دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

سوژه هایی برای تولید خبر ( 2 ) سوژه های نوروزی


 بر خلاف آنچه که در بخش عمده رسانه های کشور بویژه رسانه های مکتوب در ایام  عید میگذرد یعنی تغطیلی و کم خبری، روزهای تعطیل نوروز بجز خبرهای رسمی و  دولتی که کاملا افت میکند در حوزه مردمی در سرتاسر کشور این روزها پر جنب و  جوش ، پر حرارت و پر از سوژه های خبری است ،این زمان  در واقع یکی از دو  مقطع زمانی گردشگری و تراکم سفر های مردمی در سرتاسر کشور است .

  برخی از سوژه های تولید خبر نوروزی :

  ۱ - نمایش سفره هفت سین و  آئین جشن نوروزی در  قومیت های مختلف کشور همچنین خانواده های اقلیت های مذهبی بعنوان یکی از نمادهای فرهنگ عمومی   و ملی کشور

   ۲ -گزارش خبری از مراکز و مناطق متفاوت با آب و هوای مناسب در این روزها ،    مناطقی که تا کنون معرفی نشده اند و این معرفی میتواند باعث آشنایی بیشتر مردم  کشورمان و نیز تحرک و رونق اقتصادی منطقه شود.

 3 - گزارش خبری از گردشگری و سفر خانواده هایی که با کمترین امکان توانسته اند با صمیمیت به دید و بازدید و صله رحم بپردازند .

  ۴- میزان حوادث با کمال تاسف در این روزها زیاد است همچنین نوع تخلفات نیز  متفاوت و البته متنوع است مثل سفر خانوادگی بین شهری با موتور سیکلت ،سوار  کردن چندین خانواده در کامیون یا پشت وانت بار ،فروش محصولات نوروزی و  خوراکی در مکان های غیری متعارف کنار اتوبان ها و جاده های بین شهری

  ۵ - معرفی مشاغل و فعالیت های مختص نوروزی که در سال تکرار نمیشوند.

  ۶ - گزارش از  مقدمات و پشت صحنه بستن و تهیه نشریات نوروزی

  ۷ - معرفی  شخصیت های نوروزی مانند عمو نوروز ، میر نوروزی، حاجی فیروز و  .  . دراقوام مختلف  ایرانی همچنین نمادها و باورهای نوروزی مردم ایران 

  ۸-رنگ آمیزی شهرها و ابتکارات و نوآوری های شهرداری ها و ستادهای نوروزی    شهرهای مختلف کشور برای خوشآمدگویی و استقبال از میهمانان و گردشگران  نوروزی و موفقیت برخی به جهت بکارگیری نمادهای بومی و محلی 

  ۹ - نقل کهنسالان از نوروز های گذشته و باز سازی و بازآفرینی رسوم زیبا و    پرمعنی و نقد خرافات و اقدامات بی معنی . . .

 ۱۰ -تهیه گزارش از هموطنان ایرانی خارج از کشور که به منظور گذراندن تعطیلات نوروزی و دید و باز دید های فامیلی به ایران میآیند بویژه نسل جدیدی که در خارج    از کشور به دنیا آمده اند .

 ۱۱ -تهیه و تولید گزارش خبری مستند از لحظات تحویل سال یک پیر مرد یا پیر زن   تنها که با رغبت و اشتیاق زیاد و امید به آینده برای سال نو آماده شده و کنار  سفره هفت سین نشسته است .

 ۱۲ - گزارش خبری از بهره گیری مردم از امکانات و فناوری های نوین برای مراسم  سنتی نوروز و تحویل سال مانند حضور تصویری عضوی از خانواده که خارج از کشور است در جمع خانواده از طریق اینترنت .



 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد