دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

شیطنت های برخی از گویندگان (خاطرات رسانه 2 )

 سال های 63 و64 سردبیر خبر نیمه شب رادیو بودم . خبر ساعت 24 مشروح بود و معمولا گویندگان این بخ در ش ، خبر را با   ؛ سلام به شنوندگان عزیز و ایرانیان ارجمند خارج از کشور "شروع می کردند .

 رادیو  در آن روزگار همچنان رسانه اول  و برترکشور  وبخش های خبری مورد توجه مردم بود . به دلیل  اینکه این بخش خبری مشروح و منتخب مهمترین خبرهای بیست و چهار ساعت گذشته کشور و قابل دسترس برای ایرانیان خارج مرزها  بود ، همچنین انعکاس بیانیه های مفصل مسئولین کشور و اطلاعیه های طولانی شورای عالی جنگ که معمولا در پایان جلسات شبانه شورا صادر می شد ، مدت اخبار این بخش گاهی تا 90 دقیقه  و گاهی حتی فراتر از این به طول می انجامید و گویندگان که معمولا یک آقا و یک خانم بودند از حجم بالای خبرها خسته می شدندبویژه که خیلی از اصطلاحاتی که مسئولان  آن زمان  در  سخنرانی ها استفاده میکردند و واژه هایی که در بیانه های نظامی بکار می بردند ،برای گویندگان کاملا جدید بودند . 

گویندگان  بخش خبری نیمه شب رادیو در آن سال ها معمولا آقایان ناصر احمدی ، مرحوم حسین نادری و خانم ها صفیه مظلومی ،سهیلادرودی ، خانم منیر مراد و گاهی برخی از دوستان جوان و جدیدتر آن ایام مثل حسن سلطانی و ناصر کاشانی بودند . 

اقای احمدی که بعدا به حوزه دوبلاژ رفت با سابقه  (  حدود ۱۸ سال تجربه ) و مسلط بود و بیش از حد به خود اطمینان داشت . روال معمول این بود که گویندگان می بایست حداقل یکساعت قبل از بخش خبری خود در تحریریه  خبر حاضر باشند ، اما آقای احمدی گاهی دو یا سه دقیقه به ساعت بیست  و چهار ، و چندبار  حتی پس از اعلام  زمان و مکان توسط گوینده زن و درحین پخش آرم معروف خبر (ما مسلح به الله و اکبریم )یعنی یکی ،دو دقیقه پس از ساعت بیست و چهار در استودیو پخش رادیو سراسری در  محوطه جام جم حاضر می شد . البته  این وضع لحظاتی پر استرس را بر تهیه کننده  وقت آقای محمد زمانی یا گوینده دوم بخش خبری فراهم میکرد . شاید به دلیل همین بد قولی ها و فشار های روانی بین خانم مظلومی و آقای احمدی معمولا شکرآب می شد  و گاهی به حال گیری ظریف و خفیف از یکدیگر می انجامید . یکی دو بار خانم مظلومی شکوه کرد و اظهار داشت آقای احمدی برای اینکه مر اذیت و حواسم را پرت کند گاهی برخی از صفحات  تایپ شده خبر را وارونه میگیرد و میخواند و اینکار باعث می شود که  تمرکزم را  بکلی از دست بدهم ، گفتم خوب به ایشان چه بگوییم  ، خبر خوانی مربوط به  خود اوست . فقط اگر اشتباه  بخواند مسئول است  . شما  سعی کن به او نگاه نکن ، اظهار داشت آخر من از  نوع کار ایشان سرم گیچ میرود .گاهی باید نگاه کنم مواظب تمام شدن خبر او و شروع نوبتم باشم . روز دیگر در پایان بخش خبری از تهیه کننده خبر پرسیدم چرا گوینده زن  این بار مثل همیشه نبود ، تمرکز لازم را نداشت و چند تپق غیر معمول زد ،او توضیح داد در این بخش آقای احمدی از اول تا آخر تمامی  صفحه های تایپ شده  خبر  مربوط به خود را وارونه گرفته و خواند به نحوی که حال همکارگوینده اش از اواسط برنامه نامساعد شده و به سختی آن بخش را به پایان برد و البته برای مدتی به این بخش خبری برنگشت . 

واقعیت این است که گوینده مسول تسلط بر متن و محتوای خبر موبوط به خود و ارایه درست آن بود ، نمیشد بابت چگونگونگی در دست گرفتن متن خبر ، دستورالعمل صادر کرد . اضافه کنم که آقای احمدی در کار خود مسلط بود ، کمترین تپق را داشت و به لحاظ ارتباط با همکاران کاملا مبادی آداب بود و رفتاری محترمانه داشت . 

نظرات 2 + ارسال نظر
سمیه مروتی دوشنبه 29 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 12:53 ب.ظ http://somayehmorovvaty.blogfa.com/

آقای فانیان عزیز سلام و عرض ادب/خیلی خوشحالم با نوشته ها و خاطرات شما آشنا شدم/آقای احمدی عجب خارق العاده بودند/خانم سهیلا درودی ایران نیستند دیگه؟صداشونو خیلی دوست داشتم

سلام بر شما ،از بازدیدشما از وبلاگ و اظهار محبتتان سپاسگزارم تا جایی که اطلاع دارم خانم درودی باز نشسته شده اند و چند سالی است که در ایران نیستند ، آقای ناصر احمدی نیز مدتهاست که در حوزه دوبلاژ فقعالیت دارند.

غلامعلی بیکبور سه‌شنبه 1 بهمن‌ماه سال 1392 ساعت 10:38 ق.ظ

یاد اون روزا بخیر چه زود گذشت

واقعا با وجود شیطنت ها صمیمیت ها بیشتر بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد