به تازگی فرصت کردم کتاب سرگذشت خانم اینگرید برگمن را مطالعه کنم . کتاب از آن نظر برایم جالب بود که با خواندن آن علاوه بر شرح زندگی و سرگذشت یک هنرپیشه معروف هالیودی دراواسط قرن بیستم ، ابعاد مختلفی ازشرایط زندگی ، فرهنگ و هنر حاکم ، تفاوتهای موجود در نگاه فرهنگی اروپاییان آنزمان باآمریکایی ها ، سیر مهاجرت بسیاری از نخبگان اروپایی به آمریکا در آستانه جنگ جهانی دوم و سالهای جنگ نیز بنوعی مورد توجه قرار گرفته است .
خانم اینگرید برگمن یکی از بزرگترین هنرپیشه های هالیود در سالهای دهه چهل تا اواخر دهه هفتاد قرن بیستم است . برگمن هنرمندی سویدی است که پس از بازی در چند فیلم سینمایی در کشورش مورد شناسایی و توجه تهیه کنندگان و کارگردان های آمریکایی قرار گرفت ، او در سالهای نزدیک به شروع جنگ جهانی دوم عازم آمریکا شد و طی دوران بازیگری ، در فیلم های معروف تاریخ سینما ، از جمله فیلم های کازابلانکا ، آناستازیا ، قتل در قطارسریع السیر، طلسم شده ، زنگ ها برای که به صدا در میآید، چراغ گازی،ژاندارک و . . . بازی کرد . او هفت بار نامزد دریافت جایزه اسکار شد و در این میان سه بار جایزه آسکار را بابت فیلم های ،زنگ ها برای که به صدا در میآیر ( ۱۹۴۳ م ) ، چراغ گازی ( ۱۹۴۴ م ) و فیلم قتل در قطار سریع السیر ( ۱۹۷۵ م ) دریافت کرد .
اینگرید برگمن با بزرگترین کارگردان های تاریخ سینما از جمله روبرتو روسیلینی ، ویکتور فلیمینگ، آلفرد هیچکاک ، اینگمار برگمان ، ،همکاری کرد. گذشته از شرح وقایع و شرایط پرفراز و نشیب زندگی او ، در این کتاب می توان با چگونگی رشد و جهانی شدن تولیدات سینمایی هالیود آشنا شد .
بهره گیری کارگردان ها و بازیگران آن زمان از داستان های نویسندگان شاخصی همچون برناردشاو انگلیسی نمایشنامه نویس و منتقد ادبی معروف ، جان اشتاین بک ، نویسنده آمریکایی کتاب های خوشه های خشم و موش ها و آدم ها و ... نیز ارنست همینگوی نویسنده کتاب های پیرمرد و دریا ، وداع با اسلحه و . . . که هر سه نویسنده از دریافت کنندگان جایزه نوبل هستند ،همچنین بازی های قوی اینگرید برگمن ، سالهای اوج بازیگری این بازیگر همچنین قدرت و ظرفیت در حال افزایش هالیود در آنزمان را نشان میدهد . می شود گفت که با توجه به درآغاز راه و جوان بودن سینما و با وجود امکانات کمتری که آنزمان نسبت به حال حاضر در اختیار سینما بوده است ، سینما از قصه ها و سناریوهای تازه و بکر و نویسنده های مشهور و پر اعتباری برخوردار بوده است . موقعیت و فرصتی که امروز کمتر در اختیار سینماست و بعضی کارگردان ها معتقدند که کمبود قصه و سناریوی خوب یکی از مشکلات جدی سینمای امروز در سطح جهان است .
چاپ اول کتاب توسط نشر قطره و در سال ١٣٨٣ صورت گرفته است.
امسال امکان حضور و بازدید از نمایشگاه کتاب نیافتم، چون در تهران نبودم ، ولی چون گذشته اخبار رویدادهای نمایشگاه ، بازدیدها ، کتاب های جدید ارایه شده ، کتاب های پرفروش و در مجموع استقبال خوبی که از نمایشگاه شده را دنبال کردم . خوشبختانه با وجود سلطه گرانی ها در زندگی روزمره مردم ، علاقه به کتاب ، خرید کتاب و کتابخوانی هنوز امیدوارکننده است . در گزارش ها ، تصاویر خبری و کلیپ های تصویری، صف هایی از مراجعین و مشتاقان کتاب و کتابخوانی دیده میشد که صبورانه برای دیدار نویسنده محبوب خود و درج امضای او بر صفحه ای از کتاب مورد نظر در صف ایستاده بودند .
هر کدام از ما اصولا کمتر خاطره یا حس خوبی نسبت به صف داریم از هرنوع و شکلش ولی دیدن صف کتاب خالی از لطف نیست به چند دلیل :
-- اینکه نویسنده ها و محققین ما با تلاش ها و زحماتشان توسط بخشی از مردم بخوبی دیده میشوند .
--میشود باور کرد که مشتاقان منتظر در صف حداقل کتاب مورد نظر و نویسنده را بخوبی میشناسند و کتاب هایش را دنبال میکنند.
-- ارزش این صف را در مقایسه با صف مثلا دیدار با یک بازیگری که صرفا به واسطه بازی و حضور در یک فیلم یا سریال مورد توجه قرار گرفته است نباید دست کم گرفت . بدون اینکه بخواهیم ارزش بازیگر و هنر بازیگری را نا دیده بگیریم ، گاهی دیده میشود که یک بازیگر جوان کم تجربه و کم سواد به دلیل انتخابش توسط کارگردان و حضور در یک فیلم و یا مجموعه تلویزیونی مورد توجه گسترده طیفی از تماشاگران قرار میگیرد ، بازیگری که پیشینه ای در بازیگری نداشته و بعداز این نمایش هم دیگر حضوری تاثیر گذار در عالم هنر نخواهد داشت ، خلاصه اینکه در کنار افراد با پیشینه و مجرب و خلاق بازیگر افرادی هم بر اثر اتفاق و بدون زمینه لازم بیش از سهم تلاششان در معرض دید رسانه ها قرار میگیرند ولی یک نویسنده به هیچ وجه نمیتواند بدون اشراف، مطالعه ، زمینه قبلی و توانایی نویسندگی کتابی ارایه کند و مورد استقبال هم قرار گیرد .
برای همه نویسندگان و تلاشگران حوزه نشر همچنین هنرمندان پر تلاش و مردی این دیار آرزوی توفیق بیش از پیش داریم .