دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

بی رنگ شدن وجه خبری روزنامه ها

  همزمان با توسعه حضور شبکه های اجتماعی و حضور روز افزون کاربران در فضای اجتماعی وجه خبری روزنامه ها و نشریات مکتوب سنتی ( ونه دیجیتالی )بیش از پیش رنگ می بازد . شاید مدیران و دست اندرکاران روزنامه ها نیز هیچکدام تاکیدی بر وجه خبری مورد اشاره نداشته باشند ولی وقتی روزنامه ای ( بعبارتی اکثریت روزنامه های پر تیراژ ) بعنوان روزنامه صبح منتشر میشود این انتظار وجود دارد که اشاره ای به اخرین تحولات مهم تا ساعات پایانی شب قبل داشته باشند اما چنین نیست . این فاصله زمانی و تازگی نداشتن با توسعه حضور رسانه های دیجیتالی و فضای مجازی بسیار ملموس تر شده است . در جدیدترین  حوادث اخیر ترکیه و تلاشی که جمعه شب ( 25 تیرماه ) برای کودتا در این کشور صورت گرفت و کشته و زخمی ها ، دستگیری ها  و زد و خوردهای که در ساعات پایانی جمعه شب و ساعات ابتدایی صبح شنبه صورت گرفت تنها دو سه روزنامه صبح تهران در تیتر بزرگ و صفحه اول خود به انها اشاره ای داشتند و اکثریت  نشانی از این تحولات را منعکس نکرده بودند .

در نگاهی کلی به تیتر اول روزنامه های صبح شنبه 26 تیر ماه می بینیم تنها در روزنامه های شرق و وقایع اتفاقیه اشاره ای به اتفاقات ترکیه شده بود و جالب است که دو روزنامه قدیمی و پر تجربه کیهان و اطلاعات و نیز روزنامه دولتی ایران که از پشتوانه خبری خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا ) برخوردار است اشاره ای به رویداد های ترکیه نداشتند .طبعا سایر روزنامه ها همانند دو روزنامه ای که اشاره شد با اندکی پیگیری و برنامه ریزی می توانستند خبرهای اولیه حوادث را منعکس کنند ولی روند مسایل بگونه ای است که باید گفت  روزنامه ها هم امکان مناسب حضور خبری و هم حساسیت لازم برای حضور پر رنگ در این زمینه را از دست داده اند .

دفاع رسانه های جناحی از متخلفان

 مباحث منافع عمومی ، هویت ملی ، اقتدار کشور ، سربلندی مردم ، کرامت انسانی و حقوق  شهروندی و عناوین و مفاهیمی این چنینی موارد و موضوعاتی هستند که هر خبرنگار ، نویسنده و فعال رسانه ای می بایست در کنار آموزش و فراگیری اصول و چهارچوبهای حرفه ای ، مورد توجه ، فراگیری و باور خود قرار دهد .

 متاسفانه مدتهاست که رسانه های مختلف فعال در فضای عمومی کشور کمتر به مسایل پیش گفته توجه و عنایت لازم دارند و در هرموضوع سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی ، حمایت از عضو، جناح و همفکر  چه در موضع حق  چه باطل ، مقصر یا غیر آن ، درستکار یا سهل انگار و . . . را وظیفه خود میدانند ، نقد و محکومیت رقیب را نیز به همچنین ، این یعنی بی توجهی به منافع ملی و رعایت نکردن ابتدایی ترین وظایف رسانه های عام و گروهی در قبال منافع و مصالح کشور ، حاکمیت و مردم که ولی نعمتان و مخاطبان اصلی رسانه ها هستند . کافی است در همه جریان ها و موضوعات روز جامعه نگاهی به عملکرد هر رسانه داشته باشیم . بالاخره چه زمانی از متخلف حتی اگر همفکر و هم جناح باشد سوال و عملکردش نقد میشود . چه زمانی از عملکرد درست و دلسوزانه یک کارگزار ، مدیر و برنامه ریز با کیفیت بالا  حتی اگر در جناح غیر همسو باشد تقدیر و تشویق میشود .

قطعا هر زمانی که عموم رسانه های ما به چنان درک و دریافتی رسیدند و منافع ملی و پیشرفت و سربلندی کشور را اولویت اصلی کار خود قرار دادند تردیدی نیست که آنروز سراغاز توسعه و پیشرفت همه جانبه کشور و رسانه ها رکن رکین و پایه اصلی تبیین ، تشویق و تبلیغ آبادانی و ترویج دهنده راه صیحیح مدیریت در کشور خواهند بود .

میوه تلخ درخت هرز اسراییل

به نطر می رسد نهالی که صهیونسم در  70 سال پیش با کمک انگلیس در اروپا کاشت و حکومت اسرائیل را در قلب خاور میانه و در سرزمین فلسطین بنا نهاد، میوه اش  در عملیات های تروریستی تعدای سلفی مهاجرکه بیشتر آنها از تفکرات وهابی  تغذیه فکری شده اندبه بار می نشیند .  بعد از شکل گیری  نظام پادشاهی سعودی در عربستان وپایان جنگ جهانی دوم که از تبعات آن  به بوجود آمدن دولت غاصب اسرائیل در خاوره میانه بود، جغرافیای سیاسی منطقه دگرگون شد ،جنگ های زیادی بعلت همین تحمیل کشور اسرائیل به خاورمیانه درگرفت وتبعات سیاسی و اقتصادی آن باعث گردید تعداد کثیری از مسلمانان این منطقه به اروپا پناهنده شوند.سرخوردگی های اقتصادی ، سیاسی و فشارهای ناشی از عدم پذیرش مهاجرین در سرزمین های جدید سبب شده است که بعد از گذشت بیش از 60 سال بسیاری از آنها هنوز نتوانسته اندخود را با جامعه اروپایی وفق دهند .البته ارتباط مستمر وهابیون وکمک های مالی دولت عربستان به مجامع و تفکرات افراطی نیز برای شکل گیری  جریانات افراط تاثیرگذار بوده است و آنها را برای پذیرش  تفکرات طالبانی و داعشی آماده ساخته است .هم اکنون این عده از مسلمانان ایزاری شده اند برای تکمیل هدف نهایی اسرائیل که از ابتدا ی  شکل گیری برپایی اسرائیل بزرگ از نیل تا فرات را شعار خود قرار داده اند.حاصل اقدامات جریاناتی همانند داعش فارغ از اینکه به بررسی تفکرات سیاسی و فکری آنها بپردازیم بطور شفافی در برابر دیدگان مردم جهان و مردم مسلمان منطقه قرار دارد.برای نتیجه گرفتن از حاصل و دستاورد فعالیت های گروه های تکفیری  حد اقل تا بحال به نتایج قطعی و ملموس زیر می رسیم .

- از بین رفتن منابع و توان کشورهای مسلمان سوریه و عراق بنحوی که این کشورها پس از برقراری ارامش به سالها کار و تلاش و میلیاردها سرمایه برای بازسازی و برگشتن به وضع قبلی نیاز دارند .

نسل در گیر در جنگ و مردمانی که در اثر جنگ لطمات و صدمات مادی و معنوی زیادی خورده اند برای سالهای سال نیاز به بازسازی روحی و روانی دارند تا به شرایط عادی و نرمال برگردند .

در مقابل صدمات و لطمات فراوانی که به مردم ،زیر ساخت ها وآینده کشورهای اسلامی منطقه وارد آمد رژیم صهیونیستی برای مدتی از  توجه افکار عمومی و فشار روانی مردم مسلمان منطقه خارج شد بعبارتی آوارگی ، بیچارگی . نا امنی سهم مسلمانان و کاهش تنفر و افزایش امنیت و ضعف رقبا حاصل رژیم اسراییل است که به ظاهر ارتباط مستقیمی با قضایا ندارد .


نوشته مهدی معماریان