در اوایل دهه شصت معاونتی بعنوان سیما در صدا
وسیما وجود خارجی نداشت یعنی مدیر عامل با مدیران شبکه ها که البته آن زمان
محدود بودند کار میکرد. پس از استقرار معاونت سیما نیز تا مدت ها مدیران
شبکه ها برای معاون سیما حداکثر شان هماهنگ کننده قایل بودند .امروز هم این
نگاه به میزان زیادی وجود دارد چون مدیر شبکه خود شان تشخیص و تصمیم گیری
دارد . تاکید و تکیه بر جایگاه و شان هماهنگ کنندگی از این روی است که
بگوییم اتفاقا به دلیل افزایش و تعدد شبکه ها در سال های اخیر ضرورت و
اهمیت جایگاه هماهنگی برای معاونت سیما اتفاقا قابل درک است اما نکته ای که
وجود دارد نادیده انگاشتن این شان و وجهه در بررسی ها و تحلیل ها ست
چنانچه گاهی شاهد اظهار نظر رسمی معاون محترم مبنی بر نقد و انتقاد از برخی
ناهماهنگی های درونی هستیم مثلا دو سه سال پیش وقتی همه سریال های ماه
رمضانی تلخ و سیاه بودند و مردم و رسانه ها از این بابت انتقاد داشتند
معاون سیما هم همین انتقاد را مطرح کرد در صورتیکه ناظر ،هماهنگ کننده و مسول تنوع تولید سریال ها عاملی خارج از شبکه ها یعنی معاون سیما می باشد،
یا در قبال یکی از سریال ها که هنگام پخش و در نیمه راه متوقف شد همین
موضع اتخاذ و اعلام شد این بار موضوع کپی برداری و تقلید سکانس به سکانس
سریال رمضانی هفت سنگ (که البته در نوع خود امری بی نظیر است) از سریال
آمریکایی خانواده مدرن مطرح است موضوعی که بازتاب آن این بار از مرزها و
محدوده کشور هم فراتر رفته است . باید دید معاونت سیما چه نقش و سهمی از
این ماجرا دارد .
معاونت سیما در سال های اخیر خود را موظف دانسته است که
از همه سریال های نوروزی و رمضانی تقدیر و تشکر کند و خبر و خلاصه و گاه
مشروح مراسم و اهدا جوایز را برای مردم به نمایش بگذارد که البته این اقدام
بطور محدود و برای آندسته از سریال هایی که واقعا مورد اقبال جامعه بوده اند کار
مناسبی است اما خوب است گاهی در بررسی ها و نقدها نسبت به اشکالات و
مشکلاتی که پیش میآید نیز سهم هرکس و هربخش مشخص و همانند تجلیل ها و تشویق
ها از طریق رسانه ها اعلام شود .در مورد سریال هفت سنگ بعداز بررسی
ها و انتقادات مطرح شده در سطح ملی و متاسفانه فرا ملی از آنچه که اتفاق
افتاده است برخی در پاسخ ،برداشت و کپی را با قید ایرانیزه شدن داستان
اعلام کرده اند البته این در حالی است که تاقبل از این نقدها در این زمینه
چیزی گفته نشده بود و اتفاقا هرشب در تیتراژ سریال نام پنج نفر نویسنده از
جمله کارگردان مجموعه حک می شود و در شناسنامه اعلامی از اقتباس نامی به
میان نیامده است .
تلویزیون خوب است قبول کند که نقش آن هر روز کاهش پیدا میکند ضمنا خوب است هرکس مسول کار خود باشد
اخیرایکی ازتهیه کنندگان برنامه ( آقای مهام) اعلام داشته اندکه :اقتباس امری رایج دردنیابوده وبزرگ ترین آثارسینمایی اقتباسی بوده اند.ایشان انگاردردنیای هنروادبیات وقانون کپی رایت سیرنمی کنند.کسب درآمدهم چیز خوبی است .امابایدآن راازراه صحیح به دست آورددرغیراین صورت دزدی به شمارمی آید.درنظرگرفتن حقوق مادی ومعنوی ازآثاراقتباسی جزوحقوق اولیه صاحب اثراست .اماازبس که درصداوسیمااین امرنادیده گرفته شده سازندگان هم نادیده گرفتن آن حق خوددانسته ودرفضای کاملاحرفه ای آن رانادیده می شمارند.البته ازصداوسیمانبایدبیش ازاین انتظارداشت به طوریکه بیش ازچهل درصدآثارپخش شده اقتباسی است که فاقدهرگونه مجوزلازم می باشد.نمونه آن پخش بدون مجوزوجزءبه جزء اقتباسی مسابقات ورزشی .
سلام بر شما
با نظر حضرتعالی موافقم ضمنا اگر اثری اقتباس شده است در شناسنامه و تیتراژ معرفی و یادآوری میشود همچنین در کار اقتباسی علاوه بر کارگردان نام پنج نویسنده در تیتراژ برای مدت حدود سی شب تکرار نمیکنند اینهمه نویسنده و شخص کارگردان فقط برای اقتباس ؟