دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

شعارهای غیر تخصصی سیاسیون

  از اشکالات نظام سیاسی ما این است که اگر کسی حتی با  رای مردم ، قوی یا ضعیف به مدیریتی برسد، تا پایان زمان ریاست خود فکر میکند ، در هر حوزه و به هر مناسبت ، هر حرفی که بزند ، آن حرف حرف مردم ، تخصصی و حلال مشکلات آن هاست . لذا هر روز شاهد نطق های متنوع در مورد همه ابعاد و جنبه های سیاسی ، فرهنگی ، اقتصادی حیات وزندگی مردم جامعه خودمان توسط سخنرانان هستیم .

نماینده محترم مجلس که تا چند ماه پیش در کار و مسولیتی  بوده ، هیچگاه راجع به مسایل امنیت ملی ، روابط بین الملل  تحصیل ، مطالعه و بررسی نکرده  و پیشینه ای نداشته است ،بنا به برداشت شخصی خود ، چند مدت یکبار سخنرانی  میکند  یا هفته ای یک نظر خاص در تویتر تویت میکند، بدون اینکه راه حلی کاربردی ارایه دهد ، بعضا حتی این گفته سو، برداشت ها و مشکلاتی را برای کشور ایجاد میکند . نمایندگان محترم شنیده اند که آزادند در امور مختلف کشور اظهار نظر کنند ولی ظاهرا برخی از آنها دقت ندارند که در عین حال باید صحبتشان ، متین ، سنجیده ، از روی اطلاع کامل ،تخصصی و با توجه به منافع ملی باشد ، صرف گفتن ، یا صرف انتقاد کردن یا با ارایه راه کارهای نسنجیده مشکلی از مشکلات موجود حل و رفع نمیشود . بعضا احساس میشود که بسیاری از مسولان از جمله نمایندگان صرفا برای نشان دادن حضور خود در صحنه و بدون بررسی عمیق، نظری را اعلام میکنند تا دوستان ، موکلین  و سایر مرتبطین  آن افراد شاهد حضور فعال آنان به هر شکل و دلیل باشند  .

بنظر میرسد ، در کنار برخی از مشکلات مدیریتی که در کشور وجود دارد ، به روز نبودن ، عمیق نبودن و شناخت نداشتن نسبت به منافع مللی و بین المللی معظل مشترک بسیاری از مدیران و نمایندگان کشور است و تنها راه حل عملی برای پخته تر شدن دیدگاه ها ، برقراری آموزش های اجباری برای مدیران و نمایندگان قبل آغاز کار و مسولیت آنهاست .

چگونه سیما بی اعتبار میشود؟

خیلی از خواص و امتیازات رسانه ها ی گروهی نزدیک و شبیه هم هستند ،ولی رسانه های پر قدرت تر ، فراگیر و برخوردار از امکانات و امتیازات بیشتر   ، سریع تر و وسیع تر بر مخاطبان خود تاثیر میگذارند و آنان را نسبت به پیام های ارسالی که  مدیریت آنهارا بر عهده دارند ،مجاب و اقناع میکنند ، در عوض ، در صورت دقیق ، درست ، علمی و به ویژه صادقانه عمل نکردن رسانه  ، بی اعتمادی نسبت به این گونه رسانه ها نیز  خیلی سریعتر و وسیع تر  و در نتیجه سیر بی اعتباری  آن  هم نزد همگان  زودتر اتفاق میافتد . اعتبار رسانه  مثل آبروی افراد است که به قول مردم قطره ، قطره و ذره ، ذره جمع میشود و با یک افتضاح، ادعای دروغ و غیر مستند و در یک فرایند تلخ فرو میریزد ، بنحوی که حفاظت و حراست از اعتبار رسانه ها، همانندحفظ آبروی اشخاص در هر شرایطی  ضروری و یک اصل مهم است .

بدون تردید تلویزیون بدلیل برخورداری از تقریبا همه امکانات و توانایی های رسانه ای، صدا، کلام  ، تصویر، رنگ ، حرکت ، موسیقی ،ارتباط مستقیم ، تلفیق چند شکل پیام با هم ،به نحو گسترده ای میتواند توجه و حواس مخاطبان را به خود معطوف سازد . اما چگونه و درچه فرایندی ممکن است یک تلویزیون ، موقعیتش را نزد مخاطب ، اعتبارش را نزد بیننده و اعتماد مخاطب را نسبت به خود از دست بدهد.؟ ، در این مسیر چندان تفاوتی بین سیمای ما یا تلویزیون دیگرکشور ها وجود ندارد  .؟ شاید محتوای پیام ها ، جغرافیا و گستره پیام هابا هم فرق کنند ولی امروزه شیوه های نوین و پیچیده پیام رسانی ، در سرتاسر جهان مورد توجه و کاربرد رسانه هاست . اما سیرقهقرایی  شبکه های تلویزیونی چگونه اتفاق میافتد .؟

- وقتی شبکه تلویزیونی دیگران را بخوبی و با آزادی تمام نقد کند، اما خود نقد نشود و زمینه برای نقد شدن هم فراهم نکند .

-- وقتی سیمای یک کشور ، ایالت یا استان ، در ترکیب بندی و تنظیم برنامه های خود ، برخی طیف ها ، برخی قشرها  و برخی نیازها را   عامدا  ازقلم بیاندازد و اصولا آنها را نبیند .

-- سلیقه های خاصی را مد نظر قرار دهند و  تمامی پتانسیل تبلیغی خودرا  برای حمایت از آن آنها به کارگیرند و در مقابل نسبت به سایرسلیقه ها و دیدگاه های موجود در جامعه که برای خود طرفداران و هواخواهانی دارند ، بی اعتنا  شوند .

--  زمانی که رفتار و اندشه دیگران را بدون حضور آن ها یا نماینده فکری شان نقد و بررسی کنند و هیچگاه اجازه طرح و اعلام نظر تصحیحی و تکمیلی به نقد شونده ندهند  ،

--  کوچکترین نقد و مخالفت با خود و عوامل خود را برنتابند ،  و با فرصت طلبی از امکانی که در دست دارند  از در اختیار گذاردن  عنان رسانه در دست دوستان و همفکران ، کوتاهی نکنند به حدی که بعضی رقبای کم ظرفیت را برای پاسخ دهی به سمت دشمن رهنون شوند.

--  چهره یا چهره هایی که از مقبولیت نسبی در جامعه  برخوردار نیستند بجای معتمدین عام ، مورد توجه مستمر قرار دهند .

--تلویزیون هایی که در گذر ایام بر حذف بخش هایی از تاریخ یا چهره هایی که خوددوستشان ندارند، اصرار ورزند ، حتی در قرایت گذشته های نه چندان دور و وقایع مهم نیز بخش هایی و کسانی را از روایت خود به هر  دلیل حذف کنند، برای اهل تحقیق و بررسی ، منابع و مواخذ صاحب صلاحیتی برای استناد در نقل روایات مختلف نخواهند بود ونه تنها هیچگاه مرجعیت علمی نمی یابند، بلکه بعنوان  رسانه های  جهت دار، با سمت و سوی خاص شناخته و معرفی میشوند ، مردم کوچه بازار هم که چندان درقید تعقیب علمی قضایا نیستند همینکه روایت آشنایی را ناقص یا تحریف شده ببینند ، با کمال تاسف ناخواسته و شاید بعضا نا دانسته روایات تلویزیون های مغرضی که با سرمایه دشمن موجودیت یافته اندمورد توجه و استناد و طبعا اعتماد قرار میدهند .

-- تلویزیون هایی که مدیریت کلان آن ها نتوانند از پس هدایت ، حمایت وجلب رضایت کارکنان و عوامل مستقیم و درصحنه خود برآیند، طبعا و قطعا نخواهد توانست ،  در انتقال و مدیریت پیام  در جامعه که از اهداف اصلی آنهاست موفق باشند .

-- همچنین تلویزیون ها و دیگر رسانه های جمعی که رسانه ها و امکانات موازی و رقبای تاثیر گذار خود را نادیده میگیرند و تحت هر شرایطی صرف انعکاس یک پیام ، تولید و پخش یک قیلم یا سریال و قرایت یک بیانیه یا نشر یک پیام و پخش یک سخنرانی را در محاسبه خود ، انجام وظیفه و تحول دهنده ذهن و فکر مخاطب و اقناع او میدانند ، در واقع شناخت  صحیح و درک درستی از جایگاه خود ، اهمیت رسانه و  وضعیت ارتباطات جهانی ندارند .

رسانه های امروز جهان بنابر تفکر و اندیشه صاحبان رسانه از هر حربه و امکان متناسبی برای تاثیرگذاری بر مخاطبان خود، ایجاد تردید در ذهن مخالفان و خلع سلاح منتقدان بهره میبرند.  لازم است رسانه های ما نیز بنابر اهداف ، توانایی ها و جایگاه فکری ، ارزشی  و هویتی خود ضمن پرهیز از هرگونه تحریف ، نشر خرافات و هر گونه تفکر غیر اصیل ، غیر بومی و غیر عقلانی از توانمندی ها ، ایده های سازنده و مشارکت و همراهی  همه آنهایی که برای ایران و ایرانی ، ارزش های ایرانی و اسلامی و آبرو و رفاه مردم این مرز و بوم  اهمیت و اصالت قایلند، بهره بگیرند تا در این ماراتن نفس گیر و غیر متوازن عصرارتباطات ، اطلاعات و دیجیتال نقش و جایگاه خود را از دست ندهند  .

 

توهین مکرون ، تداوم سیاست اسلام ستیزی غرب

  •   بدون تردید توهین به ساحت رسول مکرم اسلام ( ص ) توهین به همه مسلمانان جهان است .غرب سال هاست که با روش های مختلف بطور مستمر از یک سو برای به زیر سوال بردن مبانی اعتقادی مسلمانان و هتک حرمت  و توهین به  ارزش های اسلامی  تلاش میکند و از سوی دیگر به بهانه های مختلف به اسلام هراسی دامن میزند .
  •  جریان های تکفیری همانند داعش را طبق گفته سیاستمدارانی چون خانم هیلاری کلینتون خود پایه گذاری کرده اند و با انعکاس حرکات و اقدامات ضد اسلامی و ضد بشری آن ها بنوعی این جریانات را منتسب به مسلمانان میکنند تا بهتر و بیشتر بتوانند اسلام  را بعنوان مکتب روبه رشد در جهان و دومین دین مورد توجه مردم ،دینی غیر مترقی با معتقدانی خشن معرفی نمایند . متاسفانه در این مسیر همه جهان غرب به نوعی همراه و با انگیزه اند ، یکبار ترامپ سردمدار این حرکت میشود و بار دیگر مکرون رییس جمهور فرانسه ، جالب است که همه این حرکات سرکوب کننده ، و توهین های زننده را زیر سایه آزادی مورد ادعای خود به پیش می برند ، چندی پیش و در پی کشیدن کاریکاتورهای توهین آمیز از پیلامبر اسلام ( ص ) ، مکرون در حرکتی خام و بی توجه به باور مسلمانان حمایت خود را از ادامه این روند اعلام داشت و آنرا در چهارچوب آزادی بیان توجیه کرد . شاید مکرون یادش رفته که در همین فرانسه مدعی آزادی بیان بارها با انتقاد کنندگان از رژیم  اسراییل و نقد کنندگان هلوکاست برخورد کرده اند . در فرانسه آزادیخواه مورد ادعای مکرون انتقاد از سیاست های رژیم اشغالگر قدس مجاز نیست . در سال ۱۹۹۸ میلادی دادگاهی در فرانسه آقای رژه گارودی نویسنده و اندیشمند مسلمان  فرانسوی  را به جرم نوشتن مقالاتی در انکار هلوکاست مورد ادعای صهیونیست ها ، مجرم شناخت ، جریمه کرد و کتاب هایش را مورد سانسور شدید قرار داد. اصولا  توهین و هتک حرمت در هر  تفکر و باوری ریشه داری در جهان نکوهیده  است و محدود به باورهای دینی نیست .اما سیاست های یک بام و دو هوای فرانسه هم نشان از دروغ مکرون در حمایت از به اصطلاح آزادی بیان مورد ادعای او دارد.
  • واکنش به هنگام و گسترده مسلمانان سراسر جهان در گرامیداشت یاد پیامبر عظیم اشان اسلام و مقابله با هرگونه توطیه اسلام هراسی و افشای برنامه های تفرقه افکنانه  برنامه ریزان غربی در هر حال میتواند مکرون و سایر مقامات غربی را از جسارت در حمایت از توهین کنندگان  به ارزش های اللهی مورد احترام میلیاردها انسان پشمیان نماید و اتحاد امت اسلامی را در باورهای مشارک خود به نمایش گذارد .