسلامی ایران از ده ها شبکه تلویزیونی بین المللی ، صدها رادیو و انعکاس همزمان در هزاران خبرگزاری و سایت فعال خبری در جهان  از ویژگی های مذاکرات و بیانیه پایانی توافق ایران با کشورهای پنج باضافه یک بود که همه این موارد وزن ، اهمیت و اعتبار کشورمان را در پهنه جهانی گسترش داده و بیش از پیش براعتبار این جایگاه و موقعیت می افزاید .

رمضان در فضای مجازی

 ماه رمضان امسال به دلیل توسعه گروه های اجتماعی و تنوع فضای مجازی نسبت به گذشته بویژه برای جوانان بعنوان کاربران و فعالان اصلی حال و هوای دیگری داشت . هم ویژه برنامه های رمضانی شبکه های مختلف در فضای مجازی انعکاس داشت هم تولیدات ویژه برخواسته از ذهن و فکر بسیاری از کاربران شکل گرفت و نشر یافت  . تولیدات سیما از ابعاد مختلف مورد توجه قرار گرفت بخش های از برنامه ها نقل شدند و انعکاس یافتند . برخی از شخصیت های طرح شده در برنامه ها دستآویز طنز و شوخی قرار گرفتند ،برخی اشکالات و به اصطلاح گاف های تولیدی نیز انعکاس داشت .طرح بعضی از مشاغل لوکس یا معرفی افرادی با مشکلات معیشتی بخصوص کودکان از جمله مواردی بودند که مورد نقد جدی افکار عمومی قرار گرفتند .
اصولا در کشورهای مختلف برای نشان دادن تصویر افرادی با مشکلات شدید معیشتی چهارچوب های  سختی وجود دارد و به راحتی تصویر از آن ها پخش نمیشود . یا تصویر کودکان بزهکار تقریبا در کمتر کشوری پخش میشود . در کشوری مانند انگلستان اصولا امکان تهیه گزارش تصویری از مدرسه یا مهد کودک وجود ندارد مگر تحت ضوابطی سخت و البته با رضایت والدین ،در هر حال این موارد و برخی اشتباهات در برنامه ها دستمایه بحث و نقد بسیاری از مطالب فضای مجازی قرار گرفت . از سوی دیگر بسیاری از فعالان فضای مجازی بطور مرتب از ادعیه مخصوص ماه رمضان همچنین قرائت روزانه قرآن در ساعات دلخواه بهره بردند .استفاده از آوای ربنای شجریان یا تلاوتهای مختلف از طریق فضای مجازی ، نمایش اماکن متبرکه و فراخوان برای کمک های مردمی  یا فراهم کردن سفره افطار ، برپایی مجالس و محافل مذهبی و بسیاری از موارد مشابه از کارکردهای فضای مجازی در ماه رمضان امسال بود . بدون تردید این روند در سالهای آینده با حجم ، نوع و ابداعات بیشتری همراه خواهد بود روندی که لازم است اهمیت آن مورد توجه برنامه ریزان کشور ، رسانه های رسمی و کارشناسان حوزه فرهنگ و رسانه قرار گیرد .

روزهای طولانی، هوای گرم و مذاکرات نفس گیر

 ماه رمضان امسال ( 1436 ه -ق ) در ایران مواجهیم با گرمای شدید هوا بنحوی که تهران رکورد بالای 40 درجه را زده است و سایر شهرستان ها نیز گرمای کم نظیری را تجربه می کنند . بسیاری از شهرهای خوزستان طبق اعلام سازمان هواشناسی گرمای 50 درجه و بالاتر از آن را تجربه می کنند .روزه داری ماه رمضان باطولانی ترین و گرم ترین روزها در سال های اخیر هم زمان شده است . همزمان این روزها طولانی ترین مذاکرات تاریخ دیپلماسی ایران ،حساس ترین و یکی از تاثیرگذارترین مقاطع و مواضع تاریخ سیاسی و دیپلماسی این مرز و بوم در حال رقم خوردن است .همانطور که روزه های طولانی نیاز به صبر و حوصله ، خویشتن داری و خودسازی دارد مذاکرات و منازعات سیاسی کشور در حوزه بین الملل نیز نیاز به سعه صدر ، خویشتنداری و خودسازی برای رسیدن به نتایج ماندگار دارد . بالاخره این روزها میگذرد فراز و فرودها طی میشود اما تاریخ بزودی تلاش ها ، خون دل خوردن ها و پیگیری های مستمر برای رسیدن به منافع ملی ماندگار برای کشور را فراموش نمیکند.
شاید در هیجانات این روزهای کشور هرکسی از ظن خود ، تحلیل های حزبی ، منافع گروهی یا برداشت های شخصی اظهار نظری داشته باشد ولی همچون گذر ماه رمضان های قبلی این ماه رمضان هم میگذرد . مثل خیلی از تلاطم های سیاسی و فراز و نشیب های دیپلماتیک بالاخره مذاکرات هسته ای هم بنحوی به پایان میرسداما چه دیپلمات ها ، چه طرفداران ، موافقان تیم هسته ای و چه منتقدان و مخالفان ،سال های سال با عواقب و نتایج همراهی ها ، نقدها و اخیانا کارشکنی های خود مواجه خواهند بود. برهمین اساس باید تاکید و یادآوری به همه فعالان عرصه سیاست داشته باشیم که همانطور که در عرصه معنوی و عبادات رمضان رضایت حضرت باریتعالی شرط همه امور ماست در حوزه دیپلماسی و سیاست داخلی و خارجی نیز می بایست اول رضایت خدای متعال سپس حفظ منافع ملی با در نظر گرفتن ملاحظات موجود و توانمندی های کشور مد نظر باشد .در این صورت در آینده تاریخ ما را متهم به کج اندیشی ، کج فهمی و منفعت گرایی در برابر ژرف اندیشی و منافع ملی نخواهد کرد و فارغ از نتایج مکتسبه یاد ما همواره همراه با سربلندی و سرفرازی خواهد بود.