دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دولت همچنان برمدار تبلیغ

 در حالیکه که ده ها مشکل ریز و درشت هر روز بر سر راه اداره کشور است و جامعه منتظر حل یکایک آنهاست ، دولت بدون داشتن یک تصویر روشن از چگونگی راه حل ها ، همچنان بر مدار تبلیغ ،کمابیش همان حرف های دوره تبلیغات انتخاباتی را تکرار میکنند، بدون اینکه در صحنه عمل اتفاق مهمی رخ بدهد .

صحبت های انتخاباتی بر مدار شایسته سالاری بود ، از مردم میخواستند بهترین ها را برای کابینه معرفی کنند ولی به  گزینه های دولت ، آنهایی که در مجلس همراه رای آوردند واقعا نمیتوان برگزیده و منتخب و بهترین گفت ، علاوه بر این در همین مدتی که از عمر کابینه ( قریب یک سوم )میگذرد برخی جابجایی ها نشان داد که تعلقات دولت به دوستی ها و هم جناح بودن ها بیش از کارآمدی ها و توانمندی ها در عمل مورد توجه و ملاک کار قرار گرفته است . دولتمردان فعلی با نقد دولت های پیشین در عدم شفاف عمل کردن ،به مردم قول دادند که در همه زمینه ها شفاف عمل  میشود و مردم در جریان جزییات قرار میگیرند .

مجلس جاری چندین ماه ابتدای دولت جاری( سیزدهم ) وقت خود را صرف بررسی ترک فعل های دولت قبل ( یازدهم و دوازدهم ) کرد که در کلان موضوع کار خوبی بود ولی غافل از اینکه هر هفته و هرماه همچنان ترک فعل در حال رخدادن است ، قبل از بررسی گذشته باید از تکرار همه اشتباهاتی که به حال کشور مضر است ، جلوگیری شودو مشکلاتی که باعث یکسری از عقب ماندگی ها میشود ، مثل نپویستن به  FATF و در نتیجه برجا ماندن تحریم ها و محدودیت های نقل و انتقال ارز خارجی ، همچنین بی سرانجام ماندن تکلیف مذاکرات و توافقات برجام که همچنان فشار گسترده تحریم ها را باقی میگذارد، تعیین تکلیف شدن این امور به معنای پرداختن به زمینه های قفل شدن اقتصاد کشور و پیدا کردن راه حل های اساسی است . ارز مورد لزوم وقتی وارد کشور نمیشود ،سرمایه گذاری خارجی که صورت نمیگیرد ، برنامه ریزهای مربوط به درآمدهای گردشگری خارجی که محقق نمیشود ، اعتبار لازم ارزی برای ساخت و ساز زیر بناها ، تعمیر و ترمیم خرابی های صنعتی و تعویض ماشین ها و موتورهای مختلف مورد نیاز کشور نیز  صورت نمیگیرد ، رفع و رجوع همه این ها به شناخت کافی از معادلات موجود بین المللی ، پشتیبانی های لازم داخلی و توجه و تدبیر لازم در پیشبرد امور نیاز دارند .

معلوم نیست تکلیف و سرانجام بررسی موارد مثل حقوق های بالا که توسط مسولان فعلی و منتقدین دیروز حقوق های نجومی نامیده شد به کجا رسید ؟ آیا واقعا دیگر در این دولت حقوق نجومی دریافت نمیشود .؟آیا در حقوق و دریافتی ها و تسهیلات مجلسی هانسبت به قبل دوره های قبل تصحیحی اتفاق افتاده است . اگر تغییر مثبتی رخداده است بهتر است به مردم اعلام شود . سازمان ها و نهادهای زیادی تا کنون بودجه و اعتبارات بالا و غیر متعارف دریافت میکردند ، حد اقل نسبت به آنچه که به عنوان عملکرد و حاصل فعالیتشان منتشر میشده سرانجام آن ها چی شد ،آیا دولت قرار است در بودجه سال ۱۴۰۲ در این مورد تغییرات سازنده و امید بخشی به وجود آورد ؟ اگر خیر که این همه شعار بدون پشتوانه عملی ،تنها بر بی اعتمادی مردم میافزاید ، اگر پاسخ مثبت است، دولت با شعار و وعده پیشین خود، موظف است در جهت شفاف سازی و افزایش اعتماد عمومی اقدامات تصحیحی خود را اعلام کند .  امیدواریم که چنین شود .بقول دولتمردان امروز و منتقدان دیروز ، دیگه حرف های تکراری و کلام درمانی کافی است ، زمان زمان عمل است . به قول فردوسی بزرگ :

 بزرگی سراسر به گفتار نیست

دو صد گفته چون نیم کردار نیست