سرعت توسعه ارتباطات و تغییرات رسانه ای در جهان به حدی بالاست که دستورالعمل ها ،سیاست های پخش و چگونگی توجه به مخاطبان نیاز به تجدید نظر و بازبینی سریع دارد . بدون تردید علاوه بر افکار و طرح های محتوایی ، تکنولوژی نیز به سهم خود بر این روند تاثیر می گذارد. امکاناتی که هم اینک مخاطبان برای توجه ، تعقیب ، پیگیری و بازبینی برنامه ها دارند تا چندی پیش از آرزوهای دست نیافتنی بشمار میرفتند ،
گرچه در گذشته بلارقیب بودن و انحصاری بودن از امتیازات خاص صدا و سیما در برابر رسانه های دیگر به شمار میرفت اما اینک تعدد بیش از حد شبکه های ماهواره ای فارسی زبان و بهره مندی مردم از امکانات اینترنت و فضای مجازی در کشور با وجود برخی محدودیت ها ، تصور قدیمی بلارقیب بودن صدا و سیما و یکه تاز بودن آنرا مخدوش کرده است . البته صدا و سیما طی سال های اخیر در کنار سرمایه گذاری فراوان کمی برای راه اندازی شبکه های جدید رادیویی و تلویزیونی تلاش کرده است تا نوآوری هایی نیز در ارایه برنامه ها و جذب مخاطبان بوجود آورد ولی ناگفته پیداست که در این کارزار رسانه ای در سطح جهان با نوآوری ها ، خلاقیت ها و ارایه برنامه های پر جاذبه بویژه برای جوانان موقعیت رسانه هایی همانند صدا و سیمای کشورمان که در شرایط خاصی قرار دارد سخت میشود و در این شرایط بیشتر از همیشه به نوآوری و بهره گیری از شیوه های نوین جهت نزدیکی به مخاطب و جلب بیش از پیش مخاطب نیاز دارد رسانه های رقیب که اینک تعدادشان کم نیست از هر شیوه و طرح جذابی برای جلب نظر مخاطب بهره میگیرند . لذا با حفظ ارزش ها و چهارچوب های اخلاقی،در نتیجه راهی جز قبول حضور رقیبی با دست بازتر از برخی جهات، در انداختن طرح های نو و در پیش گرفتن شیوه های جاذب وجود ندارد .
یادآوری این نکات از آنروزست که هر روز بر دامنه تداخل ، تزاحم و مسابقه جذب مخاطب توسط شبکه های ماهواره ای مختلف و فضای مجازی افزوده میشود و برای حفظ و گسترش مخاطب لاجرم به نگاه های نو و جذب عوامل خوشفکر و با انگیزه و تولیدات فاخر بیش از پیش نیاز است تعدد شبکه ها یک راه برای تنوع بخشی است مشروط بر اینکه تداخل موضوعی و تشابه در پخش نداشته و هرکدام شاکله یک شبکه کامل را داشته باشند. در این صورت میتوان امیدوار بود که به ازای هرکدام از شبکه ها مخاطبان ویژه و پایداری وجود دارند .
با درود فراوان.....خیلی کوتاه عرض کنم خدمت اقای فانیان اگر مسیولین محترم لطف بکنند که با سپردن شبکه ها به مدیرانی که سینه سوخته رسانه و تلوزیون هستند با این قول که انها هم نیروی اجرایشان از جوانان باشد...ببینید چقدر مخاطب رو به افزایش میباشد....چرا؟؟؟؟؟چون مدیر با تجربه هست==جوان هم با انرژی برای اجرا به مخاطبین.....این هم نظر بنده حقیر
سلام بر شما
متاسفانه نکته ای که میفرمایید واقعیت و نقص بزرگ موجود است می توان گفت حد اقل یکی از پایه ها و ستون های اصلی پیشرفت در جوامع امروز رسانه های فعال و نسبتا آزاد هستند.