دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

وقتی که هنوز رسانه های جدید نبود

    در سفرنامه مادام دیولافوا (ایران و کلده ) که کتاب جالبی برای شناخت اوضاع اجتماعی اواسط قرن سیزده ه ش ( 1881 میلادی ) ایران است نویسنده در آغاز سفرنامه می نویسد وقتی تصمیم به سفر و همراهی شوهرش مارسل دیولافوا مهندس و باستان شناس فرانسوی داشته است دوستانش هرکدام به نحوی او را از سفر و سختی هایش برحذر می داشتند وبرای گذران اوقات فراغت او پیشنهادهایی میدادند . او می نویسد :
  آنها اصرار داشتند که بهتر آن است تا در منزل بمانم و قدم در این سفر پرخطر نگذارم و در ضمن خوشی های حضر و لذت آن را به من خاطر نشان می کردند و میگفتند شما می توانید در غیبت شوهرتان برنامه ای درست کنید و سرگرمی هایی برای خود فراهم آورید ، مثلا یک روز لباس های شسته را مرتب و معطر کنید و در قفسه جای دهید و روزی هم مربای میوه و انگشت پیچ درست کنید و در ظرف مخصوص ذخیره کنید و یک روز به جنگ مگس ها و حشرات کوچک بپردازید و اوقاتی را هم به وصله کردن جوراب های خود صرف کنید . هفته ای دو بار برای تماشا  و شنیدن موزیک به شهرداری بروید و در آنجا با لباس های زیبا و توالت قشنگ خودنمایی کنید و اوقات بعد از ظهر را وقف استماع موعظه کشیش و به جا آوردن عبادت و مراسم مذهبی کنید.گاهی هم با مادام های خوش محضر هم صحبت و همنشین باشید و پس از آنکه از صحبت خسته شدیدبه تفریح بپردازید و راجع به آرایش و مد لباس و ایام حاملگی و شیر دادن نوزاد گفتگو کنید .
  در واقع مواردی را که مادام دیولافوا زن جوان و تحصیلکرده آن دوران فرانسه نوشته است همه مشغولیات و سرگرمی های یک اروپایی در آن دوران است و در آن میان  هنوز از رادیو ، تلویزیون ، سینما ، اینترنت ، ویدیو ، سی دی ، ماهواره نشریات و دیگر وسایل ارتباطی و رسانه ای امروز خبری نیست .حدود 40 سال بعد از این زمان اولین ایستگاه رادیویی شروع به کار می کند ولی حتی با وجود اینکه بیش از 250 سال از انتشار اولین روزنامه در اروپا می گذرد روزنامه خوانی  نیز جایی در صرف اوقات روزانه یک خانم تحصیلکرده اروپایی ندارد . حال صرف وقت روزانه افراد اعم از اروپایی یا غیر آن را در یک قرن بعد از  زمان روایت کتاب مقایسه کنید میزان صرف وقت برای خواندن نشریات مختلف ،مطالب سایت ها ، دیدن تلویزیون ،شنیدن رادیو ، دیدن فیلم سینمایی، تماشای ماهواره  ،سی دی و . . . واقعا  تحول و توسعه ارتباطات به چه میزان  لحظه لحظه زندگی مردم امروز جهان را دگرگون ساخته است .؟

نظرات 2 + ارسال نظر
سمیه - ن دوشنبه 18 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 11:30 ق.ظ

سلام
برای من که یک دانشجوی رشته ارتباطات هستم شناخت حال و هوای آنزمان در اروپا جالب بود .

ملینا پنج‌شنبه 21 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 06:59 ب.ظ http://1391.zaminmarket.com

آنگاه که تقدیر نیست و از تدبیر نیز کاری ساخته نیست خواستن اگر با تمام وجود با بسیج همه اندامها
و نیروهای روح و با قدرتی که در صمیمیت است تجلی کند اگر هم هستیمان را یک خواستن کنیم یک
خواستن مطلق شویم و اگر با هجوم و حمله های صادقانه و سرشار از امید و یقین و ایمان بخواهیم پاسخ
خویش را خواهیم گرفت
به سایت ماسربزنید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد