اولین خبرگزاری بنام خبرگزاری هاواس در سال ۱۸۳۲ میلادی در پاریس تاسیس شد و چند دهه بعد به خبرگزاری فرانسه AFP ) AGENCE FRANCE PRESS )تیدیل شد ، رویترز ( REUTERS ) نیز در سال۱۸۵۱ شروع به فعالیت کرد.
در ابتدا عمده اهداف خبرگزاریها اقتصادی بود ، برای اطلاع رسانی به تجار و سرمایه داران و فراهم کردن خوراک اطلاعاتی و خبری چند روزنامه فعال آن روزگار، این به معنای بی توجهی آنها به سایر جنبه های سیاسی و تبلیغی نبود بلکه تمرکز در ابتدا به اقتصاد و تجارت بود و با شکل گیری روزنامه های بیشتر و پس از آن رادیو و بعدا تلویزیون فعالیت خبرگزاریها به یک نیاز و ضرورت تبدیل شد . پس از دو خبرگزاری مذکور خبرگزاری آمریکای آسوشیتدپرس (ASSOCIATED PRESS (AP در اواخر قرن نوزده میلادی و سپس خبرگزاری یونایتدپرس (UNITED PRESS INTERNATIONAI ( UPI دراوایل قرن بیستم فعالیت خود را آغاز کردند در چند دهه اخیر خبرگزاریهای بین المللی فرانس پرس ، آسوشیتدپرس ، یونایتد پرس و رویترز و به عبارتی چهار غول خبری معروف جهان ( THE BIG FOUR ) بر جریان اخبار جهانی مسلط بوده اند و همچنان این سلطه حفظ شده است .ضمنا خبرگزاریهای مذکور دارای بیشترین تعداد مشترکین در کشورهای خود نیز می باشند .در دوران دو قطبی جهان و تا قبل از فروپاشی شوروی خبرگزاری تاس نیز بعنوان پنجمین خبرگزاری جهانی معروف بود گرچه این خبرگزاری به لحاظ حجم و میزان فغالیت خبری در ردیف سایرین نبود ولی انحصارش در کشورهای بلوک شرق این خبرگزاری را با اهمیت ساخته بود .
نکته مهم در جریان اخبار و اطلاعات در جهان حفظ سهم بیشتر و دست بالای قدرت های فاتح جنگ جهانی دوم ( متفقین ) و متحدان غربی آنها بوده است ، البته در این میان ظهور غول های خبری همانند CNN یا گسترش فعالیت های بنگاه سخن پراکنی BBC نیز اتفاق افتاده است . در قطب غربی صاحبان رسانه های پر قدرت کشورهایی چون آلمان و ژاپن نیز دارای امکانات قابل توجهی می باشند ولی آنها حتی در درون مجموعه غرب نیز قابلیت رقابت و مانور زیادی در مقابل قدرت های برتر ندارند .
پیدایش و درخشش برخی شبکه های ماهواره همچون الجزیره نیز پدیده ای قابل توجه بوده است اما به هیچ وجه بر تقسیم بندی های قبلی و جریان عمومی اخبار در و توازن بخشی به جریان خبری جهان تاثیری جدی نداشته اند ،
اتفاقی قابل ذکر دیگری که با عنایت به توسعه تکنولوژی اطلاعات افتاده است ، مجهز شدن خبرگزاریهای بین المللی و منطقه ای به امکانات جدید و بکارگیری روبه افزایش آنهاست ، اینک تمامی خبرگزاریها به توانمندی چند رسانه ای ( مولتی مدیا ) مجهز شده اند ، خبرگزاریها دیگر محدود به اخبار مکتوب ، و شکل اولیه خود و صرفا بهره گیری از بانک و آرشیو عکس برای مخاطبین و مراجعین نیستند بلکه تولیدات و فایل های صوتی همچنین گزارش های تولیدی تصویری خود را در بسته های کوتاه و حرفه ای در اختیار مخاطبین عام و کاربران خاص و حرفه ای قرار میدهند و به تغذیه مستمر شبکه های تلویزیونی می پردازند ، همچنین خبر گزاریهای فعال علاوه بر تامین نیاز رسانه های مشترک خود از طریق خروجی فعال و آنلاین خود بطور لحظه ای کلیه مخاطبان را مستقیما هدف گرفته و تحت پوشش دارند .
با سلام و درود فراوان به استاد اقا فانیان عزیز…..خیلی وبنوشت جالبی بود حداقل موضوع و تفصیرخوب شما برای بنده اموزنده بود..باشوا دولانام
سلام و درود بر شما
مطلب به حوزه مطالعاتی ارتباطات و رسانه بر میگردد که سعی دارم گاهی از این مطالب را البته با در نظر گرفتن جنبه های عام منعکس و منتشر کنم تا دوستان مشارکت نمایند . نظر حضرتعالی نیز در این زمینه دلگرم کننده است و از شما ممنونم
سلام
دانشجوی خبرنگاری هستم و مطالب برایم آشناست پیشنهاد میکنم بیشتر به این موارد بپردازید و با سوابق و تجربیاتی که دارید موارد ی از مشاهدات و تجربیات هم مثال بیاورید
سلام و تشکر
انشاالله طبق پیشنهاد شما از مشاهدات و تجربیات کاربردی نیز بیشتر یاد خواهد شد .
تشکر بسیار از شما
من هم امیدوارم تجربه های خوبی باشه