دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دولت های نهم و دهم قاطع نبودند

 با اتمام دوره ریاست جمهوری دهم و شروع دولت یازرهم از این پس بررسی های کامل تر و دقیق تری از عملکرد دولت های نهم و دهم صورت خواهد گرفت و با فاصله گرفتن اندک از این زمان همچنین دسترسی بهتر به آمار و ارقام عملکردها، این بررسی ها میتواند کاملتر و علمی تر شود اما آنچه که از هم اکنون به خوبی مشخص است می توان دولت های نهم و دهم را در چند خصیصه بارز از سایر دولت های بعد از انقلاب متفاوت دانست.

 ۱-- این دولت ها با درآمد حدود 700 میلیارد دلار پولدارترین و پردرآمدترین دولت های ا یران بوده اند .

 ۲-- دو دولت نهم و دهم به لحاظ طول مدیریت اعضائ بی ثبات ترین دولتهای جمهوری اسلامی از ابتدا تا بحال بوده اند بنحوی که از دولت های اولیه انقلاب و دوران جنگ تحمیلی نیز بی ثبات تر بوده و با تغییر ،برکناری و جابجایی 14 وزیر ده ها رئیس سازمان و مرکز، صدها معاون و مدیر کل در این زمینه رکورد دارمی باشند.

 ۳--دولت های آقای احمدی نژاد (نهم و دهم ) برخلاف آنچه که در دوره اول ریاست جمهوری (دولت نهم ) تبلیغ می شد به لحاظ تصمیم گیری ، پیگیری تصمیمات و عملی کردن گفته ها و مصوبات با وجود قطعیت در بیان به مراتب از قاطعیت و عزم کمتری در اجرا برخوردار بوده اند، بدون مراجعه به آرشیو  رسانه ها و تنها با مراجعه به حافظه جاری جامعه در چند سال اخیر تصمیمات و مصوبات اغلام شده و سپس تغییریافته ،قول و قرارهای فراموش و رها شده بسیاری یافت میشوند مواردی همانند :

 مخالفت اولیه با افزایش ده درصدی قیمت بنزین و سپس افزایش قیمت چند صد در صدی  -- مخالفت اولیه با تغییر ساعت کشور  در سال اول و سپس تن دادن به روال تغییر قبلی --جلوگیری از افزایش سود بانکی و دادن دستورالعمل به بانک ها سپس برگشت و پذیرش تدریچی روال قبل --اعلام پرداخت یک میلیون تومان به متولدین جدید سپس متوقف کردن و انجام نشدن آن --قول ثابت کردن نرخ ارز سپس ناتوانی و رها کردن این سیاست -- قول وقرار محکم و مکرر برای انتشار لیست اخلاگران اقتصادی طی چند سال و اعلام نشدن حتی یک مورد از آنها --قول چند باره برای مهار تورم و تک نرخی کردن آن در کشور سپس داستان آشفتگی نرخ ها ،فوران قیمت ها و نگرانی روزافزون مردم ، 

موارد تاثیرگذار برزندگی جاری مردم بسیارند که برای جلوگیری از اطاله کلام به همین میزان بسنده میکنیم البته در اینجا بحث عمده پیرامون قاطعیت و عدم قاطعیت است نه بررسی عملکرد ،وگرنه این دولت تلاش ها و اقداماتی نیز داشته است که مهمترین آن اجرای سیاست هدفمندی یارانه هاو آزاد سازی قیمت ها بود که مورد تایید همه کارشناسان و تفکرات مختلف در کشور قرار گرفت گرچه از دید کارشناسان  مذکور دولت در اجرای  این اقدام مهم اشکالات و نواقصی داشت اما  هدفمندی یارانه ها کار ی بس مهم بود که می بایست صورت میگرفت .

جهان وارونه ساست

  -- یوسف عبدالله قرضاوی روحانی مصری الاصل مقیم قطر و مدافع قبلی حقوق فلسطینی ها  به عنوان رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان ( اهل سنت )به اسرائیل اطمینان میدهد که در صورت پیروزی سلفی ها و رادیکال های مخالف بشار اسد در سوریه ،اسرائیل در امنیت خواهد بود ،نگرانی نداشته باشد.

  --ترکیه بعنوان کشوری لیبرال و لائیک که حتی تظاهر به مظاهر اسلامی در مراکز آموزشی و حوزه های دیگر آن ممنوع است اینک در صدر حامیان رادیکال ها ،شاخه های القاعده و النصره سلفی قرار دارد و مدافع اسلام رادیکال شده است همچنین در این وانفسای تشتت و دو دستگی این کشور بزرگترین میراث خوار سازمان کنفرانس اسلامی است .

 --خانم آنگ سان سوچی رهبرجنبش دمکراسی خواهی میانمار (برمه ) که به دلیل سالها حبس خانگی و مبارزه برای تحقق دمکراسی در کشورش ،امروزه شخصیتی معروف در جهان شده و جوایز متعددی گرفته است ،جوایزی چون جایزه بین المللی صلح نوبل ،جایزه جواهرلعل نهرو ، سیمون دوبوآر ،اولاف پالمه و . . .تا کنون در برابر ظلم سنگینی که دولت و مردمان هم کیش بودائی او به مسلمانان بی پناه آن سامان میکنند و قتل عام ها و آدم کشی های که با حمایت حکومت برمه صورت میگیرد نه تنها دفاعی از مردم مظلوم نکرده بلکه با سکوت خود باعث  تایید و تشدید این روند شده است .

  --اسراتیل که خود بزرگترین نقض کننده حقوق انسان ها و تجاوزگر به سرزمین های دیگران  همچنین دارنده بزرگترین سلاح های و کلاهک های اتمی در خاورمیانه است اینک نقش مفتش و مشاور دلسوز برای جلو گیری از گشترش سلاح های هسته ای بازی میکند .

 ---آمریکا به عنوان مبتکر و بزرگترین حامی برقراری صلح خاورمیانه و آشتی بین اسراییل و فلسطینی ها از مجموع ۷۹ بار استفاده ای که از ابتدا تا کنون از حق وتو درشورای امنیت سازمان ملل داشته است ۴۰ بار آن در حمایت از منافع اسراییل و در مقابل حقوق مردم فلسطین بوده است .

  --البته وارونگی دنیای سیاست به همین مقدار نیست صحنه جهانی مملو است از این نامرادی ها ،بی قوارگی ها و بی تعادلی ها ، آنچه مسلم است این است که در این زمانه جز با توانایی سخت افزاری و قدرت دیپلماسی راهی برای دفاع از حقو ق ملت ها نیست  و صرفا مظلومیت کار ساز نیست .

 

خوشحالی زایدالوصف آقای رییس جمهور

 آقای احمدی نژاد رییس جمهور محترم آنقدر از حضور و ثبت نام دوست و رفیق دیرینه و به قول خودش بیست و هشت ساله اش در وزارت کشور و ثبت نام انتخاباتی خوشحال و ذوق زده شده بود که برای لخظاتی جایگاه و مسولیت خود را بعنوان بالاترین مسول اجرایی کشور و برگزار کننده امین و بیطرف انتخابات فراموش کرد و در برابر دوربین های خبری آنچنانکه نشان داده شد و انعکاس یافت به خوشحالی پرداخت و دست این کاندیدا را به نشانه حمایت و همزمان دست خود را با علامت پیروزی بالا برد.

 این حرکت هر تعبیری داشته باشد که البته تعبیرهای متعدد و واضحی دارد ،در عین حال نشان دهنده نوعی صداقت در شخص آقای احمدی نژاد است که در هر لباس ، جایگاه و مسولیت حمایت از  دوست خودرا فراموش نمیکند و نمی تواند تظاهر به بی طرفی کند.

                  ستاد انتخابات وزارت کشور بیست و یکم اردیبهشت هزار و سیصد و نود و دو