دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

رییس جمهور و رسانه ها

رئیس جمهور بلحاظ اینکه بالاترین مقام اجرایی کشور و بطور کلی دومین مقام کشور بلحاظ جایگاه  پس از مقام معظم رهبری است ، امکانات و نقشی که در حمایت و هدایت رسانه ها میتواند داشته باشد نقشی اساسی در روند رشد و توسعه یا توقف ، تغادل یا افراط گری رسانه ها ایفا میکند. رئیس جمهور بجز امکانات صدا و سیما که آنهم  در آن سهم پخش و امکان مناسب بهره برداری خبری و تولیدی دارد رسانه ها و امکانات متعدد و متنوع دولتی در اختیار دارد همچنین از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نقش اصلی در سیاستگزاری و حمایت و هدایت رسانه ها را بر عهده دارد .

با همه آنچه که بر شمردیم و امکانات و توانایی های دیگری که در اختیار رئیس جمهور و کابینه اوست بیش از همه رویه ، بینش و مشی شخص رئیس جمهور و وزیران و دیگر اعضای دولت در نشان دادن تحمل در برابر سلیقه های مختلف ، نقد و بررسی کار دولت و تعامل با ارباب رسانه در شکل گیری رسانه موثر ،آزاداندیش و مدافع منافع ملی کشور نقش دارد .

 انجام  مصاحبه های زنده و رو در روی شخص رئیس جمهور و مسئولان دیگر و پاسخ گویی بی واسطه به خبرنگاران و ارباب رسانه می تواند موثر و ساز نده باشد. دستچین نشدن مصاحبه گران و  انتخابی نبودن سوالات و اعتبار دادن به رسانه ها بعنوان امین مردم و نمایندگان فکری و فرهنگی نیز جریان ساز است. توانایی رسانه در بعد ملی زمانی بروز پیدا می کند که توسط صاحبان قدرت تحمل شود و امکان نقد و بررسی  از سوی کارشناسان و نقادان وجود داشته باشد داشته باشد.

 مشی مدارا ، احترام به آرا دیگران و توجه به دیدگاه های کارشناسی همچنین حمایت رییس جمهور و کارگزاران وی از رسانه ها در جهت منافع مردم می تواند نقش مهمی در توسعه و پیشرفت کشور داشته باشد . بررسی عملکرد دولت های هفتم و هشتم (اصلاح طلبان ) و دولت های نهم و دهم (اصولگریان ) شور و نشاط رسانه و مقایسه میزان توجه و اعتماد مردم به رسانه ها در دو دوره مذکور می تواند برای آینده مفید باشد. تغییر نگاه به رسانه در دولت ها حتی به طور مستقیم بر نوع عملکرد و مشی صدا و سیما بعنوان رسانه ملی که زیر نظر دولت نیست تاثیرگذار و جهت دهنده است.

 

نظرات 1 + ارسال نظر
کرامت اله دشتی زاده شنبه 8 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 09:31 ق.ظ

جناب آقای فانیان
با سلام
دوره دوری طولانی شده چگونه می توانم با شما تماس داشته باشم.
با تشکر دشتی زاده

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد