دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

رسالت سیاسی رسانه های امروز

این روزها تحرکات سیاسی مختلفی در صحنه سیاست داخلی توسط جناح های سیاسی صورت میگیرد اظهار نظرهای مختلفی میشود و  صف بندی های شفاف تری با نزدیک شدن به زمان تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی در حال شکل گیری است . در این میان برخی از روزنامه ها و سایت های خبری اقدام به مصاحبه ، نظر سنجی و بررسی جریانات جاری کرده سعی در شفاف سازی مسایل دارند. اتفاقا در این مقطع از رسانه ها انتظار میرود تا بیشتر به روشنگری ،تبیین جایگاه جریانات سیاسی و مطالبات مردم بپردازند ،کاری که تنها از رسانه ها بعنوان واسط بین مردم و دولت یا سخنگوی مردم و لا اقل بیان کننده دیدگاه های مردمی برمیآید چرا که هنوز احزاب سیاسی بعنوان تشکل ها و جریانات اعلام کننده و بیانگر خواست های مختلف مردم جایگاه لازم را پیدا نکرده اند لذا به تلاش و تحرک رسانه ها بیشتر نیاز است ، برای مثال در پی طرح دیدگاه یک نماینده مجلس مبنی بر لزوم دخالت شورایی با حضور نمایندگان مجلس بر روند مذاکرات هسته ای و تیم مذاکره کننده یکی از سایت های خبری ( خبرآنلاین ) اقدام به نظرخواهی از مردم کرد که از بیش از ۳۱ هزار شرکت کننده  ۹۱ درصد از کاربران با حضور نمایندگان در تیم مذاکره یا وجود شورا مخالفت کردند( خبر ۲۷۲۱۲ تاریخ ۱۳ دی ۹۲ )  طبغا این خبر خوبی برای نمایندگان مجلس یا لااقل موافقان دخالت بیشتر در امور سایر نهادها نیست .

البته نگاه منطقی این است که نظرات اکثریت۹۱ در صدی کاربران اینتر نتی را به کل جامغه تعمیم ندهیم اما میشود نتیجه گیری کرد که این نظر اکثریت جامعه است . ای کاش در سایر موضوعات مهم روز نمونه چنین اقدامی از جانب سایر سایت های خبری و رسانه های پرمخاطب بعمل آید و حتی گاهی در نظر سنجی های حضوری و نمونه های آماری از مردم در مورد موضوعات چالش برانگیز روز سوال شود . حداقل فایده این بررسی ها تعیین جایگاه مردمی دیدگاه ها و نظریات مختلف در کشور است .

نظرات 4 + ارسال نظر
داوود چهارشنبه 18 دی‌ماه سال 1392 ساعت 02:57 ب.ظ

باخومدن این مطلب خیلی برام بحث واسطه بودن رسانه ها جالب تر شد.
ممنون

سلام بر شما
با تشکر از ابراز نظر شما ، معمولا عده ای در جامعه با در اختیار داشتن رسانه های مختلف اصرار دارند که نظرشان نماینده اکثریت است .در نبود احزاب فعال این وظیفه رسانه هاست که علاوه بر وظایف حرفه ای از قبیل آگاهی بخشی و اطلاع رسانی سنجش و ارزیابی نظرات مطرح و جایگاه آنها در جامعه را نیز مشخص کنند.

محمد رضی پنج‌شنبه 19 دی‌ماه سال 1392 ساعت 05:24 ب.ظ

رسانه علاوه بر اینکه باید همه دیدگاه های موجود جامعه مطرح و بررسی کند باید مردم همه مناطق کشور را هم نشان دهد نه فقط تهران را رسانه مربوط به همه است

hamed bayramzadeh یکشنبه 22 دی‌ماه سال 1392 ساعت 05:54 ق.ظ

با سلام مجدد…موضوع جالبی بود من هم امیدوارم که در تمام عرصه ها بتوانند این فعالیت آمار رو مدرن و دقیق و شفاف عمل بکنند و متحمل شنیدن نظرات کارشناسان و نسل جوان که واقعا بصورت چشم گیر رو به ترقی هستند….

داوود یکشنبه 22 دی‌ماه سال 1392 ساعت 04:49 ب.ظ

استاد فکرکنم با وجود گسترش روزافزون ارتباطات کمتراز گذشته بشه نظر شخصی رو از طریق رسانه روی جامعه اعمال کرد چون هرکسی با حضور در فضای مجازی فکرو خط فکر خودشو نشون میده.به نظر من تعدد رسانه های قابل دسترس مثل روزنامه و سایت ها باعث شده مشتری رساناهایی که تصمیم به القای عقاید خودشون رو دارن کمترو کمتر بشه.

سلام بر شما
دقیقا همین است که میفرمایید .حداقل تعدد و تنوع رسانه ها باعث شده است که امکان تحمیل تک صدایی وجود نداشته باشد .نزدیک به بیست سال پیش هنوز در جامعه ما کل رسانه ها محدود بودند به رادیو تلویزیون با چند شبکه محدود و تعدادی روزنامه ،حتی شبکه های فارسی خارجی هم چندتایی بیشتر نبودند مجموعا کمتراز بیست مورد ولی اکنون تعدادشان بیش از صدتاست داخل هم این فضای مجازی هر روز در حال گسترش است بنحوی که چندسال دیگر از شرایط فعلی بعنوان زمان گذار یاد خواهند کرد. باز هم از ابراز نظرتان ممنونم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد