چند ماهی است که بعد از استقرار دولت جدید در مصر و روی کار آمدن مرسی مسولان ایرانی با شتاب در پی راه اندازی تورهای گردشگری برای مصر و برداشتن گام های اولیه ارتباطات مردمی و مراودات فرهنگی برآمده اند ولی با وجود قبول و توافق طرف های ذیربط در مصر برای پذیرش گردشگران ایرانی هر روز شاهد اطهار نظرهای جور وا جور ،سخت گیری ،شرط گذاری و داستان سرایی برخی از رسانه های مصری و بازتاب های منفی آن ها در رسانه های مختلف جهان بویژه جهان عرب هستیم شرط ها تعبیرها و متاسفانه گاهی توهین به مردم ایران! دولت دهم یکی از شعارهای سیاست خارجی خود را در کنار مصلحت و حکمت عزت قرار داده است اما آنچه که در اخبار رسانه های داخلی و خارجی تنها از همین موضوع هویداست در اینجا از رعایت عزت و حرمت مردم ریشه دار و با فرهنگ و تمدن ما خبری نیست. نباید بگونه ای رفتار کنیم و خود را چنان نا شکیبا نشان دهیم که حاکمیتی که هنوز درگیر جنگ داخلی است ،کاملا بر اوضاع مسلط نشده وتوان برقراری آرامش و امنیت مردم خود را نیز نیافته است برای دیدار مردم ما و جذب درآمد بیشتر شرط و قاعده های بی مورد ،غیر منطقی و من درآوردی بگذارد. مردم ما که سی وچهار سال صبر کرده اند یکی دو سال دیگر هم صبر میکنند تا حد اقل مصری ها بر اوضاع خود مسلط شوند ،تصمیم گیری هادر آنجا متمرکز شود و هرساعتی مسول یاغیر مسولی اظهار نظر نا روا نکند .لازم نیست برای تعداد بسیار کمی که احتمالا برای سفرعجله دارند از احترام و عزت ملت ایران کاسته شود .
رسانه ها ی مختلف کشورها طی زمان با معرفی ، تعریف و تبلیغ داشته ها و ثروت تاریخی،فرهنگی کشورشان را در ابعاد ملی و بین المللی ثبت و ضبط و آنها را در یاد ها ،یادبود ها ، نوشته ها داستان ها و حتی تمثیل و تعبیرهای روزمره ماندگار و جاودانه می کنند. توجه به طرح و حضور مکان های تاریخی و دیدنی کشورهای غربی در نوشته ها ، داستان ها فیلم ها و سریال ها باعث توجه فوق العاده مردم ، گردشگران داخلی و توریست ها خارجی به این مکان هاشده و میشود بر همین اساس امکان ندارد توریستی مثلا به فرانسه برود و از برج ایفل و کلیسای نتردام دیدن نکند یا در انگلیس ازبرج و ساعت بیگ بن و هاید پارک لندن دیدار نداشته باشد در صورتی که ده ها اثر تاریخی و دیدنی دیگر نیز در این کشورها وجود دارد مثلا در لندن چندین پارک بزرگتر و زیباتر از هاید پارک وجود دارد اما آنقدر از این آثار در گفته ها و نوشته های نویسندگان آمده یا در تبلیغات رسانه ها معرفی شده و میشود و با زندگی مردم در هم می آمیزد که معروفیت و خاطره انگیز بودن آنها باعث میشود تا از نگاه یک گردشگر از قلم افتادن هرکدام به معنی نا تمام ماندن سفر و گردش تلقی شود . رسانه های کشورهای غربی خود را متعهد به این تبلیغ و تکریم از دارایی های فرهنگی ،تاریخی خود میدانند .
شاید بتوان گفت در کشور ما نیز طرح دیدنی های اصفهان طی زمان های گذشته به این استاندارد نزدیک شده است مثلا از سالهای پیش ایرانی ها میگفتند اصفهان نصف جهان ،در این صورت گردشگر نمی توانست و نمیتواند به ایران بیاید و نصف جهان را ندیده ادعای ایرانگردی داشته باشد .امروزه حتی کشورهای با بنیه فرهنگی و تاریخی ضعیف مانند امارات متحده عربی یا قطر برای جلب نظر گردشگران و البته کمک به هویت سازی برای خود از رسانه های بین المللی همانند یورونیوز یا سی ان ان استفاده میکنند طبعا برای کشور ما با پشتوانه فرهنگی و تاریخی عمیق و سنگین اینگونه سرمایه گذاری ها لازم نیست اما استفاده از روش موفق رسانه های خارجی در داخل و خارج برای ثبت خاطرات ، یادآوری مکان های دیدنی ، تاریخی و گردشگاه ها امری لازم است. شاید به مرور این توجه به فرهنگ تبدیل شود و با برنامه ریزی ، مدیریت درست و تبلیغات رسانه ای مستمر و متنوع به دیگران بباورانیم که علاوه بر طبیعت کم نظیر ارتفاعات شمال تهران ،معماری کم نظیر مسجد و میدان امام اصفهان ، بنای هشتصد ساله میدان امیر چقماق یزد و مکان های دیدنی و تاریخی شیراز بویژه تخت جمشید دوهزار وپانصدساله و ده ها اثر تاریخی و دیدنی از این سنخ در شهرهای مختلف کشور بلحاظ قدمت و زیبایی از بسیاری از دیدنی های مطرح و پرگردشگر جهان جلوترند تنها کافی است که غلاوه بر توجه بیشتر در ابعاد وسیع تری چنانکه پیشتر گفته شد در رسانه ها معرفی شوند..گردشگری امروز بخش بزرگی از درآمد کشورهای توسعه یافته را تشکیل میدهد در برخی از کشورها تعداد گردشگران طی سال به چند برابر میزان جمعیت کشور میرسد، اما کشور ما با وجود سرمایه عظیم از این خوان گسترده جهانی جز اندکی بهره ندارند .