دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

نوروز ، نماد وحدت ملی

نوروز اصلی ترین عیدی است که در حوادث مختلف سیاسی و اجتماعی ، طی قرون متمادی توسط ایرانیان اصیل و خوش ذوق این مرز و بوم حفظ شده است . تاخت و تازها ، تجاوزات ، مهاجرت ها و مخالفت های فراوان خوشبختانه این عید معنی دار و سرشار از نمادهای زیبای فرهنگی را تضعیف نکرده است .

دوره هایی در ایران بوده که حاکمانی با نوروز و مفاهیم آن مخالف بوده اند ، امروز هم در لابلای مطالب ، سخن ها و نقدها ، گاهی با نظرات مخالف با نوروز مواجه میشویم ، گرچه  مخالفان ، چندان قدرتمند نیستند ، ولی وجود تفکر ضد نوروز با بهانه های مختلف یک واقعیت است ، در کشور هماسیه ، افغانستان ، این گونه که از برخی گزارش ها بر می آید ، طالبان مراسم نوروز را ممنوع یا بسیار محدود کرده اند

جغرافیای تاریخی نوروز و نیز پهنه امروزی برگزاری جشن نوروز بسیار پهاور است ،همین واقعیت شکوه و عظمت نوروز را برای ما مردم ایران زمین بسیار مهمتر و ارزشمندتر میسازد.

توجه به نوروز و آیین های مرتبط با آن محدود به جغرافیای کشورهای منطقه نوروز شامل اعضای سازمان اکو نیست ، در کردستان عراق و در پهنه وسیعی از جهان که مردمانی از ایران ، افغانستان ، تاجیکستان و سایر کشورهای اهل نوروز نیست بلکه به عنوان یک نشانه اصالت فرهنگی ، توجه به نوروز توسط میلیون ها انسان مهاجر یا مقیم و ماندگار در کشورهای مختلف جهان گرامی داشته میشود.

 امید است نسل حاضر بتواند  این پدیده تاریخی گرانقدر ، متنوع ، ارزشمند ،میراث غنی گذشتگان خود را زنده ، سرپا و فعال بدارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد