دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

شمایل رسانه ای کشور

 به تناسب تغییرات و پیشرفت تکنولوژیک همچنین نوع نگاه دولت ها به رسانه ها فضای عمومی و شکل وشمایل رسانه ها تغییر می یابد.طبعا این وضع در دوره حاکمیت اصلاح طلبان با دوره دولت اصول گرای نهم و دهم تفاوت جدی کرده است . آنزمان یکی از دوره های تاریخی رشد و تنوع نشریات بویژه روزنامه ها بود در عین حال در مجموع نشریات اصلاح طلب بیشتر بود. بعد از این دوره تعداد نشریات اصولگرا بیشتر شد .صدا و سیما هم با اینکه نهدی حکومتی است و  وابسته و زیر نظر دولت نیست ،در دوره اصلاح طلب ها روش نقد و عمده دوره آقای احمدی نژاد حمایت را رویه خود قرار داد. البته اینها نکاتی است که مردم خود تجربه و لمس کرده اند .در حال حاضربطور کلی میتوان نکاتی را در وصف شمایل کلی رسانه های کشور بر شمرد طبعا چند سال دیگر این شرایط  همچنان نخواهد ماند و تحت تاثیر تکنولوژی ، برنامه ریزی ها و نگاه دولت حاکم تفاوت خواهد کرد .امیدواریم این تغییرات به سمت ارتقائ کیفی ،تنوغ فکری و تحمل که لازمه رشد است و آزاد اندیشی بیشتر باشد و اما برخی نکات موجود :
 1- وجود تعدادی روزنامه وابسته به دستگاه های مختلف ، این نشریات به دلیل اتکای مالی و فکری به آن دستگاه ها  نتوانسته اند تاثیری در تحرک، تکامل و نشاط رسانه ای کشور ایجاد کنند اینگونه نشریات با تغییر دولت ها دستخوش تغییر و بی ثباتی میشوند و اصولا پیشرو و تاثیرگذار نیستند.
 2- تعدد و تنوع سایت های خبری اینترنتی،این روند در سالهای اخیر با استفاده از تکنولوژی و امکان اینترنت تاثیر جدی بر فضای رسانه ای کشور گذاشته است بنحوی که در خیلی از موارد رسانه مرجع برای سایر رسانه های خبری و بخشی از مخاطبان بوده وهستند .
 3 - انحصار رادیو تلویزیون در کشور و پیدا نکردن فرمول و راه کاری که بتوان با رعایت قانون، تغییر و تنوع مدیرتی در رسانه  فراگیر کشور بوجود آورد باعث کم تحرکی رسانه عمومی کشور و تمایل روزافزون مخاطبان به رسانه های دیگر شده است .
 4 - کمبود برنامه های با نشاط در رسانه ملی و نبود رسانه های شاد و متنوغ چهره رسانه ای کشور را به میزان زیادی عبوس کرده است .البته این ویژگی صرفا مربوط به این زمان نیست سالیان زیادی است که تلاش جدی برای پرنشاط کردن و دمیدن روحیه شاد ی توسط رسانه ها صورت نمیگیرد دراین زمینه مسئولیت اصلی بر عهده برنامه ریزان و مدیران کلان  است .
 5 - چون اصولا کار رسانه ای اعم از مکتوب  ،سمعی و بصری در کشور کاری سودآور نیست ،روال حضور بخش خصوصی در این حوزه ها بسیار کند است و سرمایه گذاری ها به لحاظ اقتصادی  سودآور نیست .رسانه های موفق آنهایی هستند که موفق به حفظ مجموعه و عوامل خود باشند طبعا با گرانی های موجود همچنین عادت مردم که در سبد هزینه زندگی آنها بسیار ناچیز است کسی از این حوزه در شرایط حاضر نمی بایست انتظار سود دهی داشته باشد و لا جرم تا رسیدن به دوران استقلال و خود کفایی برای رشد و ارتقائ رسانه ها از دولت ها انتظار کمک بی چشمداشت میرود البته اگر انجام دهند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد