ماه رمضان امسال به دلیل توسعه گروه های اجتماعی و تنوع فضای مجازی نسبت به گذشته بویژه برای جوانان بعنوان کاربران و فعالان اصلی حال و هوای دیگری داشت . هم ویژه برنامه های رمضانی شبکه های مختلف در فضای مجازی انعکاس داشت هم تولیدات ویژه برخواسته از ذهن و فکر بسیاری از کاربران شکل گرفت و نشر یافت . تولیدات سیما از ابعاد مختلف مورد توجه قرار گرفت بخش های از برنامه ها نقل شدند و انعکاس یافتند . برخی از شخصیت های طرح شده در برنامه ها دستآویز طنز و شوخی قرار گرفتند ،برخی اشکالات و به اصطلاح گاف های تولیدی نیز انعکاس داشت .طرح بعضی از مشاغل لوکس یا معرفی افرادی با مشکلات معیشتی بخصوص کودکان از جمله مواردی بودند که مورد نقد جدی افکار عمومی قرار گرفتند .
اصولا در کشورهای مختلف برای نشان دادن تصویر افرادی با مشکلات شدید معیشتی چهارچوب های سختی وجود دارد و به راحتی تصویر از آن ها پخش نمیشود . یا تصویر کودکان بزهکار تقریبا در کمتر کشوری پخش میشود . در کشوری مانند انگلستان اصولا امکان تهیه گزارش تصویری از مدرسه یا مهد کودک وجود ندارد مگر تحت ضوابطی سخت و البته با رضایت والدین ،در هر حال این موارد و برخی اشتباهات در برنامه ها دستمایه بحث و نقد بسیاری از مطالب فضای مجازی قرار گرفت . از سوی دیگر بسیاری از فعالان فضای مجازی بطور مرتب از ادعیه مخصوص ماه رمضان همچنین قرائت روزانه قرآن در ساعات دلخواه بهره بردند .استفاده از آوای ربنای شجریان یا تلاوتهای مختلف از طریق فضای مجازی ، نمایش اماکن متبرکه و فراخوان برای کمک های مردمی یا فراهم کردن سفره افطار ، برپایی مجالس و محافل مذهبی و بسیاری از موارد مشابه از کارکردهای فضای مجازی در ماه رمضان امسال بود . بدون تردید این روند در سالهای آینده با حجم ، نوع و ابداعات بیشتری همراه خواهد بود روندی که لازم است اهمیت آن مورد توجه برنامه ریزان کشور ، رسانه های رسمی و کارشناسان حوزه فرهنگ و رسانه قرار گیرد .