دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

جام جهانی فوتبال و تبلیغات صدا وسیما

 چند روزی است که حضور ایران در جام جهانی فوتبال همزمان با پایان مرحله اول بازی ها به پایان رسیده است اما میزان تبلیغات بازرگانی مربوط به جام جهانی بویژه در شبکه های مختلف صدا و سیما گه این بار ( 2014 ) با حجمی کم نظیر مواجه بود به هیچ وجه کاهش نیافته است .هنوز تبلیغاتی پخش میشود که طی آن نماینده یک کارخانه خودروسازی وعده اعزام تماشاگر برای تشویق بازیکنان تیم ملی فوتبال را میدهد . اینکه صدا و سیما تلاش میکند و در زمان برگزاری جام جهانی فوتبال  همه مسابقات را نشان میدهد اقدام شایسته ایست با این حال با وجود انحصار تلویزیون در کشور ما همین اقذام شایسته در هرشرایطی گریزناپذیر است اما آنچیزی که در این دوره تا حدی غیر طبیعی است حجم بیش از حد تبلیغات در شبکه هاست بنحوی که حتی یک ثانیه از وقت دو نیمه بازی در اختیار مجریان و کارشناسان قرار نمیگیرد و بعبارتی از محل ساعت ها تبلیغ مربوط به جام جهانی فوتبال میلیاردها تومان نصیب صدا و سیما میشود این بار از چیپس تا انواع خودروها  ، شامپو تا بانک ها ی مختلف خود را بعنوان حامی تیم ملی فوتبال تبلیغ میکنند البته اینکه چه شرکت و نهادی هزینه تبلیغات را می پردازد مهم نیست مهم این است که صدا و سیما آنی از این لحظه های ارزشمند را از دست نمیدهد.

علاوه بر فضای سنگین تجاری و بازرگانی حاکم طی روزهای برگزاری مسابقات تیم فوتبال ایران ،گاهی چنان فضای احساسی بر برنامه ها حاکم میشد که منطق و استلال از میان رخت برمی بست یکبار در عصر فردای روز بازی فوتبال ایران و آرژانتین در رادیو ورزش پیام تلفنی شهروندی بخش میشد که میگفت اگر ما در بازی با آرژانتین یک گل زده بودیم اقتصاد و فرهنگ کشورمان بیست سال به جلو میرفت. اینکه یک شهروندی در اوج احساسات هرچه خس خوب دارد بیان کند یک موضوع است و اینکه در برنامه با حضور مجری و کارشناس اینگونه پیام ها بدون هیچ شرح و تفسیر و توضیحی پخش شوند باید پیدا کرد پرتقال فروش را ؟

تحولات خاورمیانه و منافع قدرت های جهانی

 در تحلیل مسایل سیاسی باید همه جوانب ، زمینه ها وحال و هوای جاری در نظر گرفته شود . مدتی است که تحولات جهان عرب و خاورمیانه بعنوان موضوع روز مردم منطقه و تقریبا مهمترین چالش موجود جهان مطرح است . اینکه تحولات از کجا شروع شد ه است، به چه سمتی میرود و نهایت آن چه خواهد شد یک موضوع است و اینکه تا بحال چه کسانی متضرر شده اند و کدامیک سود برده اند تا حد زیادی مشخص است . بدون اینکه بخواهیم همه چیز را برنامه ریزی شده و از پیش طراحی شده تلقی کنیم لا اقل تا کنون با دیدن آنچه گذشته است میتوان به نتایجی رسید ، اینکه در هر حال تاکنون ضرری متوجه آمریکا و منافع آن نشده است آما آینده معلوم نیست که به همین وضع بماند لذا میشود گفت یا در طراحی این وضع آمریکایی ها دخالت داشته اند یا بگونه ای موج سواری کرده اند که از قافله عقب نمانند و تحولات را تا حد ممکن به سمت منافع خود هدایت کنند . اما مهمتر از همه اینکه اسراییل در تحولات  چند سال اخیر از اولویت مبارزه کشوره های منطقه و هدف انقلابیون خارج شده و آنها هرکدام به مشکلات داخلی سرگرم اند،هرکدام ضعیف تر از قبل و گرفتارتر، آیا با ین اوصاف میتوان برنامه ریزی های منطقه ای و بین المللی برای تضعیف و به تحلیل بردن توان جهان اسلام  را نادیده گرفت .

بالاتر از بیست ( 9 ) سردبیران خبر صدا و سیما 1370


 

  عکس مرتبط است به بازدید تعدادی از سردبیران ،کارشناسان و مدیران وقت خبر صدا وسیما (سال 1370) از فولاد مبارکه و چند مورد از آثار باستانی اصفهان

  نشسته :از راست به چپ سید عبدالرحیم غفوریان (مدیر پشتیبانی خبر سیما )،ناصرمستور کاشانی ( گوینده وقت خبر صدا ) ،محمد علی پیرمرادیان ( مدیر کل برنامه های سیاسی )،ابوالفضل ظهوری ( کارشناس اقتصادی خبر )،اکبری ( پشتیبانی خبر )

 ایستاده : از راست جعفرپور( پشتیبانی خبر ) ، -  حسن الماسی ( سردبیر خبر رادیو ) ،حسن حکیم هاشمی ( سردبیر خبر سیما )، حمید گلشریفی ( سردبیر خبر سیما )  ،جعفرزاده ( مدیر خبر مرکز اصفهان )، سید محمود بجنوردی ( سردبیر خبر رادیو پیام) ، سعید فانیان  ( مدیرکل پخش و واحدمرکزی خبر )،علی اکبرعبدالرشیدی ( سردبیر و خبرنگار )،حسین طاهری ( مدیر گروه تولیدی تلویزیون )،جعفرقنادباشی  ( کارشناس سیاسی خبر )،-

 بالاتر از بیست  :توضیح دهنده و یادآور عکس هایی است با قدمت بیش از بیست سال از اهالی فرهنگ و رسانه که با آنان در ارتباط بوده ام .