صدا وسیما با وجود چهارچوب های ترسیم شده تقریبا ثابت فکری ، فرهنگی و سیاسی طی سالیان گذشته و در مدیریت های مختلف لاجرم تاثیر پذیری محسوسی از رای و نظر اکثریت مردم طی انتخابات های مختلف داشته و رای و نظر مردم و تبلور خواست اکثریت در انتخابات همواره آثار خود را در برنامه ها و محتوای پیام های آن گذاشته است مثال آن عملکرد صدا و سیما طی حاکمیت اصلاح طلبان است طی این دوران رادیو و تلویزیون با استفاده از فرصت پیش آمده و شعارهای اصلاح طلبان مبنی بر پذیرش نقد و گفتگوی نقدانه و آزادی بیان و ارایه گزارش به مردم ، اقدام به تهیه و پخش گزارش های خبری مفصل و متعدد از مشکلات و نابسامانی در حوزه های اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی میکرد بنحوی که در این دوران برای مثال شبکه خبر صدها گزارش از این دست تهیه و پخش کرد . دیگر شبکه های سیما و صدا نیزاقدام به تهیه و پخش برنامه های انتقادی از زوند امور کردند یا برنامه های نقد، گفتگو ی کارشناسی ،مناظره و بررسی عملکردها با حضور مسولان و کارشناسان در شبکه های رادیو و تلویزیون رواج یافت ، جامعه نیز نسبت به طرح مشکلات و بررسی کارشناسانه مسایل و طرح انتقادات و در واقع استفاده صدا و سیما از شعارهای مطرح شده و فرصت پیش آمده واکنش مثبتی نشان میداد . این روند تا آنجا پیش رفت که در سالهای ۱۳۸۳و ۱۳۸۴ آقای ضرغامی رییس جدید صدا و سیما (در آن مقطع ) با بهره گرفتن از فرصت پیش آمده شعار چند صدایی را در برنامه ها تبلیغ کرد و در این مسیر قدم هایی نیز برداشته شد .
پس از روی کارآمدن دولت آقای احمدی نژاد با توجه به رویکرد جدید دولت شعار چندصدایی صدا وسیما در عمل با مشکل مواجه شد و به مرور از دایره شعارهای کاربردی حذف شد، کم کم این روند بر اساس تشخیص ریاست سازمان صدا و سیما به جایی رسید که اصولا طرح موارد انتقادی و نقد مسایل روز بدون بخشنامه مکتوب ابتدا غیر ضروری سپس غیر انقلابی تعبیر شد. حافظه جاری مردم بخوبی فضای برنامه ها را در چند سال اخیر در ذهن دارد .صدا و سیما بعنوان بازوی تبلیغی ،توجیهی سعی کرد دولت های نهم و دهم را یاری دهد، البته در دولت های مختلف صدا و سیما بعنوان رسانه حاکمیت از کیان دولت حمایت کرده است اما این بار حمایت ها بی سابقه بود تا جایی که بسیاری از مدیران و کارشناسان تداوم این روند را برای رسانه ملی خطرناک و موجب بی اعتمادی جامعه می دانستند . تنها در یکی دو سال آخر دولت دهم از شدت حمایت ها کاسته شد و به دلیل اوج گیری بی سابقه مشکلات معیشتی مردم نقد ظریف و طرح خفیف مشکلات شروع شد .
از شواهد امر به نظر میرسد که اینک با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید با شعار و رویکرد راستگویی و شفاف سازی ، صدا و سیما مجددا مشی برخورد نقادانه با مشکلات جامعه و طرح نابسامانی های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را به مرور مطرح و جایگزین روش قبلی میکند. البته چنین روندی همواره از حمایت اکثریت جامعه برخوردار است وقتی مردم طرح و بررسی مشکلات موجود را در رادیو تلویزیون عمومی و ملی خود می بینند اعتمادشان بیشتر و اعتقادشان به مسیر حرکت جامعه محکمتر میشود کاش صدا و سیما همواره بر اساس منافع ملی از چنین روندی پیروی کند تا هم خود محبوبتر باشد، هم مردم امیدوارتر و هم در این عصر دسترسی آسان به اطلاعات و رقابت رسانه ها کارکرد رسانه ملی تخصصی تر و کارآمدی آن بیشتر باشد .