دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

میلاد مولا علی ( ع ) و روز پدر


بدون شرح و بسط  از سه شاعر معاصر اشعاری در مورد حضرت علی و گرامیداشت یاد پدر در زیر نقل میکنم

 غزل زیر یادگار روزگار جوانی خانم سیمین بهبهانی در مدح امام علی است.

فلک امشب مگر ماهی دگر زاد
ز ماه خویش ماهی خوب‌تر زاد

غلط گفتم که خورشیدی درخشان
که مه یابد ز نورش زیب و فر، زاد

شهنشاهی، بزرگی، نامداری
که شاهان بر رهش سایند سر، زاد

صدف آسا جهان آفرینش
درخشان گوهری والا گهر زاد

ز بعد قرن‌ها گیتی هنر کرد
که این‌سان قهرمانی با هنر زاد

پدرها بعد ازین هرگز نبینند
که مادر چون علی(ع) دیگر پسر زاد

فری‌ بر مادر نیکوسرشتش:
غزال ماده گفتی شیر نر زاد

نبودش بستگی گر با خداوند
چرا در خانهٔ آن دادگر زاد

بشر بود و به خلق و خو خدا بود
خدا بود و به صورت چون بشر زاد
 ---------------------------------------
گفتی ثنای شاه  ولایت نکرده ام            

           بیرون ز هر ستایش و حد و ثنا علی است             

چونش ثنا کنم؟که ثنا کرده ی خداست      

           هر چند چون غلات نگویم خدا علی است 

   شاهان بسی به حوصله دارند مرتبت        

           لیکن چو نیک در نگری پادشاه علی است 

   گر بگذری ز مرتبه کبریای حق                 

                بر صدر دور زود گذر کبریا  علی است 

   بسیار حکم ها به خطامان رود ولی            

           درحق آنکه حکم رود بی خطا علی است 

   گربی خودم وگر به خود اینم ثناش بس         

            در هر مقام بر لبم آوای یا علی است  

                                                        نیما یوشیج

-------------------------------------------

  شب بودو ماه بود واختر و شمع و من و خیال      

                            خواب از سرم به نغمه مرغی پریده بود 

  در گوشه  اتاق  فرو  رفته در سکوت                 

                                  رویای عمر رفته مرا پیش دیده بود   

  در عالم خیال به چشم  آمدم  پدر                

                        کز رنج چون کمان قد سروش خمیده بود

   موی سیاه او شده بود اندکی سپید             

                              گویی سپیده از افق شب دمیده بود    

   یاد آمدم که در دل شب ها هزار بار            

                            دست نوازشم به سر و رو کشیده بود 

   از خود برون شدم به تماشای روی او            

                                کی لذت وصال بدین حد رسیده بود   

   چون محو شد خیال پدر از نظر مرا                  

                               اشکی به روی گونه زردم چکیده بود  

                                                          سهراب سپهری                   


انتظار پختگی در چهل و سه سالگی

  ۲۲ بهمن ماه امسال ،  چهل و سومین سالروز پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۷ بود . تا یک دهه پیش در بزرگداشت ها و سالگردها صحبت از جوان بودن و کم تجربگی  انقلاب می شد . اما اینک ۴۳ سال از عمر انقلاب میگذرد ، ۴۳ سالگی ، زمان پختگی است و فرصتی است که باید مسیر گذشته بررسی ، بازخوانی ، ارزیابی و رفع عیب شود .

 در حوزه اقتصاد به همه دلایلی که اقتصاددانان  خوب میدانند و مردمان جامعه هم به خوبی می فهمند و در زندگی روزمره لمس میکنند ، اکثریت مردم اوضاع خوبی ندارند ، عده معدودی به دلیل رفاه زیاد اصولا  درکی از شرایط ندارند و عده ای نیز گرفتار نان شب و معیشت روزمره خود هستند. با این تفاسیر بیشتر گفتن از حوزه اقتصاد در حیطه و تحصص کسانی است که اشراف به علم اقتصاد و شناخت دقیق از شرایط کشور دارند ، اما نکته مورد توجه ما در این یادداشت برمیگردد به آنچه که در دیپلماسی عمومی ، فضای تبلیغات رسمی و وظایف رسانه ای دولت و کل حاکمیت میگذرد .

فضای مجازی با امکانات فراوانی که در اختیار کاربران ، شهروندان و آحاد افراد جامعه گذاشته است  ، روزانه هزاران خبر و نظر از  اوضاع و احوال منتشر و منعکس میکنند که با قبول اینکه تعدادی و درصدی از این حجم دروغ است ، ساختگی است ، کار دشمنان ، رقبا و مخالفان است ، چراآنهایی که نسبت به اداره جامعه وظیفه و مسولیت دارند ، در قبال  بقیه سوالات و ابهامات پاسخگویی و نسبت به رفع شبهات احتمالی  ان تعداد از دروغ ها و تبلیغات دیگران و شفاف سازی آنها اقدام نمیکنند،؟ درست است که مردم به دلیل روزمرگی و گرفتاری نسبت به مسایل مختلف طی زمان ، بطور نسبی فراموش کار هستندولی تداوم مشکلات و افزایش ابهامات اتفاقا باعث میشود که اگر در گوشه و کنارکار  اقدام مثبتی هم صورت میگیرد ، تحت الشعاع سایر  موارد دیده نشود. در همین دو ، سه روز گذشته  موضوعات متعددی در رسانه های داخلی منتشر و مطرح شد که چند تای آنها عبارتند از :

 مرمت و تعویض سنگ قبر نیمایوشیج و اشاره به مساعدت شهردار بر روی سنگ قبر ( !؟ ) یعنی چند سال دیگه هم شهردار بعدی یادگاری جدیدی بنویسد. . آیا این خبر صحت دارد؟ با پول بیت المال یادگار نویسی ؟  خبر دیگه انتشار تصویر  وارونه  بودن پرچم ایران روی میز مذاکره کنندگان ایرانی ؟ کسی تا بحال از صحت و سقم موضوع گزارش نداده ، به فرض صحت گزارش و بی توجهی طرف مذاکره ، یکی از اعضای پرتعداد هیات که معمولا وظیفه تشریفات ، هماهنگی و تبلیغات را بر عهده دارند نباید حد اقل خاصیت حضورش در هیات توجه به همین جنبه ها باشد . ؟

در چند روز گذشته خبری از مجاری رسمی منتشر شد مبنی بر پس گرفتن لایحه همسان سازی حقوق بازنشستگان و کارمندان   که توسط دولت قبل  به مجلس ارایه شده بود ، در شرایطی که هر روز شاهد اعتراضاتی از صنوف مختلف نسبت به کمی حقوق دریافتی شان هستیم ،توضیح ندادن و شفاف نشدن  چرایی این اقدام ، و برنامه احتمالی اصلاح و جایگزینی لایحه مذکور ،نهایت بد سلیقگی عوامل رسانه ای و روابط عمومی نهاد ریاست جمهوری است . از این قبیل موارد معمولا هر هفته در رسانه ها و فضای مجازی و فضای واقعی جانعه وجود دارند که نیاز  به توجه جدی  ، پیگیری و شفاف سازی  آن ها برای مردم بسیار زیاد است .

سختی معیشت و درخواست های صنفی

سختی معیشت مردم از قشرها و صنف های مختلف به ویژه حقوق بگیران  به حدی است که تقریبا میتوان گفت کمتر حقوق بگیری وجود دارد که از وضعیت معیشتی خود رضایت داشته باشد . تصور اینکه بخش زیادی از همین قشر ماهانه می بایست با حقوق های ۶ تا ۷ میلیون تومان زندگی کنند ،با علم به اینکه  عده ای نیز دریافت کننده کف حقوق حدود ۴ میلیون می باشند ، تدوام زندگی برای این افراد بیشتر به معجزه شباهت دارد . امروزه یک خانواده ۴ نفری با ۵ میلیون تومان ، در هیچ کجای تهران امکان اجاره منزلی با ظرفیت کافی برای اعضای خود ندارد ، تازه سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس  بشارت داده که کف حقوق ۴ میلیون و ۸۰۰ هزارتومان  پیشنهادی دولت برای سال ۱۴۰۱ را به ۵ میلیون افزایش داده است . !؟

دولت که هنوز تازه نفس است و تا شش ماه پیش مشغول جمع آوری مشکلات جامعه و تنظیم شعار برای رفع آنها و قول و قرار گذاشتن برای بهبود سطح زندگی مردم بوده است ، بخوبی استانداردهای لازم برای یک زندگی طبیعی و متوسط را میداند ، قطعا دولت قبل و دولت های قبلی هم در مشکلات عدیده موجود سهیم و بابت قصوری که در رفع آنها داشته اند مقصرند ، با این همه نمیتوان دوره چهارساله موجود را صرف نقد و بازگویی مشکلات و قصور گذشتگان کرد و در دوره بعد همین روند توسط دولت بعدی ادامه یابد و . . . ، به نظر میرسد شش ماه برای بررسی ،جمع بندی و بازگویی مشکلات کافی بوده و دولت باید بپذیرد که ماه عسل و فرجه معمول برای آماده شدن، تمام شده و هم اینک فصل اجرایی شدن و تحقق وعده ها شروع شده است .

مردم منتظر اقدامات ملموس و تاثیر گذار هستند . دولتمردان باید باور کنند که مردم درک درست دارند ، قصورها و کم کاری های گذشتگان را میدانند و خادمین و دلسوزان جامعه را به خوبی شناسایی میکنند ، اما بسیاری از آنان تحمل تداوم شرایط فعلی را ندارند باید صادقانه و خالصانه برایشان خدمت کرد . امیدواریم که چنین شود و با اغتنام از فرصت و شرایط موجود از پتانسیل و همراهی صمیمانه آحاد جامعه بهتر و بیشتر بهره گرفته شود.