دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

کم رنگی منافع عمومی در رسانه ها

 چون منافع ملی یک اصطلاح جا افتاده و مشخص سیاسی است از منافع عمومی نام می برم ،منافعی که فراتر از منافع چند نفر ،یک حزب و یک جناح است . متاسفانه سالهاست که غالب رسانه های ما محور اصلی حرکتشان مناغع حزبی و جناحی است . مشکل از همینچا شروع میشود .وقتی مشی یک رسانه حفظ منافع باندی ،بخشی و جناحی تحت هر شراطی است نمی توان انتظار داشت که آن رسانه همواره و الزاما بر محور حق حرکت کند ، واقعیت ها را بازگو کند و برای رسیدن به حقیقت منافع محدود و زود گذر را اساس کار قرار ندهد . بدون اینکه قصد نقد همه رسانه ها را داشته باشیم  باید گفت به راستی هر کدام از ما چند روزنامه ، مجله حتی برنامه رادیو تلویزیونی را می شناسیم که همواره منافع عامه مردم و منافع ملی را مد نظر داشته اند حتی اگر به ضرر آن رسانه باشد .همه ما تا بحال چند بار برای نشر نظرات مخالفان و منتقدان خود حاضر بوده ایم، کدام رسانه را سراغ دارید که چنین کرده باشد .
متاسفانه گاهی حتی در نقل و چگونگی پرداختن به اخبار مرگ و درگذشت افراد هم در رسانه ها  خط کشی های خطی و جناحی تاثیر گذار بوده است یا این رسانه ها حتی از درج اخبار تایید شده و گزارش های درست اما در مجموع منفی برای منافع خود پرهیز می کنند .طبعا این چنین رفتاری با توجه به لزوم سعه صدر و نقد پذیری رسانه ها برای توسعه و پیشرفت مانع مراودات سازنده و توسعه جامعه میشود . تا زمانی که رسانه های ما آمادگی تحمل دیدگاه های متنوع ، متفاوت و گاه مخالف را نداشته باشند نخواهند توانست در ساختن کشور و توسعه جامعه به سمت شکوفایی و خودباوری ، همدلی و سازندگی نقش تعیین کننده ای ایفا کنند .

نظرات 1 + ارسال نظر
hamed bayramzadeh یکشنبه 4 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 02:18 ق.ظ

ا سلام بر استاد فانیان….ببینید جناب فانیان اول از همه ستون فرهنگ سازی در رسانه و مردم باید آموزش ببیند که انتقال یک موضوع و یا پیغام یک جناح یا حزب از رسانه به چه صورت باشد... و در صندلی یا در راس رسانه مدیری بی طرف یا حد اقل معتدل بنشیند….اما استاد لازم بذکر هست که دیگر یک یا دو دهه قبل نیست که مخاطبان براحتی هر خبری رو قبول یا پای یک رسانه بنشینند….آگاهی مردم بالا رفته ولی مدیریت و سیستم کاری رسانه متاسفانه در خلع گذشته اش گیر کرده….باشوادولانام

سلام با تشکر از حضرتعالی متاسفانه رسانه های ما کمتر تمرین در حفظ و گسترش منافع عمومی دارند . دقیقا نکته این است که مدیران رسانه باید باورکنند که دیگر امکان حبس کردن اخبار نیست علاوه بر رسانه های رقیب امروزه کاربران شبکه های اجتماعی و فضای مجازی مثل تویتر ،وایبر و واتساپ همانند رسانه عمل میکنند ، به تولید و توزیع پیام می پردازند و به شدت تاثیرگذارند .این تغییرات به تغییر در نگاه مدیریت رسانه هم نیاز دارد .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد