دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

انتظار پختگی در چهل و سه سالگی

  ۲۲ بهمن ماه امسال ،  چهل و سومین سالروز پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۷ بود . تا یک دهه پیش در بزرگداشت ها و سالگردها صحبت از جوان بودن و کم تجربگی  انقلاب می شد . اما اینک ۴۳ سال از عمر انقلاب میگذرد ، ۴۳ سالگی ، زمان پختگی است و فرصتی است که باید مسیر گذشته بررسی ، بازخوانی ، ارزیابی و رفع عیب شود .

 در حوزه اقتصاد به همه دلایلی که اقتصاددانان  خوب میدانند و مردمان جامعه هم به خوبی می فهمند و در زندگی روزمره لمس میکنند ، اکثریت مردم اوضاع خوبی ندارند ، عده معدودی به دلیل رفاه زیاد اصولا  درکی از شرایط ندارند و عده ای نیز گرفتار نان شب و معیشت روزمره خود هستند. با این تفاسیر بیشتر گفتن از حوزه اقتصاد در حیطه و تحصص کسانی است که اشراف به علم اقتصاد و شناخت دقیق از شرایط کشور دارند ، اما نکته مورد توجه ما در این یادداشت برمیگردد به آنچه که در دیپلماسی عمومی ، فضای تبلیغات رسمی و وظایف رسانه ای دولت و کل حاکمیت میگذرد .

فضای مجازی با امکانات فراوانی که در اختیار کاربران ، شهروندان و آحاد افراد جامعه گذاشته است  ، روزانه هزاران خبر و نظر از  اوضاع و احوال منتشر و منعکس میکنند که با قبول اینکه تعدادی و درصدی از این حجم دروغ است ، ساختگی است ، کار دشمنان ، رقبا و مخالفان است ، چراآنهایی که نسبت به اداره جامعه وظیفه و مسولیت دارند ، در قبال  بقیه سوالات و ابهامات پاسخگویی و نسبت به رفع شبهات احتمالی  ان تعداد از دروغ ها و تبلیغات دیگران و شفاف سازی آنها اقدام نمیکنند،؟ درست است که مردم به دلیل روزمرگی و گرفتاری نسبت به مسایل مختلف طی زمان ، بطور نسبی فراموش کار هستندولی تداوم مشکلات و افزایش ابهامات اتفاقا باعث میشود که اگر در گوشه و کنارکار  اقدام مثبتی هم صورت میگیرد ، تحت الشعاع سایر  موارد دیده نشود. در همین دو ، سه روز گذشته  موضوعات متعددی در رسانه های داخلی منتشر و مطرح شد که چند تای آنها عبارتند از :

 مرمت و تعویض سنگ قبر نیمایوشیج و اشاره به مساعدت شهردار بر روی سنگ قبر ( !؟ ) یعنی چند سال دیگه هم شهردار بعدی یادگاری جدیدی بنویسد. . آیا این خبر صحت دارد؟ با پول بیت المال یادگار نویسی ؟  خبر دیگه انتشار تصویر  وارونه  بودن پرچم ایران روی میز مذاکره کنندگان ایرانی ؟ کسی تا بحال از صحت و سقم موضوع گزارش نداده ، به فرض صحت گزارش و بی توجهی طرف مذاکره ، یکی از اعضای پرتعداد هیات که معمولا وظیفه تشریفات ، هماهنگی و تبلیغات را بر عهده دارند نباید حد اقل خاصیت حضورش در هیات توجه به همین جنبه ها باشد . ؟

در چند روز گذشته خبری از مجاری رسمی منتشر شد مبنی بر پس گرفتن لایحه همسان سازی حقوق بازنشستگان و کارمندان   که توسط دولت قبل  به مجلس ارایه شده بود ، در شرایطی که هر روز شاهد اعتراضاتی از صنوف مختلف نسبت به کمی حقوق دریافتی شان هستیم ،توضیح ندادن و شفاف نشدن  چرایی این اقدام ، و برنامه احتمالی اصلاح و جایگزینی لایحه مذکور ،نهایت بد سلیقگی عوامل رسانه ای و روابط عمومی نهاد ریاست جمهوری است . از این قبیل موارد معمولا هر هفته در رسانه ها و فضای مجازی و فضای واقعی جانعه وجود دارند که نیاز  به توجه جدی  ، پیگیری و شفاف سازی  آن ها برای مردم بسیار زیاد است .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد