شور و نشاطی که در جریان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان بین آحاد مردم کشورمان پدید آمده بود ،بیش از آنکه مدیون و مرهون رسانه های رسمی باشد تحت تاثیر گروه های اجتماعی و فضای مجازی بود . رسانه های رسمی معمولا در بیان ضرورت و اهمیت مشارکت تبلیغات خوبی دارند اما بیش از این هرچه تبلیغ میکنند نوعی خط دادن و رهنمود دادن سیاسی و جناحی را تداعی میکنند و این وضعیت باعث مقاومت و عکس العمل منفی در مردم میشوند .
در انتخابات اخیر سهم تبلیغی هنرمندان و شخصیت های مستقل سیاسی و فرهنگی در نوع رای و گرایش سیاسی مردم تاثیر گذار و تعیین کننده بود، برخلاف تاثیر گذاری رسانه های رسمی بویژه رسانه ملی ، البته صدا و سیما هم تلاش کرد تا مشی و جهت گیری سیاسی خود را درتحلیل هاو لایه های درونی پیام ها اعمال کند . در هر صورت با توجه به تداوم شیوه های سنتی تبلیغات سیاسی و از سویی وسعت گرفتن فضای مجازی و تبلیغات چهره های مستقل آنچه که محسوس و ملموس است هر روز رسانه های رسمی بیشتر از پیش از حرکت مردم عقب می مانند .آمارحدود بیست و پنج میلیون کاربر و عضو تلگرام ر ایران و داشتن یکی از بالا ترین رکوردهای بهره برداری از ین نرم افزارنشاندهنده آغاز تاثیرگزاریهای بیشتراین شیوه در اینده مشارکت سیاسی و اجتماعی مردم ما است .