دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

ابهاماتی که دولت پاسخ نمیدهد

 موارد متعددی از سولات و ابهامات در مورد منافع ملی کشور یا برنامه های تحدید کننده همسایگان و سایر قدرت های حاضر در منطقه ما   در رسانه های مختلف از در گستره فضای مجازی به طور جدی مطرح است، ولی مسولان و سخنگویان دولت یا پاسخ نمیدهند یا با پاسخ های دو پهلو از کنار آن ها میگذرند . به چند مورد از این ابهامات می پردازیم :

-- طرح  یک کمربند یک جاده کشور چین از جمله طرح های کلان مطرح و در حال اقدام چین است که تعداد زیادی از کشورهای منطقه غرب آسیا را نیز در بر میگیرد . با اینکه در سال های اخیر از توافق و قرارداد همکاری ۲۵ ساله  بین ایران و چین به اضا رسیده است با این همه هنوز معلوم نیست وضعیت ایران در برنامه وسیع  یک کمربند ، یک جاده چگونه است .؟                         

--  دولت های کویت و عربستان طی چند ماه اخیر بارها ، مدعی مالکیت خود بر میدان گازی آرش شده اند ، متاسفانه در این خصوص افراد مسول و غیرمسول و غیرمرتبط ، اظهار نظرهای متناقض و گاه ضغیفی در این خصوص داشته اند ، در موضع رسمی نیز ، چند بار سخنگوی وزارت خارجه خیلی متین و مودب کویت را به صلح و صفا و خویشتن داری و مذاکره فراخوانده است ، به نظر نمیرسد اینگونه اعلام نظرها و عدم تصریح و تاکید بر مالکیت ایران  تاثیر سازنده ای داشته باشد .لازم است صریح و بدون لکنت زبان بر مالکیت کشور تاکید شود و البته از کویت برای همکاری در حل و فصل موضوع دعوت شود ، در عین حال به            عربستان یا هر کشور دیگری که تا کنون ربطی به موضوع نداشته و ندارد پاسخ در خور و شفاف داده شود .             

-- دولت سیزدهم از ابتدای شروع به کار رسما پیگیر مذاکرات برجام بود تا در خصوص رفع تحریم ها اقدامی بشود ، البته دولت سعی داشت ، نامی از برجام نبرد به دلیل اینکه شاکله دولت تا قبل از روی کارآمدن مخالف و منتقد برجام بودند  . با همه این احوالات چندین ماه ا ست که نامی و نشانی از مذاکره نیست ،دولت خوب است قدری در این زمینه شفاف سازی کند ، شعارهای قبلی خود را مرور کند و توضیح دهد که قریب دو سال مذاکره و گفتگو با طرف های خارجی چه دستاوردی داشته است و برای رفع تنگناهای موجود و حفظ منافع و حق و حقوق کشور چه برنامه ای دارد. ؟                                                                                             

-- دولت در مورد سایر طرح های عمرانی و توسعه کشور های همسایه مانند برنامه های ترکیه و جمهوری آذربایجان در شمال یادر قبال طرح وسیع و فرامنطقه ای کشور عراق در غرب چه طرح و برنامه ای دارد.؟

-- در قبال منطقه گازی مشترک با کشور قطر چه اقدامی ت گرفته و برای عقب نماندن و یک جانبه برداشت نکردن طرف مقابل چه اقدامی صورت خواهد گرفت .؟   


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد