دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

ضرورت توجه به شان مردم در خبرها

دروازه بانی ،گزینشگری و انتخاب خبرهای مناسب ، جالب ، مفید یا متنوع مرحله مهمی در تنظیم و نشر اخبار است .در کار خبر دهی و خبر رسانی احترام به مخاطب تحت هرشرایطی امری لازم و ضروری است . متاسفانه در نگاهی به خبرهای نشریات و سایت های خبری با برخی خبرها و عکس های خبری مواجه میشویم که گرچه بظاهر حاوی توهین یا نکته ای منفی نیستند اما فی نفسه توجه و پرداختن به این نوع اخبار شایسته نیست و توجه را از خبرهای مهم و مورد نیاز  جامعه دور میکند و به عبارتی سطح سلیقه و توجه مخاطب را پایین می آورد . به چند سوژه خبری در همین روزها توجه کنید :لکسوس حاجی (مدیرعامل تیم )جلوبندیش داعونه ،خبر یک نشریه یا عکس آقایان . .در داخل آسانسور بعنوان یک خبر مستقل ( یک سایت خبری ) و . .بسیاری از نشریات ورزشی مدت هاست برای خود سبک و سیاق خاصی در پیش گرفته اند و در موارد زیادی مشی نشریات زرد را طی میکنند.  

 وجود نرم خبرها در بسته های خبری ،تلاش برای تنوع خبری و استفاده از خبرهای عامه پسند در کنار سایر خبرها ی مهم و جریان ساز روالی معمول است ولی نه به میزان و سطحی  که این روزها  در خبرها دیده می شود و نه در حد و سطحی که شعور مخاطب به بازی گرفته شود .

 البته نکات مهم و بسیار دیگری برای رعایت شان مردم در رسانه ها وحود دارد که به آنها نیز خواهیم پرداخت مثلا بی توجه نبودن به آمار های ساختگی برخی از مسولان یا توجه به رعایت ادب در مواجهه با مردم و امثال آن


بالاتر از بیست

بنا دارم به یاری خدا و با همکاری دوستانی که انشااله مشارکت و همکاری خواهند کرد  گاهی عکس هایی با قدمت بیست سال به بالا از همکاران حوزه رسانه و فرهنگ را در محدوده آشنایی و شناخت خود و دوستان همراه با شرح مختصر آن ها در حد معرفی افراد و موقعیت زمانی و مکانی تصویر در وبلاگ دُرج منعکس کنم تا یادی باشد از فعالیت های دوستان ،مرور خاطرات ،یاد گذشته ها و یادبودی برای آنهایی که اینک در بین ما نیستند و همچنین آشنایی جوانترها  با مواردی که گفته شد، شاید برخی از موارد برای آنها مفید و موثر باشد .

انشااله این اقدام که طبعا همراه با تنوع و تفنن است در نوع خود موثر و پربار باشد ،گرچه قرار نیست همه عکس ها جدی و ،رسمی و تاریخی باشند ،البته در این کار امیدوار به مدد و مساعدت دوستان هستم،همراه با توفیق الهی انشااله

  به همین مناسبت از دوستان حوزه فرهنگ و رسانه برای مساعدت و ارسال عکس های مرتبط  ،درخواست همکاری و همراهی دارم .

لزوم حذف هزینه های سربار رسانه ای

در فضای رسانه ای کشور همواره شاهد تعدادی رسانه سربار  و تحت الحمایه نهادهای مختلف بوده ایم که بدون زمینه لازم و صرفا برای کسب پرستیژ و حمایت جناحی یا شخصی شروع به فعالیت کرده اند .طی  چند سال اخیر  این روند افزایشی چشم گیر یافته و شاهد حضور رسانه هایی هستیم که بدون  سابقه و ریشه قبلی یکشبه با امکانات بسیار پا به عرصه نهاده اند . نا گفته پیداست که امروزه خودگردانی و استقلال مالی حتی برای روزنامه ها و نشریات با ریشه . قدیمی و شناخته شده و دارای مخاطبان سنتی یا نشریات مستقل و پرتیراژ جدید نیز کاری بس  دشوار است و نیاز به حمایت دستگاه های ذیربط از قبیل دریافت سوبسید ها ، کاغذ به نرخ دولتی ، توزیع مناسب تبلیغات همچنین آگهی های دولتی در هرشرایطی وجود دارد ،ضمن اینکه با وجود تغییر روش ها ی حمایتی دولت و دستگاه های مرتبط و با در نظر گرفتن تیراژ مناسب این نشریات مشکلات آنها کمابیش باقی است. در این میان ظهور تعدادی نشریه بویژه روزنامه با هزینه های بالا و از خزانه ملی و بیت المال و در حقیقت از جیب مردم حرکتی غیرلازم، غیر منطقی و غیر قانونی است . 

خوب است طی  حاکمیت دولت یازدهم ضمن بررسی سوابق نشریات ذکرشده و منابع مالی آنها از ادامه روند رانت خواری برخی دستگاه ها جلوگیری شود. متاسفانه طی چند سال اخیر خبرهای پراکنده و متعددی از اینگونه هزینه کردن ها از حساب بیت المال منتشر شده است و شواهد زیادی از پرداخت هزینه ها خارج از مسولیت و حوزه اختیار برخی نهادها در این زمینه وجود داشته و دارد که برای دستگاه های مسول قابل پیگیری است . انصافا سازمان یا دستگاهی که توان رسیدگی به نیاز های قانونی کارمندان خود را ندارد چه لزومی در این هزینه کردن ها می بیند .خوب است دولت یازدهم ضمن جلوگیری از این رانت خواری ها  با وضع مقررات و مواضع حمایتی به پشتیبانی از روز نامه های مستقل و نشریات تخصصی بپردازد تا از این طریق بر پر باری ، نشاط و تحرک در حوزه رسانه بیافزاید .