این روزها شاهد جنب و جوش عظیمی در بعد تبلیفات انتخاباتی ، گفتکوها، مناظره ها و اطلاع رسانی های متعدد و متنوع در باره انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران هستیم . سهم فضای مجازی در این انتخابات بسیار است و می توان گفت هر دوره ای این سهم نسبت به دوره قبل بیشتر میشود .در یک نگاه کلی به عملکرد رسانه های کشور طی یکماه اخیر یعنی روزهای اوج فعالیت رسانه ها در باره انتخابات چند مورد قابل مشاهده و چند نکته قابل بیان است .
--- حجم بالایی از انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری بر عهده انواع رسانه هاست این سهم بنظر میرسد نسبت به گذشته در حال افزایش است .
---سهم رسانه ملی در ( حجم ) پخش و انعکاس دیدگاه کاندیداها البته به روش خودسهم قابل توجهی بوده است .بنحوی که برخی از کاندیداهای فرعی نیازی به تبلیغات شهری و بیلبرد و تراکت و . . . ندیدند و به هرشکلی در برابر سوال مجری مطالب مورد نظر خود را ارایه دادند نه الزاما پاسخ سوالات را
--- گرچه مناظره ها نقش و سهم خوبی در بیان دیدگاه نامزدها داشته است ولی این به هیچ وجه نشاندهنده کارآمدی و تخصص متفاوت صدا و سیما در موضوع مناظره نیست ، نقش رسانه در مناظره زمانی جدی و تعیین کننده است که مجری سوالات مشابه و واحدی از کاندیداها بپرسد و کاندیداها در برابر سوالات واحد پاسخ خودشان را بدهند تا تفاوتها مشخص شود همچنین از کاندیداها سوال های مستقیم و واقعی مردم را بپرسند و تا مجری پاسخ لازم را دریافت نکرده بحث را رها نکند ، روشی که به هیچ وجه با حرکت و برنامه ریزی صدا و سیما همخوانی و مشابهت نداشت .
--- بیشترین سهم اطلاع رسانی و داده های انتشار یافته توسط رسانه ها بویژه خبرگزاریها و گروه های تلگرامی و دیگر حوزه های فضای مجازی صرف تخریب و ضد تبلیغ و علیه رقیب انتخاباتی شده است تا توضیح و تبیین برنامه های کاندیدای مورد نظر ، از حجم اینگونه مطالب اینگونه بر می آید که در این دور انتخابات میزان تبلیغات منفی و مخالف از دوره های قبل بیشتر بوده است . شاید بنظر اید که این حجم بیشتر در فضای مجازی گسترش یافته است ولی باید گفت سایر رسانه ها علی الخصوص خبرگزاریها در این دوره برحجم افشاگریها و تخریب کاندیدای مقابل یا رقیب افزوده اند.