دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

عملکرد ملی رسانه ملی در قضیه برجام

این روزها ، برسی ها ، گفتارها و تحلیل های صدا وسیما در خصوص برجام  ، همچنین فضا سازی این رسانه در این موضوع در تهیه و پخش گزارش هایی از کوچه و بازار ، مورد نقد ، مخالف و  تذکر عده زیادی در فضای مجازی قرار گرفته و به واکنش انتقادی وزارت امورخارجه  توسط سخنگوی این وزارتخانه همچنین بعضی از اعضای اصلی تیم مذاکره کننده انجامیده است . در  خصوص این رفتار صدا و سیما چند نکته قابل ذکر و حایز اهمیت است  :

  -- در جوابیه صدا وسیما به گلایه و انتقاد وزارت خارجه از نوع برخورد این رسانه در قضیه برجام به آماری اشاره شده که  اشاالله دقیق و درست است ولی  مگر در مورد  پخش اخبار مصوبات مجلس ، قوانینی که مصوب شده است یا تصمیمات ملی کشور، اینگونه آمار و بیلان داده میشود که مثلا ۹۵ درصد حرف های شما را منتقل کردیم ۵ درصد هم نظر مخالفین را منعکس میکنیم ، البته مخالفینی که از اساس با برجام ، روند مذاکره و نتیجه ان مخالفند  ، اگر از این میزان اعلام شده مذاکرات کمیسیون منتخب مجلس با حضور مخالفین جدی و قطعی برجام و دولت هم منظور شده آن چندساعت نمی بایست در جمع بندی  بعنوان سهم در اختیار قرار دادن تریبون به  دولتمردان منظور شود .

 --  یک روال و عرفی طی سالها در صدا و سیما معمول بوده است که تا یک مقوله و موضوعی به قانون یا تصمیم نظام تبدیل نشده است  باید به نقد و بررسی آن با شرکت کارشناسان و صاحبنظران مربوط پرداخت ولی وقتی به قانون یا توافق ملی تبدیل شد دیگر اصل موضوع مورد نقد قرار نمیگیرد ، شاید نوع  و مدیریت اجرای ان در دستگاه های مختلف مورد نقد و بررسی قرار گیرد ولی اصل معمولا از تهاجم مصون است ، احتمالا هنوز این رویه باید حاکم باشد . لذا اعتراض وزارتخارجه بر نوع برخورد صدا و سیما  اعتراضی منطقی است .

-  -- بزرگترین نقدی که به صدا و سیما میشود و هیچگاه  این دستگاه نتوانسته پاسخ متقن و  اقناع کننده افکار عمومی به آن بدهد این است که چرا این رسانه در یک موضوع یا موضوعات مشابه در زمان دولت های مختلف متفاوت و گاه متضاد برخورد میکند . اگر در همه زمانها همه مسایل نقد و برسی میشد احیانا دیگر نهادی اعتراض یا گلایه نمیکرد   در مورد دولت های نهم و دهم جز حدود یکسال و نیم آخر به شهادت  همه مخاطبان رسانه و برنامه هایی که در دسترس است ، تلویزیون بشدت طرفدارانه  عمل میکرد حتی از نقد نسبت به مسایل روزمره و کوچک هم پرهیز داشت  . 

 --یکبار  آقای دکتر لاریجانی ریاست محترم مجلس شورای اسلامی میگفت در قضیه  یارانه ها ، بارها از تلویزیون خواستیم و گفتیم که تا قبل از مصوب و قانون شدن موضوع بحث و بررسی های کارشناسی را راه بیاندازید و  از نظر کارشناسان از جمله نمایندگان استفاده کنید چون وقتی قانون تصویب شد دیگر  بلافاصله نقد آن ممکن نیست و بمنزله تضعیف آن  تلقی میشود . 

 در موضوع عملکرد شهرداری تهران طی دوازده سال مدیریت گذشته  شهردار و رییس ثابت شورای شهر ، تلویزیون نه تنها نقد و بررسی عملکرد این دستگاه عظیم را چندان جدی نمیگرفت ، بلکه غالبا نقش حمایتگرانه ای آنرا داشت و بسیاری از برنامه ها یا در وصف و توضیح عمکلرد شهرداری روی آنتن رفت یا با مساعدت مالی شهرداری تولید شد این امر تا روز آخر  شورا ی شهر و شهردار قبلی ادامه داشت ، در صورتیکه همین شهرداری در دوران اصلاحات شده بود سیبلی برای برخورد . قابل پیش بینی است که با ترکیب  اعضای شورای جدید شهر ، شهردار و ریاست شورا باید منتظر دوران جدیدی از نقد و بررسی های تند در این حوزه بود البته هر اقدامی که منافع مردم را تامین کند خوب است اما بهتر است که این شیوه و این تکلیف همواره معمول و رایج باشد .

  حاکمیت کشور دارای سه قوه و ارکان مختلف حاکمیتی است که هرکدام بنابر آنچه که قانون اساسی مشخص کرده است اختیارات و تکالیفی دارند ، آنچه که مشخص است صدا و سیما در مورد بخش اجرایی کشور خوشبختانه مبسوط الید و با انگیزه عمل میکند ،این توجه در صورت استمرار و بدون در نظر گرفتن سمت و سوی سیاسی مدیران اجرایی بسیار پسندیده است .  اما سایر حوزه ها و نهادها چی ؟ نمایندگان چگونه عملکردی دارند ، قوه قضاییه که در زندگی روزمره مردم نقش بسیار مهمی دارد در کجای نقد و بررسی های صدا و سیما قرار دارد ، آیا روزی رسانه ملی میتواند همانند سرزدنهای ناگهانی و نامحسوس به بیمارستان ها ، مدارس و  دانشگاه ها ، مثلا سری به دادگاه ها ( آنمقدار که جنبه عمومی دارد ) بزند ؟ یا دیگر نهادهای حاکمیتی که از بودجه عمومی تغذیه میکنند مورد نقد قرارگیرند  تا این عنوان رسانه ملی کامل شود. ؟

 امیدواریم که اینگونه شود .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد