دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

تروریست ها در فرانسه

 پای تروریست ها که به اروپا میرسد یا اقدامات تروریستی گروه های محلی که نمایان میشود همه دنیا بخوبی مطلع میشوند . کشته شدن حتی یک فرد از آحاد مردم  در هرکجای این کره خاکی غم انگیز و غیر قابل گذشت است . حادثه جمعه شب پاریس نیز ناگهانی ، تلخ و وحشیانه بود همانطور که حادثه تروریستی و آدم کشی  روز قبل آن ( 21 آبانماه ) در بخش جنوبی شهر بیروت نیز بسیار وحشیانه و غیر انسانی  بود اما متاسفانه رسانه های بین المللی که صاحبانشان غربی اند و در اروپا و آمریکا مستقرند برای سایر کشته شدگان در مناطق دیگر جهان ارزشی برابر قایل نیستند. انگار کشته شدن روزانه مردم عراق ،لبنان ، یمن  و بطورکلی همه کشورهای منطقه و خاورمیانه امری عادی است .

هر روز از این انفجارات ، ترورها و اقدامات تخریبی در تعداد زیادی از کشورهای اسلامی به وقوع می پیوندد و توقع افکار عمومی مردمان این کشورها این است که نابودی آنها و نا امنی این سرزمین ها نیز مورد توجه قرار گیرد ، توجه رسانه های پرقدرت جهانی ، طبعا براساس همان منظقی که در ابتدا گفته شد ایجاد رعب و وحشت و آدم کشی توسط هرکس و در هرکجای دنیا مذموم و محکوم است و خوب است این نگاه انسانی در مورد همه مردمان در هرکجای جهان اعمال شود . مشکل کار از آنجا شروع میشود که در برخی رسانه های غربی و در نگاه برخی سیاستمداران انگار تروریست خوب و بد وجود دارد . نا امنی علاوه برخسارتهای جانی و البته مالی باعث آوارگی میشود .

میلیون ها سوری اعم از زن ، کودک و افراد سالمند قبل از این به کشورهای همسایه  رفته اند یا در گوشه و کنار کشور خود بی سرپناه مانده اند ، صدها هزار نفر نیزراهی کشورهای اروپایی شده اند و در این مرحله همه جهان از مشکل آواره ها مطلع شدند . شاید گفتن اینکه آنچه در فرانسه رخ داد محصول سیاست خود غربی هاست در روزهای پرغم  واحساس فرانسویها خوشایند نباشد اما راهی به واقعیت دارد و خوب است در اینگونه موارد همه محکوم کنند همه کمک کنند و همه برای جلوگیری از رشد پدیده تروریسم و  فعالیت تکفیریها تلاش کنند . باورکنیم که جان همه مردم مهم و محترم و حفظ و حراست از کرامت انسان وظیفه همه است . ایکاش چنین شود .در این صورت  جهانی عاری از افراط وتفریط و حامی آرامش و امنیت خواهیم داشت .

در حاشیه نمایشگاه مطبوعات

   برگزاری نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها فرصت خوب و محل مناسبی است برای شناخت مطبوعات  و خبراگزاری ها از یکدیگر ،تعامل بیشتر با مخاطبان بعنوان سرمایه های اصلی ، این  رویداد تاکنون محاسن زیادی داشته است و تداوم آن می تواند برای جنبه های مختلف کار رسانه ها مفید باشد .  

 در کنار محسنات و دستاوردهای مناسب این حرکت از جمله حضور تعداد زیادی ازمسئولان عالیرتبه کشور همچنین پژوهشگران ، استادان دانشگاه ها و کارشناسان حوزه های مختلف ،نگاهی واقع بینانه و از درون به روزهای برگزاری  میتواند برخی پدیدهای شکل گرفته و در حال جا افتادن نمایشگاه را نیز مورد توجه قرار داد .

ازجمله نکات قابل توجه شکل شو و نمایش گرفتن حضور برخی از چهره ها در نمایشگاه است . نحوه حضور برخی از هنرپیشه ها و بازیکنان در محل نمایشگاه و هجومی که برخی از حاضران و بازدید کنندگان برای دیدن این افراد به نمایش میگذارند قابل تامل است . گاهی دیده میشود که شلوغی دور و اطراف یک هنرپیشه جوانی که به تازگی اولین  کار نمایشی اش در قالب فیلم یا سریال در حال پخش است از یک محقق و استاد و محقق با سی یا چهل سال تجربه و علم آموزی بیشتر است .یا حضور شخصیت های هنری کمتر شناخته شده برای انعکاس چهره خود در مطبوعات کاملا محسوس است . طبعا یکی از دلایل بیشتر معروف بودن شخصیت های هنری و کمتر معروف شدن و ناشناس ماندن چهره   کارشناسان ، محققان و پژوهشگران بر میگردد به میزان کم توجهی  خود مطبوعا ت ، خبرگزاریهای  مختلف به این اقشار فرهیخته ، ناگفته نماند که در این  میان نقش و سهم  صدا و سیما با برد زیادوپهنه وسیع پخش و مسئولیت و رسالت ملی و فراگیر بیش از سایر رسانه هاست چون  صدا و سیما یا از این اقشارفرهیخته کمتر استفاده میکند یا از تعداد محدودی از آنها بطور تکراری در برنامه های خود استفاده میکند .

نقد منصفانه ، پاسخ مسؤلانه

  نقد منصفانه و پاسخ مسؤلانه برای نمایشگاه مطبوعات  و دیگر رسانه ها شعار مناسبی است. چون این دو  وجه ازلوازم و مبانی کارکرد رسانه های مسؤل است ، اصولا اطلاع رسانی شفاف،آگاهی بخشی به موقع و نقد و پاسخ متعهدانه در هر کشور و با هر دیدگاهی باید  پایه و اساس کار رسانه ها باشد . رسانه برای مردم است و باید بتواند با انجام تعهدات حرفه ای خود  اعتماد رامردم را جلب کند  و بتواند تاثیرگذاری لازم را داشته باشد.

 در گذشته نه چندان دور کار روزنامه نگاری در کشورمان  فعالیتی محدود با دربرگیری تعداد کمی از افراد متخصص به شمار میرفت . طیف باسوادان اکثریت جامعه را در بر نمی گرفتند،روزنامه خوانها نیز طیف کوچکی از جامعه باسوادان را تشکیل میدادند . اما اینک دایره رسانه ها، مطبوعات یا غیرآن بویژه رسانه های در اختیار مردم اعم از رسانه های عمومی ، ملی ،تخصصی ،فضای مجازی و سایر اشکال و ابزار رسانه ای بسیار  وسیع تر شده است ،در برگیری و قدرت تاثیر گذاری بیشتری نیز یافته اند ، چندان که نقش رسانه ها در زندگی روزمره انکار ناپذیر و تعاملات ، ارتباطات، مراودات و نشر اطلاعات بدون رسانه ها در سطح جامعه امروزی کاری تقریبا غیر ممکن شده است .

شناخت رسانه های مختلف از توانمندی ها ، ابتکارات و سرمایه های یکدیگر در یک ارتباط نزدیک  ،بررسی حوزه های عملکردی و تعامل بیستر با طیف های مختلف مردمی بویژه با کارشناسان و متخصصین امر می تواند از ثمرات حداقلی گردهمایی دست اندرکاران مطبوعات ، خبرگزاریها و دیگر رسانه ها در نمایشگاه سالانه باشد. امیدواریم  دستاورد های سازنده چنین نمایشگاه هایی طی سال به تعمیق دوستی ها و تعاملات فی مابین رسانه ها بیانجامد و مهمتر از هرچیز این سرمایه ها همواره با  حفظ حرمت مردم ، افزایش اعتماد مخاطبان و حراست از منافع ملی کشور افتخار آفرینی کنند .

واقعیت این است که عمده رسانه های بین المللی در اختیار و تحت نفوذ قدرتهای بزرگ قرار دارند و در مسیر حفظ و توسعه منافع آنها گام بر میدارند . با کمال تاسف بسیاری از مطبوعات و رسانه های دیگر در جهان اسلام نیز تحت تاثیر سیاست های  قدرتهای مذکور قرار دارند ،درک درست و دریافتن موقعیت خاص ، هم افزایی توانمندیها و استفاده بهینه از اعتماد مخاطبان در داخل و خارج کشور برای آگاه سازی مردم نسبت به توانمندیها ،مسؤلیت ها و مطالباتشان ،  تلاشی است که میتواند بعنوان گامی موثر در مسیر  تحقق رسالت یک رسانه ایرانی و اسلامی  در پهنه ملی و بین المللی ارزیابی شود .