دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

جرم و جنایت در جامعه بیشتر شده است ؟

 بخش زیادی از اخبار موجود در رسانه ها بویژه  رسانه های مردمی و فضای مجازی به  خبرهای منفی ، تلخ ،  و نگران کننده  اختصاص دارد ، سوال این است که واقعا حجم خبرهای منفی در جامعه آنچنان که  بطور کلی بنظر میرسد مثلا نسبت به سی سال پیش چندین برابر شده است ؟ 

آمار و ارقام دقیق را طبعا نهاد ها و سازمان های مسول دارند اما آنچه که میخواهم مورد توجه و تاکید قرار دهم نقش آفرینی  گسترده ، سریع و تاثیر گذار فضای مجازی است ، امکانی که اینک کمابیش در دسترس تمامی افراد بالغ جامعه قرار دارد و قبل از هر رسانه و وسیع تر از رسانه های رسمی به نقل و نشر اخبار ،پخش تصاویر خبری و  انعکاس کلیپ های صوتی می پردازند .

 شیوه های جدید نشر اخبار رویداد ها حتی ، رادیو و تلویزیون را نیز به لحاظ سرعت و وسعت عمل پشت سر گذاشته و در بسیاری از موارد این رسانه ها را نیز تحت تاثیرقرارداده  یا دنباله رو خود ساخته است . علاوه بر حدود دو برابر شدن جمعیت کشور طی سه دهه اخیر که با خود افزایش  تعداد رخدادها را نیز بدنبال دارد  پهنه و ازادی  عمل بیشتر فضای مجازی نسبت به رسانه های رسمی باعث نقل و نقد شدن رویدادها از کوچک و بزرگ شده است ، 

 روزنامه ها و سایر اشکال اطلاع رسانی مکتوب و کاغذی که تقریبا حداقل در شکل و فرمت قبلی آخرین سالهای حیات خود را سپری میکنند و یارای رقابت در عرصه خبری ندارند سال ها پیش نیز  تنها مجاز به نشر اخباری بودند که  توسط سازمان های ذیربط تایید شده  و بطور رسمی در اختیار آنها قرار میگرفت، منظور اینکه سالها پیش نیز گرچه  حجم رویدادهایی مثل جرم و جنایت انعکاس کمتری  داشت ، با این وجود همه خبرها اجازه نشر نمی یافتند .  اما حالا وضع به نحوی شده که علاوه بر توسعه بسیار وسیع شهروند خبرنگاری خبرنگاران در برخی موارد قبل از تشکیل پرونده و ورود نهادهای قضایی  با مجرم یا بعبارت بهتر متهم  یا مظنون گفتگو میکنند و منتظر  دریافت اجازه و سلسله مراتب  نهادهای مرتبط نمی مانند  .

نظرات 1 + ارسال نظر
[ بدون نام ] یکشنبه 16 تیر‌ماه سال 1398 ساعت 04:47 ب.ظ

"بخش زیادی از اخبار موجود در رسانه ها بویژه رسانه های مردمی و فضای مجازی ... مثلا نسبت به سی سال پیش چندین برابر شده است ؟"
سی سال پیش فضای مجازی بود؟ واقعا" که...
سی سال پیش در زمان شما که فقط دوشبکه تلویزیونی بود با آن همه مشکلات محتوایی و حرفه ای .

سلام بر شما ، ممنون از اظهار نظرتان ، جایی در مطلب نیامده که سی سال پیش فضای مجازی وجود داشته بلکه برعکس به محدودیت منابع و براین تاکید شده که از خواص حضور و وجود فضای مجازی که اینک هست و درگذشته نبود انعکاس اخبار و داده های بیشمار توسط مردم وشهروندان مختلف است ، در گذشته امکان بیشتری برای کتمان خبر از سوی خبرسازان و تصمیم گیران وجود داشت اما با وجود امکانات موجود این توانایی به حداقل رسیده است بنحوی که حتی رسانه های رسمی گاه تحت تاثیر اخبار و اطلاعات شهروند خبرنگاران قرار میگیرند .
ضمنا تنها بر اساس حجم خبرهای منفی انعکاس یافته امروز نمیتوان به مقایسه واقعیت های جامعه دیروز با امروز پرداخت .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد