دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

تاثیر تصویر تلویزیون بر سیاست

در بین رسانه ها بدون شک تلویزیون طی دهه های اخیر بیشترین تاثیر سیاسی تبلیغی و تهییج احساسات مردمی را داشته است . خیلی ها سرآغاز بهره برداری سیاسی و تاثیر تبلیغات سیاسی را از دوران کاندیداتوری جان اف کندی سی و پنجمین رییس جمهور آمریکا ( ۱۹۶۱-۱۹۶۳ ) میدانند که توانست در مبارزات انتخاباتی از آن با موفقیت بهره برداری کند .اما تاثیر تلویزیون در سیاست خارجی کشورهای مختلف نیز نمود زیادی داشته است ، زمانی که تصویر صحنه هایی از نسل کشی صرب ها در بوسنی و هرزه گوین و مظلومیت بوسنیایی ها به نمایش گذاشته شد بر عواطف و احساسات مردم و تصمیم گیری قدرت های جهان تاثیر گذاشت . با وجود پخش هر روزه صحنه هایی از سرکوب مردم فلسطین توسط سربازان رژیم اسراییل از شبکه های داخلی کشورمان هنوز پخش تصویر شکستن دست یک جوان فلسطینی توسط دو سرباز اسراییلی در سرزمین های اشغالی که در سالهای آخر دهه شصت شمسی از خبر شبکه های داخلی پخش شد از یاد بینندگان آنروزها نرفته است ، این صحنه بخوبی قصاوت صهیونیست ها را به تصویر می کشید و بینندگان را به شدت تحت تاثیر قرار داد .

 پس از تحولات و بحرانهایی که در اوایل دهه ۱۹۹۰ در سومالی ، عراق و برخی دیگر از مناطق بروز کرد پوشش خبرهای این بحرانها توسط شبکه سی ان ان باعث برانگیخته شدن واکنش های بشر دوستانه مخاطبان این شبکه در سراسر جهان و نیز مقام های حکومتی شد، برخی از کارشناسان در غرب از این پدیده  با اصطلاح : عامل تاثیر سی ان ان  CNN factor effect  یاد میکنند البته این تاثیر صرفا پیامد کارکرد سی ان ان نیست همزمان شبکه های دیگری چون فاکس نیوز و شبکه الجزیره فعالیت داشت و در محدوده همین سالها (۱۹۹۱) بی بی سی نیز فعالیت خود را آغاز کرد . از این ها گذشته کارکرد شبکه های تلویزیونی آمریکایی سی ان ان و فاکس نیوز و شبکه انگلیسی بی بی سی  بعنوان پایه های تبلیغات سیاسی و پروپاگاندای حکومتی برای پیشبرد اهداف جهانی خود نیاز به توضیح ندارد همچنین این روزها تاثیر تصویر در فضای مجازی و از طریق اینترنت نیز در سیاست به همان خاصیت و توانی که در تلویزیون هست کمابیش دست یافته است و هر روز گسترده تر میشود . البته بحث تاثیر تلویزیون بر سیاست و سیاست بر تلویزیون مبحثی وسیع با استنادات فراوان است که امیدوارم در آینده نیز بتوانیم به ابعاد مختلف این موضوع بپردازیم . 

نظرات 2 + ارسال نظر
hamed bayramzadeh سه‌شنبه 19 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 12:48 ق.ظ

با سلام و درود فراوان …….واقعا درست فرمودید ولی اگر کمی این بحث رو بازتر بکنیم استاد……شاید به این نتیجه برسیم که واقعا رسانه(تلوزیون،رادیو،اینترنت) بغیر از سیاست خیلی عمیقا در بحث فرهنگ موفق بوده و این شبکه هایی که شما نام بردید به ارامی و با مهندسی دقیق به مخاطبان مسایل مورد نیاز خود را تزریق کردند،مخصوصا دولتهایی که کاملا رسانه در دستشون بوده……ببخسید که من یکمی از بحث شما که سیاست بود خارج شدم..باشوا دولانام

سلام بر شما
بحث فرهنگ هم درست است یکی از کارکردهای رسانه به خصوص تلویزیون فرهنگ است تبلیغات فرهنگی ، آموزش همچنین هدایت مردم به سمت شهروندی مورد نظر ،اگر خدا بخواهد در جای دیگر به سایر کارکردهای رسانه ها هم خواهیم پرداخت از یادآوری و تذکر شما ممنونم

محسنی نیا یکشنبه 24 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 01:32 ق.ظ

سلام مطلب جالبی است لطفا از این مطالب علمی و کاربردی بیشتر بنویسید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد