برگزاری نمایشگاه مطبوعات ، خوشبختانه به یک عادت خوب فرهنگی و سنت حسنه تبدیل شده است . گردهمایی اصحاب رسانه در زمان و مکان مشخص فرصت مناسبی برای ارتباط رودر رو و تفاهم بیشتر با بخشی از مخاطبان است ، همچنین تماس نزدیک و گعده ها و نشست های تخصصی برای هر حرفه ای بویژه حرفه روزنامه نگاری ، غنیمتی ارزشمند است ، رسانه ها کمابیش از مشکلات مشابهی رنج میبرند که اتفاقاتی مانند برگزاری نمایشگاه میتواند فرصتی برای اشنایی بیشتر و هماهنگی بهتر جهت طرح و پیگیری انها باشد ، برای مثال توسعه و نشر روزنامه های دیجیتالی و در مقابل رو به پایان رفتن عصر مطبوعات و رسانه های کاغذی و سنتی ، موضوع مهمی است که مطبوعات برای چگونگی این دگردیسی باید شرایط لازم را فراهم آورند.
در کنار فواید زیاد این گردهمایی صنفی که باید بعبارتی به ان بهار مطبوعات و رسانه ها گفت از نکاتی چند نباید غافل شد ، نکات هشدار دهنده ای که رفع برخی از مشکلات و تنگناها در جامعه به اصلاح همین مجموعه وابسته و مرتبط است :
--- واقعیت این است که در عمل و طی سال ،برخی از همین رسانه ها با برخورداری از رانت و حمایت های حزبی و سیاسی مطالبی را راجع به دیگران مینویسند و مدعی میشوند، اما هیچگاه حاضر به درج پاسخ شخص یا نهاد مورد نقد نیستند ،این یعنی زیر پا گذاردن اصول اولیه کار رسانه ، بحث اخلاق و تعهد و انسانیت در جای خود محفوظ ُ بنابراین برای بهسازی و توسعه باید از خودمان شروع کنیم:
--شعار کمتر که در کنار جامعه آگاه تر و توسعه بیشتر بعنوان شعار امسال نمایشگاه آمده است ، توصیه خوبی است که قبل از همه باید مطبوعات و رسانه ها خود را مخاطب آنها قرار دهند ، طرح کننده و دامن زننده به برخی شعارهای سیاسیون و جریانات اجتماعی جامعه ، فارغ از خوب یا بد بودن انها بیش از همه ُ همین مطبوعات هستند که باید با تامل و درایتی بیش از پیش از این توانایی و امکان بهره بگیرند .
--- فعالین جامعه یا شخصیت های سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی همه از امکان رسانه تخصصی وانحصاری برخوردار نیستند ، رسانه های منصف باید برای توضیح ، پاسخ یا طرح نظر احاد صاحبنظران و تفکرات جاری جامعه فرصتی فراهم کنند .
--بخشی از شایعه زدگی یا عوامفریبی میتواند معلول نوع عملکرد برخی رسانه ها باشد ، رسانه ها می توانند برای جلوگیری از بوجود امدن جو و شرایطی غیر واقعی تلاش موثری داشته باشند .
---با همه محدویت ها و مشکلاتی که رسانه ها دارند ، امکان نقد دیگران ُ فرصت و دارایی بزرگی برای رسانه هاست . باید از این امکان برای نقد خود نیز استفاده کنند و نقدی منصفانه و عادلانه برای پیشبرد جامعه و حاکمیت اخلاق جریان یابد، اما چنین موقعیت هایی بسیار کم به وجود می آیند در مواردی نیز صرفا برای از میدان به در کردن و کوباندن رقیب استفاده میشوند ، میتوان برای توسعه روح نقد پذیری از خود شروع کرد .
در زمان برگزاری نمایشگاه ، موارد زیادی دیده شده که مطبوعات ، نشریات و دیگر رسانه ها به بازدید ، مثلا یک هنرپیشه تازه مطرح شده ( ضمن احترام به هنرمندان واقعی و محترم ) بیشتر توجه و عکس و گزارش تهیه و منعکس کرده اند تا یک اندیشمند ، یک نوآور ویک محقق ،این شیوه رفتار یعنی نوعی جو زدگی ، عوام زدگی و توجه به حاشیه و تلاش فقط برای فروش بیشتر و جلب نظر گسترده تر به هر طریق ممکن که معمولا حاشیه را بجای متن می نشناد و مجموعه را از مسیر عمق بخشی باز میدارد،طبعا مطبوعات برای تعادل در ارایه مطالب و جذب مخاطب نیاز به نرم خبر ( softnews ) و مطالب متنوع و گاه حاشیه های جالب دارند ُ اما در هرحال همیشه اندازه نگه داشتن بخشی از مرام و سنت درست مردمان ما بوده است ، از رسانه ها نیز انتظار راهبری ، میدان داری و اثرگذاری سازنده میرود.
برای ارباب جراید ، صاحبان قلم و دست اندر کاران رسانه ها و همه افرادی که در آگاه سازی ، رشد و ترسعه و تعمیق آگاهی مردم نقش ایقا میکنند توفیقات بیشتر و روزهای بهتر آرزو میکنیم .
منتشر شده در روزنامه ثروت و تاریخ چهارشنبه ۱بانماه ۱۳۹۶