دُرج

وب نوشت سعید فانیان

دُرج

وب نوشت سعید فانیان

سازندگان گمنام تاریخ و فرهنگ

 حکومت ها ، بسیاری از امور و مسولیت های رسمی ، قانونی و رتق و فتق امور کشور را برعهده دارند ، وظایفی که بنابر تعریف می بایست انجام دهند . اینکه به چه میزان آنها در انجام وظایف خود با توجه به مقدورات و ملزومات موجود موفق یا نا موفق هستند را ،بررسی ها و  نظر سنجی های مستمر و نیز استقبال از فراخوان ها، مشارکت ها  بویژه انتخابات نشان میدهند .  اما در اصل این ارزیابی طی زمان  به گواهی مردمان و شهادت و روایت تاریخ بعداز آنها بستگی دارد .  بسیاری از انسان های متفکر ، هنرمند ، دانشمند و اهل فن بطور شبانه روز در حال فعالیت های  سخت  وظاقت فرسا  برای جاویدان ماندن نام  کشور  و رفاه و امنیت  مردمشان هستند ، در پژوهشگاه ها ، آزمایشگاه ها ، کارگاه ها ، مرزها و . .  بسیاری از جایگاه های اثر گذار از جمله صحنه دیپلماسی  اقدامات و انفعالاتی  صورت میگیرد که هرکدام میتواند در خوشنام و  پر آوازه کردن نام کشور و قدرتمند شدن بنیه ان موثر باشد .  البته در مقابل فهم نادرست از جهان و رفتار خام و محاسبه نشده با دیگران میتواند نتیجه و بازتاب کاملا  منفی داشته باشد .

  برخورد و مواجهه آحاد مردم با دیگران ، گردشگران ، مهاجرین ، مراجعین به نهادهای کشور و مراوداتی از این قبیل که گاهی کوچک و معمولی شمرده میشود ، ذهن و فکر و خاطرات بسیاری و در مجموع نگاه دیگران را به کشورمان می سازد .

در گذشته یادداشت ها و سفرنامه های معدود و پراکنده ای از گردشگران عادی و بعضا سفرنامه های  شاخصی از سفرنامه نویسان حرفه ای   از سفر و جنبه های مردم شناسی و مراودات اجتماعی نوشته میشد که البته در مجموع تعدادشان خیلی زیاد نبود.  اساس سفرنامه ها را ، تعریف و توصیف عادات و حالات مردمان مناطق بازدید شده و مناطق  مورد سفر  تشکیل میداد ، اما امروزه هر گردشگر و بازدید کننده ، خود یک توریست ، خاطره نویس ، سفرنامه نویس ،گزارشگر و تعریف کننده اوضاع و احوال کشور است و  مغروفیت کشورها و ملت ها غالبا به مجموع همین  توصیفاها و تعبیر ها از مردم و  کشور، برخوردها ، عادات و رفتارها است . در اینجاست که ارزش رفتار مناسب ، محترمانه و صمیمانه یک میزبان ، راهنما یا شکل مراوده عادی مردم ما با دیگران ، بخشی از خاطرات امروز و در حقیقت توصیف و تعریف تاریخ اجتماعی فردای میهن ما را می سازد ،توصیف ایرانیان به میههمان نوازی حاصل رفتار متمدنانه مردم ما در صدها سال گذشته است.

سخاوت یک ایلیاتی در مواجهه با میهمان ناخوانده  و سر زده ، کمک یک شهروند به مسافری که به دلیل خرابی وسیله نقلیه او در راه مانده ، تعارف و پذیرش محبت آمیز فروشنده  از یک بازدیدکننده که الزاما تصمیم به خرید ندارد. همه و همه تشکیل دهنده و تکمیل کننده پازل های شناسایی یک ملت است . همچنین است برخورد و رفتار یک مامور و کارمند سفارتخانه ایران با مراجعان اعم از هموطنان یا خارجیان نقش بسیار مهم و ماندگاری در ذهن و خاطر مراجعین از کشورمان دارد . موضوعی که  جا دارد هرچقدر بیشتر مورد توجه ویژه و نظارت لازم   قرار گیرد .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد