دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

نام های متفاوت ولی معمول

  چند مورد از نام ها ی متفاوت ولی معمول و مورد استفاده نظرم را جلب کرده است که  آنها را در    اینجا ذکر میکنم شاید بعضی از دوستان برخی از آنها را نخوانده یا نشنیده باشند و برایشان جالب باشد.

  پیچ امین الدوله : نوعی گیاه بوته ای و پیچکی است با گل های معطر سفید که گیاهی دارویی نیز  بشمار میرود . این گیاه در ایران برای اولین بار در باغ امین الدوله صدر اعظم مظفرالدینشاه کاشته شد  و به پیچ امین الدوله معروف شد .

 حسرت الملوک : نوعی غذای دلمه ای است که برای پخت آن دلمه مو از قیمه ریزه گوشت و برنج پر  می شود .

  جزایر لانگرهانس : نام سلول هایی درون لوزالمعده است که هورمون های گلوکاگون و انسولین را از  سلول های آلفا و بتای خود ترشح می کنند .

  درچه پیاز : نام شهری است نزدیکی  اصفهان که تا چندی پیش روستا بود ولی به دلیل نزدیکی به  اصفهان سریعا رشد کرده و بر جمعیت آن  افزوده شده است، در اصفهان چند منطقه دیگر نیز به نام  درچه وجود دارد .

 حاجی بادام :نوعی شیرینی است که برای یزدی ها تازگی ندارد ولی نامش برای سایرین قدری  متفاوت است . ترکیب اصلی حاجی بادام آرد نخود، بادام ساییده،شکر یا عسل و تخم مرغ است  این  نوع شیرینی پس از پشمک ، باقلوا و قطاب در بین شیرینی های یزدی معروف است .

  کلاه میر حسین : نام گیاهی است بوته ای از گیاهان بالشتکی خاردار که اهمیت زیادی  برای  حفاظت خاک دارد . به این گیاه در بعضی از مناطق مرکزی کشور  کُپ هم میگویند .                   


نظرات 5 + ارسال نظر
حامد یکشنبه 8 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 01:13 ب.ظ http://pmcchat.org

سلام لطفا به سایت منم سر بزن و منو با اسم چت روم لینک کن http://pmcchat.org این هم کد چت روم ما هست لطفا تو وبلاگت بذار http://avazchat.ir/code.php

hadayat جمعه 13 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 12:14 ب.ظ

barayam jaleb bood baz ham benevisid

hamed bayramzadeh سه‌شنبه 17 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 01:33 ق.ظ

اقا فانیان خیلی جالب بود......دلیلش هم خیلی واضح هست وقتی میگید بر فرض مثال...پیچ امین الدوله شاید خیلی ها فکر بکنند که اسم یک چهار راهی هست یا اسم یه خیابان در حالیکه اسم یک گیاه بوته ایست.....خواهشمندم از این نامهای متفاوت ولی معمول پیدا بکنید ،تا این صندوق ادبیات ما پربارتر بشود.ارادتمند شما حامد

فائزه یکشنبه 22 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 12:27 ب.ظ

زبان مادر شوهر هم هست که معمولاً در بین عام به گیاه کاکتوس گفته مى شود، همچنین گیاهى به نام کلاه میرحسن که از گیاهان خاردار و شبیه گَوَن است.

راحله پنج‌شنبه 26 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 06:26 ب.ظ

فاطمه سلطانک = جغد (البته در گویش یزدی!!!)

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد