دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

سیمای بی طرفی ؟؟

  طی روز های گذشته ، در رسانه های مختلف و فضای مجازی  نقل قولی خواندم از مدیر روابط عمومی صدا و سیما که در پاسخ به گلایه و کنایه  آقای علی ربیعی سخنگوی دولت  به عملکرد صدا و سیما و مخالفت های این رسانه  نسبت به دولت در برنامه های مختلف که گفته بود چیزهای زیادی در صدا و سیما علیه دولت تولید  و پخش میشود( خبرگزاریها ۵ تیرماه ۱۳۹۸ )

مدیر روابط عمومی صدا و سیما در پاسخ اظهار داشته بود : خط قرمز رسانه ملی همواره منافع ملی بوده ، نه مصلحت اندیشی گروهی  ، و افزوده  بود در حالی که به اذعان بسیاری از کارشناسان بی طرف  ،همراهی صدا و سیما با دولت های یازدهم و دوازدهم اگر نگوییم بی نظیر بوده ، کم نظیر است .

 انصافا گاهی حرف های خوبی زده میشود ُ حرف هایی که اگر به مرحله عمل و منصه ظهور برسند صدا و سیما میتواند عاملی برای رشد و شکوفایی کشور ُ آگاهی عمومی مردم  ُ شفاف سازی عملکردها  باشد ، اما در خصوص همین چند جمله زیبا و مردمی که گفته شده ، نکاتی قابل ذکر هستند :

-- در صدر بودن منافع ملی و نه منافع حزبی و گروهی بسیار جهت گیری خوبی است . اما آیا  انصافا این هدف گیری هم اکنون بر صدا و سیما حاکم است ، آیا در همه برنامه ها ُ، گفتگوها ُو تحلیل های این رسانه  منافع ملی حرف اول میزند ُ مواردی وجود نداشته و ندارد که در آن منافع گروهی ُ حزبی و جناحی  بر منافع عمومی  پیشی گرفته باشد ؟

--آیا نمایندگان همه افکار ، متفکران ، و جناح های سیاسی ، فرهنگی  به تناسب جمعیت پشتیبان و عقبه مردمی  در صدا و سیما کشورشان حضور داشته و دارند ؟

--آیا علاوه بر نقد و بررسی عملکرد دولت و سازمان های اجرایی و طرح شکایات مردمی و انتقادات و نیز پاسخگو کردن مسولان اجرایی ، در مورد سایر قوا ، سایر نهادهای حاکمیتی و سازمانهایی که از بودجه عمومی استفاده میکنند و با زندگی روزمره مردم ، اعتبار، آبرو و  امروز و فردای مردمان این مرز و بوم سرو کار دارند ، صدا و سیما عملکرد آنها را نیز نقد میکند ، آیا مسولان و مدیران آن نهادها نیز  از طریق صدا و سیما در مقابل مردم پاسخگویی میکنند و این رسانه توان و اقتدار پاسخ خواستن و نقد کردن آنها را دارد ؟

و نکته آخر اینکه آیا رسانه صدا و سیما به  اندازه  دولت فعلی در دوران هشت ساله دولت های نهم و دهم امکان و اجازه نقد و بررسی عمکلکرد دولت در آن سال ها را داشت .؟ ( البته به جز حدود یک و نیم سال پایانی دولت دهم که شرایط نقد دولت وقت  به دلایلی قدری فراهم شد .

نکته آخر اینکه ، نقد و بررسی عملکرد همه دستگاه ها  و نهادها امری پسندیده است منوط به اینکه ملاحظات  و مصلحت سنجی ها برخی را مصون نسازد و در همه دوران ها بدون توجه به گرایشات دولت های وقت تداوم داشته باشد و صد البته که سازمان صدا و سیما  نیز بعنوان  سازمانی که از بودجه عمومی کشور هزینه میکند و خود را رسانه ملی میخواند به سهم خود در همه ایام نسبت به عملکردش به آحاد جامعه پاسخگو باشد .

نظرات 1 + ارسال نظر
[ بدون نام ] یکشنبه 16 تیر‌ماه سال 1398 ساعت 04:33 ب.ظ

در این متن چه ژست روشنفکرمابانه گرفته شده ، یادم میاد زمانی نویسنده این متن از مسئولان صداوسیما بوده . سوال اینجاست در ان زمان نویسنده محترم چرا آنقدر نسبت به وضع موجود محافظه کار بود ،البته شاید بعد از سفر به لندن چنین روحیه ای پیدا کرده است.علی ایحال در همه حال انصاف هم خوب چیزیست.

درود بر شما همکارمحترم
منظرنگاه افراد محترم است همین چند نکته حداقلی امکان دارد توسط فردی محافظه کارانه تلقی شود و از سوی فردی دیگر روشنفکرانه
بررسی عملکردها بر اساس امکانات و شرایط بسیار امری پسندیده است بویژه وقتی که رودر رو و باقضاوت منصفانه ،همان انصاف مورد اشاره صورت بگیرد ، در هر حال جامه ما ، کشور و حتی جهان در حال تقییر و تحول است و نمیتوان در گذشته سی سال یا چهل سال پیش ماند اما واقعا انصاف در هرحال ارزشی ثابت و قابل اعتنا و عتبار است .
حتما ماموریت کاری میتواند تاثیر مثبت داشته باشد و بر اندوخته ها بیافزاید . البته برخی هم هفت سال یا دو دور رفتند ماموریت و تاثیرات متفاوتی پذیرفتند برخی هم آنقدر تاثیر پذیرفتند که همان محل ماموریت ماندند . 
ضمن اینکه دریافت صادقانه همه قابل احترام است باید باورکنیم که با وجود تفاوت دیدگاه های شدیدی که در جامعه وجود دارد برای افراد دلسوز به حال این جامعه و آینده کشور حداقل تفاوت دیدگاه ها را بپذیریم و در عوض مشترکات فراوان را مورد نظر قرار دهیم شاید کمکی به حال نه چندان خوب موجود جامعه باشد.
بازهم از توجه حضرتعالی به نوشته نه چندان مهم و نه چندان پر تیراژ حاضر ممنونم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد