دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

درگذشت استاد ناصر احمدی گوینده پیشکسوت خبر

   خبر درگذشت استاد ناصر احمدی گوینده و دوبلر پیشکسوت و توانمند رادیو تلویزیون را  روز ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ در سایت ها مختلف  و کانال های متعدد خبری خواندم ، تقریبا در همه این خبرها به  بیشتر فعاللیت های مرحوم احمدی در کار دوبله توجه  شده بود و در مواردی از عنوان گویندگی خبر نیز بطور گذرا یادآوری شده بود.

 سابقه کار دوبله مرحوم احمدی بارها مورد توجه قرار گرفته و از این پس نیز بسیار مورد بررسی و یادآوری قرار خواهد گرفت . در واقع با هر بار پخش شدن فیلم ها و سریال هایی که  استاد احمدی در ان کار دوبله انجام داده و نقش آفرینی کرده است یادی از ان دوبلر توانمند خواهد شد و صدای پرقدرت آقای احمدی برای مخاطبان فرصتی مناسب برای تجدید و باز  افرینی خاطرات گذشته خواهد شد .

 مرحوم احمدی از آن دسته گویندگانی بود که با وجود ممارست با میکروفن و دوربین و حرفه ای بودن در امر گویندگی ، چندان رغبتی به مصاحبه نشان نمیداد و تعداد گفتگوها و مصاحبه های شخصی اش فراوان نیست .

 آنچه که در این نوشته کوتاه منظور نظر اینجانب است ، یادآوری گویندگی استاد ناصر احمدی در عرصه خبر است ، استاد در این حوزه زحمت های فراوانی کشید و در برهه مهمی از گویندگان بنام خبر در رادیو و تلویزیون بود ، در سالهای ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۴ که سردبیر بخش خبری نیمه شب رادیو بودم مرحوم ناصر احمدی یکی از گویندگان ثابت و اصلی آن بخش خبری بود در عین حال  روزها در واحد دوبلاژ فعالیت میکرد ، در آن سالها چهره هایی چون ناصر احمدی ، ساری اصلانی ، حسین نادری ،ناهید تاج نیا ، صفیه مظلومی ، منیره مراد و . . گویندگان با تجربه و پیشکسوت خبر بودند و حسن سلطانی ، ناصر کاشانی  ، سهیلا درودی و . .  از جمله گویندگان جوان و پر انرژی بودند بکه تازگی در حوزه خبر شروع به فعالیت کرده بودند .

 ناصر احمدی سالها بویژه طی دهه شصت  در  بخش های مختلف خبر رادیو بویژه بخش نیمروز و بخش نیمه شب رادیو گویندگی میکرد. مرحوم احمدی همچنین چند سالی در اواسط دهه هفتاد اجرای  بخش های اصلی خبر تلویزیون را عهده دار بود . از تکیه کلام های معروف او : با عرض سلام مجدد : بود که معمولا در بخش دوم خبر و ارتباط دوباره تصویری  میگفت .

استاد احمدی بی تردید در دوران خود یکی از توانمند ترین گویندگان خبر بود ،آنزمان بخش های خبری طولانی و خبرها سرشار از واژه ها و اسامی جدید بود ، از اسامی کمتر شنیده شده  مناطق ،شهرها و روستاهای  عراقی درگیر در جنگ  یا ابادی های فلسطینی و لبنانی تا آیات و روایات ، اطلاعیه های ستاد جنگ و . .  ،

در بررسی های نظارتی که آنزمان برای عملکرد گویندگان میآمد ، استاد احمدی معمولا کمترین اشتباه را داشت ، برخلاف روال معمول که گویندگان ساعتی قبل از زمان پخش خبر در تحریریه حاضر می شدند ، مرحوم احمدی وقت کمتری را در تحریریه میگذراند اما بدلیل باسواد بودن ، پر مطالعه بودن و تسلط کافی در اجرای خبر کمتر بودنش مشکلی را بوجود نمیآورد و اجرای صحیح و باصلابتی داشت .

استاد احمدی همواره  کم حرف ، کم حاشیه ، مبادی اخلاق بود و رفتاری متواضعانه داشت ، روحش شاد و یادش گرامی باد .

برنامه ریزی ضعیف سیما

  در تابستان سالجاری از ابتدا تا کنون بر خلاف بیشتر سال های گذشته  در برنامه ریزی و کند اکتور تلویزیون شاهد حتی یک برنامه کاملا شاد و طنز نمایشی نبودیم . در ماه رمضان سال ۱۳۹۸ هم متاسفانه برخلاف سالهایی که تلویزیون به تهیه و پخش سریال های طنز پر طرفدار می پرداخت  مخاطبان  ، شاهد برنامه ای در ژانر نمایشی  نبودند . 

 در حالی که فضای جانعه با گرفتاریهای اقتصادی و اجتماعی بیشتری روبروست و مردم نیاز بیشتری به برنامه های شاد دارند ، در کنار افزایش برنامه های جدی ،نقد و انتقاد در همه شبکه ها، مخاطبان شاهدحضور برنامه های شاد و سریال های طنز مردمی   نبودند .

 عجیب تر اینکه در دو سریال اصلی  اچمز و بوی باران که شب ها پشت هم از دو شبکه یک و سه پخش می شد ، تعداد زیادی از بازیگران  تکراری بودند یعنی در هر دو سریال بازی میکردند  . این نیز  نشاندهنده کم توجهی  یا بد سلیقیگی  مدیران و یرنامه ریزان  مربوط است . اینکه با وجود خیل عظیم بازیگران و هنرمندان با تجربه و بیکار  تعداد قابل توجهی ازبازیگران مشترک باشندبرای حوزه سیما  ضعفی آشکار محسوب می شود .

متاسفانه تلویزیون  طی ساالهای گذشته بویژه در چند سال اخیر  کمتر توانسته با تهیه و پخش برنامه های شاد، ماندگار و سریال های طنز  ،در شادی بخشی به  جامعه نقش موثری ایفا کند هرچند ، همچنان نقش قابل توجهی در پوشش اوقات فراغت جامعه  داشته است .

شادی نیاز همیشگی جامعه

جوامع مختلف بنابر فرهنگ ، تاریخ ، موقعیت جغرافیایی و  ارزش های اجتماعی خود ، برای سرگرمی و گذران اوقات فراغت مردم جامعه در سنین مختلف برنامه ریزی میکنند. طبعا افراد هرچه جوانتر باشند ،  نیاز بیشتری به تحرک ، پویایی ، تخلیه انرژی و ورزش دارند ، سرگرمی و بازی فکری ، تماشای تلویزیون ، فیلم سینما یی ، تآتر و امثال آن  نیز  به تناسب موضوع برای سنین مختلف  مورد استفاده  اند . 

شرایط اقتصادی جامعه و رفاه اقتصادی  طبعا  از عوامل تاثیر گذار بر  حال و هوا و نشاط جامعه هستند . با این توصیفات جامعه ما هر روز بیش تر از پیش  نیازمند شادی ، تفریح و سرگرمی  است . سرمایه گذران غیر دولتی در مقایسه با بسیاری از کشورها در کشورما کمتر در عرصه های مورد اشاره  سرمایه گذاری میکنند . اینجاست که وظیفه دولت ، حاکمیت و نهادهای مختلف فرهنگی و رسانه ای رسمی از آنچه که تابحال بوده است سنگین تر می شود .

جوانان جامعه ما  بعنوان نیروهای پرتحرک امروز و سازندگان فردای کشور ،در کنار نیازهای دیگر ، فضای لازم و سرمایه کافی برای هزینه های تفریحی و سرگرمی ندارند ،  جوانان  در کنار نیاز به شغل و حداقل های معیشتی ، سرشار از انرژی  و جستجوگری اند و نیاز به تفریح وسرگرمی  هستند  این همه  نیازمند توجه و برنامه ریزی است . متاسفانه در نظر تعدادی از مسولان این  موارد از نیازهای اساسی محسوب نمیشوند ، در صورتیکه باید درک و نظر خود جوانان را در این زمینه سوال و بررسی  کرد .

میان سالان و سالمندان بنابر باور برخی افراد نیاز چندانی در این زمینه ندارند یا اصولا بنظر بعضی مسولان بسیاری از سرگرمی ها  شایسته افراد سالمند نیست . شاید در نظر این دسته استراحت محض ، مطالعه ( درصورت علاقه و حوصله )  و دیدن تلویزیون ،بهترین و ارزانترین  نوع سرگرمی برای این قشر است . 

در جوامع دیگر می بینیم که  در کنار جوانان ، برای افراد مسن جامعه نیز سرگرمی های متنوعی وجود دارد و در مجموع این قشر نیز از نشاط و سرزندگی خوبی برخوردارند . طبعا باید رسانه ها برای تغییر دیدگاه سنتی جامعه  و جلب توجه مدیران و برنامه ریزان جامعه تلاش کنند ، امید به زندگانی  و میانگین طول عمر مردم نسبت به چند دهه قبل افزایش یافته و هر سال با جمعیت بیشتری از سالخوردگان روبرو هستیم که لازم است برای گذران اوقات فراغت و تقویت امید به آینده در آنها بیشتر توجه شود .

تعداد بازی ها ، تنوع تفریحات و مسابقات برای افراد میان سال و بویژه سالمندان جامعه به شدت کم است و فضا بنحوی است که یک فرد مسن نباید از تنوع و تفریح و اوقات فراعت حرف بزند . این نگرش لاجرم این قشر را  به  نا امیدی ، کم تحرکی و چشم اندازهای تیره یا نامعلوم میکشد. امری که برای سلامت این بخش باتجربه و سرمایه های امروزین جامعه مضر و برای نسل فردا نگران کننده است .